AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.140

Mäta tändspolar

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hur mäter jag upp mina tändspolar? Och vad är det jag ska mäta? Ohm?
Gäller 540in.
J.B
Skall inte ge mig in och säga förmycket , men jag tror det är svårt , för att inte säga omöjligt att mäta en tändspole själv och se om den är trasig , om det nu inte finns speciella instrument , eller om man kan plugga in i bilen och se något via dator något fel ..

Har själv hafft trubbel med tändspolar fast inte via en bil , där jämförde jag ohm värden via en hel och den som var defekt , nästan ingen skillnad , men ena tändspolen gav ingen effekt då motorn började komma upp i varv ..

Liten hjälp kanske ,,men ,,, kanske kan få upp ämmnet och någon som vet mer kanske kan säga något ??

J.B

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du kan mäta primärlindningen (pinne 1 och 15 dvs de ute i kanterna) och du bör ha mellan 0.4 till 0.8 ohm

Men precis som J.B säger så är ett korrekt uppmätt ohm tal ingen garanti att den fungerar korrekt. Du kan bara upptäcka totalhaveri i primärlindningen genom att mäta resistansen. Man kan ha intermittenta fel som senare kan härledas till fel i tändspolarna fast resistansen är ok (tex glapp, fukt, sprickor och annat kan ge konstiga fel precis som J.B säger).
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok, tack för ett bra svar.

Men om bilen går bra, men missar lite på tomgång så kan man kanske utesluta att de märks vid mätningen?
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
kolla så att du inte har fått olja i tändstifts brunnarna ... oftast så börjar den smårycka på lägre varv, dom bakre hålen brukar släppa in olja (mot torped väggen)

########
# PAJALA #
########
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
på en 525-05 så var hela ventilkåpan skev, det hjälpte inte att byta ut packningen, hoppas att du inte har sån otur iaf ...

########
# PAJALA #
########
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
opps blev lite fel där ... 540 har ju kåpa av metal, 525 av plast .. he he he

kolla om det har läckt in olja först .... :)

########
# PAJALA #
########
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.