|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
J.Lindström |
Sevak: Min morfar har ägt en Volvo V70-00 av första generationen, men med andra generationens 2.4 140hk motor i....dom två ggr jag lånade den tyckte iaf inte jag att det var hög förbrukning...första resan drog den 0,67 (90-110km/h) när jag tankade och andra 0,7(110-120km/h)...det tycker inte jag är hög förbrukning....en arbetskompis till mig har haft en 2003:as S60 2,4T som var uppskrämd till c:a 300hk (minns inte exakt) och med hela familjen i och en resa till Öland(eller Gotland, minns inte riktigt) drog den också 0,7...inte heller farligt...mer hk i den än i en 530 Crille82: Måste säga att det var en imponerande förbrukning med tanke på körningen...har själv ägt en 540 touring-2001 å körde man normal landsvägslunk med familjen så hamnade man på 0,95...hårdare körning över hastighetsgräns och många omkörningar var det snabbt uppe på 1,2-1,3 Tror inte en 530 drar 4-5dl/mil mindre än en 540 med samma typ av körning Har nu en Volvo XC90 V8 och den drar bara 2-4cl/mil mer än 540 på samma typ av körningar...det är riktigt bra, och ändå var jag nöjd med 540:ins förbrukning! |
|
J.Lindström: Skall väl tillägga att det var med vinterdäck, dubbade 195/55-16. Jag är förvånad själv att den gick så snålt. Har en Audi S6 Plus (4,2 V8 326 hk) den går precis att köra på litern om man kör lung landsvägskörning. MVH Christofer |
|
J.Lindström |
crille82: Ja, väldigt otroligt imponerande, med tanke på att 528:orna ligger inte på den förbrukningen med den körningen....sen är det ju frågan om du har gått efter färddatorn eller nollat trippen och tankat fullt och verkligen kollat.....färddatorn på min 540 var en glädjedator, den visade c:a 2.5 dl/mil för lite!! |
|
Jag nollade självklart trippmätaren och tankade fullt. Förbrukningen var betydligt högre med org. 225+255 och även vid varmt väder så kylkompressorn fick jobba. Många faktorer spelar in. Varför skulle det vara mer orimligt att en 530 drar 0,78 än att en fullastad V70 drar 0,84? Jag upplever att det är lättare att köra snålt om man håller ett högt tempo eftersom man slipper segdra hela tiden. MVH Christofer |
|
|
Kan flika in i diskussionen att min medelförbrukning höjdes med 3 dl per mil när jag bytte från BMW 530i -02 till Volvo S40 T5 AWD. Pendling till jobbet i stockholmstrafik 1,15 lit/mil med BMWn och 1,45 lit/mil med Volvon. Jag kör INTE särskilt hårt till jobbet heller på grund av att det alltid är en massa folk ivägen ändå. -------------------------------- //Lövet |
|
J.Lindström |
Crille82: Eller vice versa...varför skulle inte en Volvo dra mindre än en Bmw?? Volvos törstiga rykte är i mitt tycke en gammal skröna som bygger på 140 och 240 eran med B20-B23 med slitna förgasare... Ps...Audis 2,3l femma har intr jag upplevt som snål..inte direkt törstig heller, men inte snålare än B23:an med LH-jetronic insprutning!! andreas_lofgren:Då måste du fått ett måndags ex av S40:in....som ex. kan sägas att min 88:as Volvo 765 drar prick 1,4l/mil med en 1500kg startrailer boggie hästtransport bakom och 1,3l/mil hyffsad lugn stadskörning Men en sak verkar säker...bränsleförbrukning verkar vara inviduell från bil till bil inom samma modell och märke!! |
|
Nej, jag har inget måndagsex, det finns inga felkoder, jag kör inte hårdare med Volvon än jag gjorde med BMWn. Motorn i Volvon härstammar däremot från 1992 - sådant märks på energieffektiviteten. Till Volvons försvar är att den är automat men sådant motiverar inte 3dl extra per mil i en lättare, nyare och svagare bil. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Stark motor i kombination med fyrhjulsdrift och automat (och breda däck) = relativt hög förbrukning. Min 330xd ligger uppåt 0,9 när jag kör mycket kortkörningar. MVH Christofer |
|
J.Lindström |
andreas_lofgren:Tja....svärfar har en V70T5-98 med den gamla 850-spisen och den drar inte dina mängder...som sagt, morfar hade förrut en V70 2,4 140hk och den var svår att komma över litern med, t.om kortkörningar!! Om man säger så här...en Volvo 765 med prv-V6:an som räknas som kanske Volvo mest törstiga motor i förhållande till effekten drar inte dina mängder...ändå härstammar den motorn från tidigt 70-tal!! |
|
Förklaringen till det är att riktig stadskörning finns i stort sett enbart i Stockholm. Det som många anser som stadskörning är inte relevant. Riktig stadskörning innebär snittfarter på runt 30 km/h. Då drar det bensin. Men nu sålde jag bilen för 1 timme sedan ändå så det är skitsamma. Någon volvofemma kommer det inte bli för mig igen. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Grattis Lövet! Vad blir det nu? //Stefan |
|
J.Lindström |
andreas_lofgren:Jag tycker stadskörning i min forna hemort Arvidsjaur är mer plågsam för bränlseekonomin än i storstäder...om vintern t.ex....många kallstarter i tempraturer i spannet -10 till -30 grader och körsträckorna är sällan längre än 5-10km i stöten!! Men alla verkar ha olika erfarenheter om saker och ting...lika mkt som du säger aldrig mer en Volvo femma säger jag aldrig mer en Bmw V8 eller R6(mest troligt iaf) |
|
crille: Det var 205or på Volvon så det var inte det som orsakade den vansinniga förbrukningen... stefanL: Ja du, det vet jag faktiskt inte. Det blir definitivt något mer entusiastbetonat, kanske cab till och med. Lite bilar som jag tittar på är BMW Z4, Porsche Boxster, Nissan 350Z, Mazda RX-8. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Lövet: Vet det, menade att jag har ganska breda sulor på min E90. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.