AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

diagnos kam vev axelgivare carsoft 6,5

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
nu har jag åxå fått problem med kam eller vevaxelgivare kan det vara bägge som gått sönder carsoft säger att båda givarna är trasiga kan det stämma eller har carsoft garderat sig hurdana felmedelanden har ni andra fått när carsoft indikerar kam eller vevaxel fel har ni bytt bägge eller räker det med en av givarna..

jag har en 528 tillverkad maj 98 .

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Vad har du för felsymptom på bilen? Om du lider av att bilen inte går att starta (när den är varm) så hade jag bytt vevaxelgivaren. När kamaxelgivaren pajar så kan bilen fortfarande startas och köras i princip som vanligt men om vevaxelgivaren pajar så vill bilen inte längre starta när den är varm. Jag skulle oxå kunna tänka mig att kamaxelgivaren sätter felkod eftersom den ju "pratar" med vevaxelgivaren och om någon av de pajar så kommer det ju bli fel värde de emellan, därav felkod på bägge.

Hursomhelst, om bilen inte vill starta så börja med vevaxelgivaren.
Lycka Till!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Nolla felkoderna och kör lite och kolla med carsoft på nytt och se om det är bägge då också
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
bilen går att starta när den är varm . det har hänt att den slocknar direkt efter första försöket. annars så känns den som om den misständer/rycker till å blir kraftlös...

jag tänkte byta kamaxel givaren i dag ska hämta den från solna. ska kasta in den i bilen å test köra så får vi se om jag behöver gå vidare.med nästa givar byte

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
mitt problem verkar vara löst nu med ny kamaxelgivare. vilken skillnad det blev känns som om man trimmat bilen. jösses. den var jätte lätt att byta åxå tog ca 20 min .. lite mek tipps om det är någon som är intresserad.

ta bort oljefilterlocket samt oljefiltret sedan tar du bort vanosen för att komma åt 5mm insektsskruven .ta även bort den silverrandiga plastkåpan åvan insuget så får du ljus å kan se ordentligt.sedan ta bort den svarta slangen (vevhusventilationen) tror jag det är. passa på att göra ren den när du tar loss den den från sitt fäste.kokksar igen annars.

ha en kanon sommar å tack för era tipps grabbar..
mvh
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ps. jag åkte på å byta vevaxelgivaren åxå. så nu har vi en kärra som heter duga.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.