AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.239

"Klonk" ljud i M3 E36

Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
När jag körde bana sist så fick jag ett "klonk" ljud i bilen. Svårt att beskriva ljudet ordentligt, men om man tänker sig att någon slår en hammare i golvet på bilen, ungefär så lät det...
Ljudet kom ganska oregelbundet, dvs inte i samband med lastväxel reaktioner eller så. T.ex. så om jag låg på 3:ans växel och höll fullt genom en kurva så rätt vad det var; Klonk! Kom ca 2-3 gånger per varv!

Någon som har några idéer på vad det kan vara?

Har haft av alla hjul och kollat upphängning + bussningar, men inte kunnat hitta något...
Nog för att jag är novis på detta men det låter som en dålig bussning.

/Jonas
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
På min E36'a hade jag problem med att avgassystemet slog i nånting undertill vid kraftiga svängar eller plötsliga stötar. Men det borde nog ha kommit oftare än dina om det vart det..?
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Lös motor? Det råkade jag ut för. Kolla dina motorkuddar och framvagnsbalken så det sitter åt ordentligt. Balken har nämligen en tendens att spricka.

/Jonas
ed
776
edge
520dT M -15
Hände det möjligtvis i vänsterkurovor? När jag monterade bastuck ljuddämparen så tog avgasröret i vänster "länkarm/bärarm" bak (vet ej vad den heter) iaf den breda som ligger precis över röret. Tog bara i när bilen var rejält upphissad bak, borde ge samma effekt vid kraftig vänstersväng?

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
bytte igår mina bussningar hade precis samma symtpom som du...lyfte och kollade allt såg bra ut...men till slut visade det sig att det var bussningen iaf vänstra sidan var kass..bytte förstås båda sidorna nu är det tip top igen...lycka till
//kadir
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Låter som krängningshemmaren. Lär bli klonk av det även ddrivaxlar kan ju ge ifrån sig klonk fast det kanske är mer vid växling och när man kopplar. Mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
vill tillägga att jag bytte även krängningshemmaren..så det kan bara va det också som fritte525 säger.
//Kadir
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
hmm...
Mycket bra input och många tips :)

Det som gör mig förbryllad är att klonket kommer inte i samband med lastväxel reaktioner (när man går på/av gas, svänger över bilen m.m.)
Utan jag kan ligga med konstant belastning och styrvinkel, och plötsligt; Klonk! Dock är det endast vid riktigt hård kurvtagning, ej rakfram...

Nåja, håller på att riva igenom hjulupphängningen en gång till och är nu mer kräsen ;)

En fundering som jag själv grubblat på; Drivningen/kardan? Kan t.ex. ett dåligt stödlager eller hardyskiva ge detta klonkande tror ni?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Är det SMG du har kanske? Bakaxel fel vad vet jag?
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Nej manuell, 3.2 coupe
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Om hardyskivan e kass eller stödlagret lär du märka det vid växlingar. Blir dovt klonkande ljud.

Men testa en sak. Lägg i backen eller 1:an ooch testa lite. Ju lägre växlar man använder destå starkare är ju bilen. Backa bilen bakåt precis så den driver, tryck då ner kopplings pedalen väldigt fort. Då spänner du upp drivlinan för att sedan släppa. Då märker du om ja tex motor kuddar,växellåds kuddar, stödlager,hardyskiva är dåligt.

Men att den klonkar till så helt oförberett låter ju nästan som att en fjäder eller liknande gett upp. Mvh: Fredrik
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Har nu gått igenom i princip varenda bult/bussning samt stötdämpare/fjädrar utan att hitta något fel! Har dessutom bytt samtliga dämpare samt lite leder/bussningar som såg tråkiga ut... Nya fjädrar kommer imorgon och då ska dessa också bytas till helgen.

Provade att backa - 1:an lite fram och tillbaka och där finns ett (mycket dovt) dunkande där. Byta hardyskiva och stödlager också?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Vissa säger att alla e36:or ska vara så/ är så. Men det vill jag tvivla på. Kan inte tänka mig att bmw säljer bilar med ett klonk i bakvagnen.
Vissa påstår att det behövs ett glapp i drivlinan pga den höga effekten.

Farsan kör en 530d med 500nm och där är det inget klonk i bakvagnen.

Jag har även jag ett klonkande ibak men jag tror jag kommit på vad det är. Skulle göra hjul inställning på bilen i förra veckan, då sa snubben som skulle göra inställningen att han inte kunde göra det. Då va alltså de främre/nedre bärarms bussningarna slut på bägge sidor. Tror mitt klonk kommer där ifrån samt kassa motor kuddar. Mvh: Fredrik
Har ni kollat era subframefästen? Jag hade ett liknande klonk på min M Roadster och det visade sig att en skruv till subframen var lös.

Ett vanligt fel på dessa bilar är att subframen rycks ur golvet eller knäcks pga hög effekt och/eller rivstarter.
själv har jag ett dunk ljud i bakvagnen med efter jag bytt hardyskivan + stötdämpare ibak och alla bussningar i bakvagnen dunket får jag nog leva med om ingen annan här kommer på va det kan vara!!!
Pi
29
Pidder-L
M3 -96
635 csi -83
Har nu kollat kardan stödlager hardyskiva. Hardyskivan var lite sprucken så den är nu utbytt men stödlager var hur friskt som helst.

Om klonket kvarstår vet jag inte än eftersom bilen måste pressas riktigt hårt för att det ska komma (och inte ens då är det säkert att det kommer alltid) och det har inte blivit tillfälle för det än.

Däremot så är nu de lätta vibrationer som jag kunde känna 80-120 kmh borta nu :)
Mr
46
Mr.O
M3 -94
Hej
Har kollat topplagren till stötdämparna bak?
samt bärarmsbussningarna bak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.