|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som köpt tysk-importerad bil av Sinica Tubic/Karlstad och vill dela med sig av sina erfarenheter? roadZter | |
|
Efter lite research kan jag nu svara på mitt egna inläggg. Jag har själv med hjälp av BMW aukt åf i Sverige kollat upp mätarställningen på en 540iAT som såg intressant ut. I annonsen på bytbil.com står det att bilen gått 7.100 mil men för drygt ett år sedan hade den gått drygt 17.000 mil i Tyskland! Första registrerade ägare var Sinisa Tubic... Varning för denna alltså: Länk roadZter |
|
| Vilken jävla luredrejare, fram med tjära och fjädrar!! | |
|
Finns den personen som säljer de importerade bilarna på ett område som heter Skåre eller Lamberget så tror jag att jag vet vart det är. //Schnitzer |
|
|
Man får akta sig så man inte göra bort sig helt. //Schnitzer |
|
|
Tror han håller till på Kronoparken, Fagottgatan. Var där och kollade på en 523 i vintras som hade ALLT TV/NAVI/SKINN/SPORT-stol etc etc, 8 000 mil stod det på mätaren, men det var det gammla vaniga upplägget; Allmänt sunkig, blanksliten ratt och växelknopp, inrökt bla bla bla. Frågade om mätarställningen stämde, "Den stämmer jag är bilmek finns inga fel på bilen" ...Blev ingen affär! |
|
|
Jag ringde till Svensk Proffessionell Bilförmedling i Tidaholm och meddelade att bilen är skruvad med minst 10.000 mil. Idag fick jag ett svar via mail där förmedlaren tackade för uppgiften och informerade samtidigt att han tagit bort annonsen från www.bytbil.com. Det tycker jag var snyggt gjort! roadZter |
|
|
Hej DanneZeta hur kollade du upp mätarställningen hos BMW återförsäljaren. Jag var där idag och dom kunde bara kolla upp mätarställningen om bilen varit inne för en garanti reperation. Jag tyckte inte det var lönt om det inte var säkert att man fick något svar.Bilen är en import 99. MVH Daniel |
|
|
Daniel.J: Du ber helt enkelt bara den BMW-auktoriserade återförsäljaren/verkstaden att kolla upp bilen via BMW's "tyska centraldator". I denna databas skall alla reparationer och servicetillfällen lagras med vid tillfället aktuell mätarställning. En likadan databas för BMW i Sverige finns och det var sannolikt i denna som din bil aldrig varit registrerad. Likadant var det med den bilen jag tog upplysning på (årsmodell 98), inga uppgifter i Sverige men efter kontroll i Tyskland visade det sig att bilen gått över 17.000 mil för drygt ett år sedan... (Det enda du behöver lämna uppgift om är bilens registreringsnummer alternativt chassienummer). Går du in på t ex mobile.de så är det många E39'or av årsmodell 99 som gått upp emot 20.000 mil, så min personliga uppfattning är att kontrollen med databasen i Tyskland för några få hundralappar är väl investerade pengar. roadZter |
|
|
Snackade med en mekaniker på auktoriserad BMW-verkstad i veckan, han påstod att ca 80% av alla importbilar är skruvade alternativt skruvas i Sverige. Tråkigt även om det låter osannolikt mycket. Man hör sällan att någon åker dit för att skruva mätare, det borde vara hård koll på sådant tycker man... >8( roadZter |
|
| Har tyvärr ett exemplar där denna killen står som första ägare. Vet att bilen är skruvad men ej hur mycket! Vad göra man?!?! | |
|
m2: Gilla läget! :) roadZter |
|
| Låter som samma kille som brukar annonsera under aliaset "bmw" på blocket. Han har alltid bilar med få mil långt under marknadspris. Tittade på 328 han sålde förra sommaren, var rena vraket. Ingen kan ha gått på att mätaren var oskruvad. | |
|
En sak borde alla lägga på minnet, för en bil"skojare"-försäljare som importerar bilar är det inte lönsamt att åka ner och hämta ärliga bilar. Dessa bilar är manipulerade till 99%. Hell ain't a bad place to be! |
|
|
Just köpt en bil av den killen, var lite skeptisk men han fixade papper på bmw om milen och det verkar stämma.. kanske hadde tur bara :) Även om bilen gått längre än som anges sjunger den fint i motor och vägegenskaperna på bilen är underbara så jag är nöjd även om tanken på att han kanske lurat mig lite kommit ett par gånger.. ska dock inhandla ny motor till central låset på ena dörren som inte funkade och spolarvätskan lyser med sin frånvaro.. kanske blir en ny pump åxo :/ |
|
|
Rättelse :P Pappren jag fick från bmw är bara dom som kollas mot datorn inte mot bmw tyskland så.. man får bara hoppas på att det stämmer. |
|
|
flaerp: Vilken modell köpte du? //Schnitzer |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som vanligt har BMWs kilometertest inget värde i sådana här fall, enbart Tyska serviceuppgifter från serviceboken som ska verifieras och boken inte vara tryckt efter bilens årsmodell, alla numrerade sidor ska vara med. Alltför många BMW firmastämplar är förfalskningar och bilen har aldrig satt sin fot där. Är dessutom priset på bilen "lägre" än vad dom kostar i Tyskland så är det nått lurt. Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
528 Länk satt just nu och begrundade service boken och den ser helt ok ut iaf. annat som kan kanske visa att den inte gått så mycket är att den är i top skicka invändigt, inget slitage på ratt, pedaler, växelspak eller klädsel. iofs går sånt åxo att fixa men allt tycke jag i alla fall tyder på en välskött bil :) köpt är köpt! säg nu att det var ett bar köp tack ;) |
|
|
Om du inte bryr dig om den verkliga milställningen så spelar det ju ingen roll. Annars finns det ju sätt att med ganska stor säkerhet få fram information om den är skruvad eller ej. Att kolla med BMW Sverige är inte ett av de alternativen! Att upptäcka en förfalskad servicebok är inte alls lätt så det visar ingenting. |
|
|
flaerp: Det tråkiga om en bil är skruvad är att saker tenderar att gå sönder. När 8000mil visar sig vara 18000mil kan flera komponenter i bilen vara på upphällningen. Kvalitén på BMW´s inredningar är så hög att 10000 mil skillnad inte behöver synas. Åk til en auk. BMW-handlare och få milen verifierade via en tyska servicedatan. //Player |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.