|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jo, förvisso, men jag vet hur jag själv fungerar: letar jag bil för 50 hamnar det alltid på 80-90 till slut :) Lastutrymmet är synnerligen uselt i Alfan, ja. Men å andra sidan är den någorlunda snygg för att vara ett högbygge. |
|
|
Det blev den där s80 2.4t 01 Går som en liten klocka, dock slöare än f-n har jag märkt När jag körde upp så tänkte jag att det berodde på att jag hade en massa skit i bilen jag fick med vid köpet (vinterdäck etc) samt att vi var 4 i bilen Sen när jag lastat av allt i umeå och fortsatte endast 2 i bilen mot boden så hittade jag en 528 efter vägen som ville rejsa lite Så jag tänkte nu ska kebabracern få smaka : ) (ironiskt eftersom jag gillar bmw) Blev jävligt förvånad när vi började trycka på från ca 70 och uppåt då kan drog ifrån mig med säkert 20 meter Kom ikapp senare men vafa.....traktorn har ju bsr ppc chip och ska enligt hemsida ha 252hk och 410nm En 528 ska väl inte ställa till problem tycker jag Satt och hoppades påvägen upp att säljaren inte hade aktiverat chippet, men så tur hade jag inte Någon här som har några förslag på vad som kan vara fel? |
|
|
Om din bil är frisk så har inte en 528 en chans. Om du har PPC så ska man väl kunna kolla felkoder med den också har jag för mig. Det låter inte som bilen går som den ska. -------------------------------- //Lövet |
|
| Har inte kört någon 2.4t förut men jag tycker inte att turbon laddar alls, man borde väl iaf känna när den laddar upp även fast det bara är en lättrycksturbo | |
|
En polare hade en saab med turbo där turbon rasade, den hostade svartrök och gick allmänt illa Min spinner som en liten katt förutom att den känns helt orkeslös Kan det vara något annat än trasig turbo? Ska kolla upp hur man läser felkoder tack för tipset |
|
|
Det vanligaste felet när turbobilar inte laddar som de skall är någon slang på trycksidan läcker. Då borde den iofs överladda och klippa laddtrycket. Andra möjliga fel är luftmassemätare eller lambdason, men då borde motorlampan lysa. MVH Christofer |
|
| Jag har inte sett motorlampan lysa | |
|
Även om 2,4T motorn har ett lågt turbotryck så känner man det tydligt vid runt 1800 varv. Lägg i fyrans växel i låg fart och ge gas. Om turbon laddar som den ska kommer bilen att skjuta iväg tydligt vid 1800 varv trots oförändrat läge på gasen. Om den inte gör det så laddar inte turbon. 2,4T motorn ska absolut inte kännas trött, tvärtom anses den vara riktigt stark på lägre varv. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Aj då....det där känner jag inte alls igen Har kört brorsans 523a -97 medans jag letade bil och s80in känns inte ett dugg piggare än den |
|
| Ni råkar inte veta hur man läser av felkoder med ppc boxen , kollade lite på bsr hemsidan men hittade inte nått | |
|
Hittar inget på deras hemsida heller men jag är nästan helt säker på att jag läst att det går. Ett alternativ är ju att slå dem en signal och höra. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Tänkte bumpa tråden lite även fast jag valt bil.. När blev 4x4 driften bättre på santa fe?, känner jag mig själv rätt blir det endå bilbyte snart igen ; ) |
|
|
Har den blivit det? I så fall lär det ju vara med modelbytet 2006 -------------------------------- //Lövet |
|
J.Lindström |
Sevak... Alla Volvos gamla modeller drar mkt soppa....Jasså???? Jämfört med vilka och vilka modeller drar mkt????? Volvo 164E, volvo 260, eller?? |
|
Volvo har alltid varit kända för att dra relativt mycket jämfört med andra likvärdiga bilar. MVH Christofer |
|
J.Lindström |
crille 82... Ok???? Det tycker jag inte.....och dagens Volvo bilar är nog rättare sagt tvärtom...drar mindre än likvärdiga bilar!! T.ex så gjorde vi Bilägare ett test med Volvo S80 2.4 140hk i början av 2000-talet och då var det landsvägkörning en av de absolut snålaste bensinbilarna i den klassen!! Sen om du refererar till Volvo 240, 740, 940 och dylikt så visst, dom motorerna var kanske inte dom snålaste på 90-talet men när b21:an kom i mitten av 70-talet var den absolut inte törstigare än någon annan motor i likvärdig jämförelse...det är bara det att eftersom den var så jäkla driftsäker så hängde den kvar till 98 då 940 slutade tillverkas...visst, då var den lite uppborrad och hade LH-jetronic insprutning men grundmotorn i sig var stenålder och inte kanske så bränsleekonomisk men maken till slitstarka motorer får man leta länge efter!! |
|
Mycket möjligt att S80 2,4 var en av de snålaste i sin klass. Men förmodligen även an av de slöaste. Vad det gäller slitstyrkan på äldre Volvomotorer så har absolut inget att invända mot ditt påstående. Men man kan ju jämföra med t.ex. Audis 2,3-liters raka femma på 80-90-talet. Minst lika slitstark som Volvos motor men snålare och allmänt trevligare. MVH Christofer |
|
|
Vi hade en s80 2,4 på 170 hk i 8 år. Den drog ungefär lika mycket som min 335a om inte mer. Vi hade en s80 07a 2.5T den drog mer än min 335a. Min farbror har en v70-05 2,4 140 hk han tycker den drar mycket för att bara ha 140 hk. Min andra farbror hade en 850 på 2,5 liter den drogt sjukt mycket. Sen 240, 740 och 940 har man läst att dem drar mycket. Så alla volvo modeller som jag kört har dragit mycket. Jag har aldrig kört en snål volvo. Har hört att deras nya dieselar ska va snåla. |
|
|
Slänger in min senaste uträkning då jag kör denna törstiga kamel (V70N aut 170HK -06) till vardags. ;) Har precis kommit hem efter en resa Uppsala, Sthlm, Västervik, Kalmar. Det blev lite stadskörning i Västervik, två dagars stadskörning i Kalmar. Resten långkörning 90-110 km/h + moms :). Bilen packad med mig, fru och två barn + tillhörigheter som vagnar, barnleksaker mm. Fullt i bil och takbox med andra ord. Mäter alltid genom att tanka fullt, nolla mätaren samt tanka fullt igen. 0,84 L/mil hade den dragit. Tycker inte det är så mycket att bråka om med tanke på bilstorlek, automatlåda, all last och takbox. /L |
|
|
0.84 låter inte så farlig. Som referens: Min förra E39 sedan 530 steptronic med 4 vuxna pesoner (drygt 300 kg). Strömstad-Jönköping-Strömstad 60 mil. Körde hårt, över körkortsgränsen hela vägen och med många kickdowns och omkörningar. Ingen takbox men väl en betydligt kraftigare motor än V70:n. Förbrukning 0,78 /mil. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.