AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.068

Ljudanläggningsproblem vid värme?!

an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Halloj!

Verkar som om de flesta felen på e39 uppkommer då det antingen är kallt eller varmt! Här är ett lite mysko fel som uppkommit senaste veckan!

Varken radio eller cd fungerar! Rättare sagt de fungerar men vid värme har högtalarna plötsligt lagt av! Det började med att när jag bromsade, då dog ljudet och nu är ljudet av för jämnan! Är bilen parkerad en längre tid i skugga så att den är sval, då fungerar ljudet utan problem. Det försvinner dock vid inbromsningar!

Har bilen stått varmt i solen... Då är ljudet bara borta!

Ljudet försvinner också när man slår av motorn och bara har första steget på tändningen påslaget...

Var skall jag börja felsöka?! Har ingen som helst aning om vad det kan vara för problem? Hjälp!
Har du telefon i bilen?
Isf kan det vara så att den beordrar stereon i muteläge. Detta kan man lätt konstatera/eliminera genom att lossa vit/brun kabel på stift 4 i stereons kontakt.
Även om du inte har telefon så sitter kabeln där och löper bakåt i kabelstammarna, om denna kabel råkar komma i kontakt med jord/chassie så tystnar stereon, klipp av den intill kontakten om du misstänker detta fel.
Nästa steg: Gäller det alla ljudkällor, CD-FM-AM osv? Om inte ovanstående hjälper så får man nog gå in i stereon och felsöka vidare.

FP
an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Stämmer, jag har telefon men den har jag ryckt säkringen till för ett år sedan! Det är samma sak på alla ljudkällor, CD-FM-AM... Det som är det lustiga är just det här med bromsningen? Inte direkt om man bara touchar bromsen utan det är precis innan stoppet, även hur mjukt man än bromsar, då klipper den ljudet! Sen också detta med att den fungerar med motorn igång (om det inte är för varmt!) men inte med endast första steget på tändningen då ljudet även då försvinner!

Tacksam för fler potentiella orsaker och vart jag mer kan leta. Har kollat anslutningarna bak vid cd-växlaren och antennförsärkaren(?!) alt. dsp lådan (förstärkare?) men allt ser väldigt rent och fint ut där! Inga avskavda kablar vad jag kan se utan det ser snarare väldigt orört ut! Det borde ju ha ett samband med någon komponent? Frågan är bara vilken, i och med att alla högtalare dör men anläggningen i sig fungerar!

Tack för att ni tar er tid!
Hur blir det om du backar och bromsar?
Om det är nåt löst som rör sig och kan kortsluta så bör det bli skillnad.
Även om telefonen är fimpad så kan mutekablaget ställa till det iom att det är jordsignal som krävs, ingen plus eller matningsspänning.
Ang. att stereon inte går i radioläget på nyckeln, har du provat med batterireset på bilen, lossa minuskablen på batteriet en kvart och återanslut, brukar rätta till en del småfel. Annars kanske man får misstänka spänningsmatningen till stereon, allt ifrån själva kablaget/kontakten bak på huvudenheten till sliten brytare i tändningslåset osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.