AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.192

Köpråd BMW 525 ia -96 för en vanlig dödlig!

Hej!

Behöver lite köpråd angående en BMW 525:

Länk

Var och provkörde den idag och den var riktigt fin, fullservad och mycket slitdelar bytt.

Det enda som inte funkade var AC:n. Är det något man ska ta i beaktning eller är det bara så att den ska fyllas tro? jag menar är det ett vanligt fel?

22 500 mil på mätarn är det högt för en BMW? Hur långt rullar en BMW, jag menar man ser en massa volvos som rullat 30 000 - 60 000+ (!) och fortsätter att rulla.

Vad tror ni är det ett bra köp eller ska miltaler och den icke fungerande AC:n avskräcka mig?
Kondensorbyte är troligtvis det som behöver göras (kostar ca 9-1200kr från ebay.de för en ny) + fyllning, miltalet är normalt/lågt, det viktigaste är att allt fungerar än vad miltalet är. Läcker färgkombination.

Stephan
visst är det!

Men är en sådan här dyr att äga jämfört med en 855 / V70?

Vill ha kombi och denna verkar tuff som fan.. hade fått vara lite piggare dock ;)

men vad tror du, kan det vara ett bra köp? kanske kan pruta lite tack vare AC:N?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den ser riktigt trevlig ut och de sista årsmodellerna av E34 är mycket bra, förmodligen kvalitetsmässigt den bästa 5 serien som byggts.
Kan vara dyrare i försäkring än en Volvo men det är det värt alla gånger dessutom är den snålare än motsvarande Volvo.
Ska du lämna in Ac så får du nog räkna med 4-7000 kr om det är provtryckning , kondensorbyte, reparation. Enbart fyllning för några tusenlappar räknas som en tipsvinst.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan bara hålla med hasso en Volvo i den pris klassen är bara en traktor prova att pruta tills du skäms sen försök mötas på halva vägen det märker man om det går .Speciellt nu när det är varmt ute är det lättare att pruta pga. A/C

Lycka till T
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du klagar lite på effekten, tja eller snarare att den upplevs "lite seg"...Jo, så kan det kanske vara, men prova gärna en med manuell låda då har du möjlighet att uppleva den som lite piggare och så får du en bil som är betydligt snålare också..
Men risken finns ju då att den är hårdare körd också...tja, ungefär så blir det väl :)
Stabil vagn generellt sett måste jag också skriva...

Helt rätt att titta på fina E34:or istället för något annat krafs i den prisklassen ;)

Mvh Janne.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ser fin ut. Det ända jag reagerar på i annonsen är att den inte vinterkörd men det finns ändå vinterdäck ? Om bilen aldrig varit körd på vintern borde vinterdäcken vara orginal, alltså med DOT märkning äldre än bilen.

Du kan ju kolla antal ägare + om bilen varit avställd under vinterperioderna.

Jo det stämmer det finns odubbade vinterdäck! och den är ej vinterkörd. Det beror på att den tidigare ägaren körde med den på vintern men nuvarande ägare var för glad för sin bil att han ställde in den i garaget när det blev kallt ;)

Jag tror han hade bytt kondensorn eller vad den heter men inte fyllt på AC:n. Får kolla upp detta.

3 ägare i sverige har denna haft och 2 i Tyskland tror jag. Importerades tidigt. Mycket trevligt Lullull i bilen såsom sollucka, farthållare m.m.

Det står just nu mellan en 855 T5 -94 och denna. Kanske det blandas in någon mer 855:a.

De Modeller jag tittar på är Saab 9-5, V70, 850, 855, Galant. Men ni tror att denna kan rulla 10 000- 15 000 mil till? men att AC:n kan bli ett problem i början om den ska fixas?

Alltså trodde inte det skulle bli så svårt att köpa bil. Det är andra gången jag gör det själv och förra gången köpte jag en bil efter lacken -.- Därför behöver jag era expert råd ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.