|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada sommar glidare. Har en liten fråga om min -08 530i, när motor är kall ska inte den sträckade området visa begränsning hur mycket man får varva innan motorn blivit varm? Min står ständigt upp mot rödmarkeringen vid 7000 rpm, även om den ståt en hel helg och tempen under natten varit ca 6 grader. Partade med min BMW verkstad som inte visste riktigt trode bara de var M bilar som hade den funktionen. | |
|
På min bil så är det streckade området längre när motorn är kall. det ändrar sig gradvis ju varmare motor blir. /Johan |
|
|
Ja så är det i min också så det skall nog vara så på alla modeller alltså din är inte OK 7000 rpm är inte ok på en kall motor men det vet ju vi eller ? Kan tycka att mekaniker av i dag har rätt dålig koll samt att de själv skulle ha en bil samma modell som de skruvar med så de vet hur en sådan funkar alltså inte bara läsa sig till det eller titta på en dator skärm Ha de T |
|
| Med risk att jag fått det hela om bakfoten men inte reglerar den streckade området hur långt man bör varva utan är en indikering när motorn har blivit varm, min är när jag startar bilen kall ca 2 cm (uppskattningsvis) men stannar på ca 6-7 mm när den är varm, allstå bara en diff på ca 1,5 cm. Har aldrig fått uppfattningen att den ska visa hur långt man ska varva. Rattar ju iof Diesel med maxvrid på 1500 varv så jag är ju aldrig i närheten av att varva ut fullt. | |
|
Det "dynamiska" strecket försvann i samband med faceliften mars 2007. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius då vet vi det men det är som sagt var, men tycker än dock att det är konstigt att man skall behöva gå ut på ett Forum som detta och att inte BMW verkstaden inte visste det Ha de T |
|
|
Okej, tack för svaren. Den ska inte röra sig på min lci model alltså. Konstigt att dom tog bort den funktionen, nu har man ju aldrig någon koll när motorn blivit varm då tempmätare saknas. |
|
|
Håller med thom525... det är ju en sak om det gäller en liten detalj som är ändrad från en årsmodell till en annan och ÅF inte känner till det, men det här är ju ganska så väsentlig info. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.