AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
8.236

För/Nackdelar Volvo s80 xc70

Sida 1 av 3
Tjenare

Sitter och letar bil nu när audin blev krockad relativt snabbt

Det har börjat drag ihop sig mot dessa 2 bilar

Volvo s80 2.4t 01 limited edition som jag får för 55
Har gått 16.000 mil och i bruksskick

Volvo xc70 01 som jag får för 65
Har gått 19.000 mil och är i bruksskick

Vad har ni att säga om dessa 2 bilar?, förbrukning för/nackdelar ja allt ni kan tänka er

Och framförallt vad hade ni valt för bil?
Vi hade en s80-00 med 170 hk för några år sen. När vi skulle byta in den m-testades bilen. Oljeläckage mellen motor och växellådan. Vilket är ett vanligt fel men brukar uppstå vid 15 000 mil. Våran hade rullat 9000 mil.
Alla volvos gamla bilar drar mycket soppa.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Volvos gamla fyrhjulsdrift (Visko) är, förutom att den är klippt värdelös som fyrhjulsdrift, mycket benägen att gå sönder vid 20.000 mil. Det är oftast vinkelväxeln som går sönder och när det händer är det nästan aldrig värt att laga. Det jag menar med att funktionen är usel på fyrhjulsdriften är förresten att det tar 5-10 sekunder av konstant hjulspinn med framhjulen innan bakhjulen börjar driva. Då sitter man redan fast liksom.'

S80 alla dagar i veckan av de två.

--------------------------------
//Lövet
Ajdå...det lät ju inte alls bra

Vad kostar det ungefär att fixa?
Tjejen blev lite besviken nu eftersom hon är sugen på en lite högre bil med plats för att lasta

Själv är jag mer inne på s80

Finns det andra lite högre bilar som kan va värda att titta på för runt 75k?

Audi allroad går bort för det ser så j-vla gammal ut invändigt
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Så du menar att du föredrar Volvos inredning framför Audis? Smaken är sannerligen som baken... =I

MVH Christofer
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den typen av reparation som jag menar (trasig vinkelväxel) handlar om ~20 tusen. Många löser det med att plocka bort kardanaxeln och bara köra framhjulsdrivet istället för att laga. Kolla detta noga när du letar begagnat.

Ska du ha en XC70 så kolla på -03 och senare. Då bytte de typ av fyrhjulsdrift från Visko till Haldex. Denna funkar mycket bättre och håller ordentligt.

En liten namn sak också. Mellan -01 och -03 hette de V70XC. I samband med modellbytet -03 så bytte de namn till XC70. Det är bara de -03or med XC70 på bakluckan som har rätt fyrhjulsdrift.

//Lövet
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Billigaste XC70 med "rätt" fyrhjulsdrift jag hittade: Länk

//Lövet
Kollade runt lte och det verkar vara ett välkänt fel, tack för tipset du sparade förmodligen mig en hel del tusenlappar där

Tyvärr vill inte tjejen släppa tanken på en lite högre bil xc70 audi allroad och likn

Finns det andra bilar jag inte tänkt på man bör kolla på i 75tkr klassen?
Kanske santa fe?

Men jag lästa nått om att dom hade samma 4x4 system som v70 xc stämmer det?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
De har visko de också. Viskodrivning är ren skit och förutom att den inte fungerar som drivning så är den väldigt känslig för olika rullomkrets på hjulen. Det räcker med att däcken har varit olika slitna fram och bak för att diffen ska rasa.

Runt 75' borde du kunna hitta Suzuki Vitara och Toyota Rav4. Även Mitsubishi Pajero finns i den prisklassen.

Länk
Länk
Länk

I jämförelse med XC70 så är dessa väldigt lastbilsaktiga men håller ihop klart bättre.

//Lövet
Honda CRV finns också och den har INTE visco utan ett Haldex liknande system ("Honda Real time 4 wheeel drive") samma från när CRV gen i kom (1997) fram till gen II fick sin facelift 2005 då man förbättrade ingreppet från ca 1 hjul varav till 1/8s hjulvarv
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Alfa 156 Crosswagon är kanske en udda, lite roligare val i höga-personbilar-klassen?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Finns det några i Sverige? Hittade inga när jag tittade på blocket.

//Lövet
Hur funkar 4x4 driften på santa fe ? är det som på v70xc att den bara slår in när det börjar slira eller är det konstant 4x4?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Eftersom den har Visko så är måste den slira - länge - innan den börjar driva. Rent skräp om du verkligen behöver en fyrhjulsdriven bil.

//Lövet
Mja behöver och behöver, jag bor i Umeå så man måste inte direkt forcera 2 meter snö påväg till jobbet

Största invändningen jag har är att det verkar gå sönder en del som du säger

Det börjar gå som det brukar nät jag letar bil, jag är ute och kollar på alla håll och kanter, nu senast har jag kollat på pajeron som du visade samt l200

Var också en sväng på stan idag och hittade inte mindre än 23 olika sante fe, verkar vara rätt populära här uppe
Alfa 156 Crosswagon finns i Sverige, dock bara år 2005 och endast med diesel. Den såldes i mycket få ex i Sverige, fanns 1 eller 2 på blocket i vintras för kring 150.000.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om budgeten är på 75' så kanske det inte är helt rätt bil? ;-)

//Lövet
exakt...hehe
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Borde finnas fler Crosswagon i .de. Bara runt hörnet ju :)
Lus, visst är det så, finns 50 st Crosswagon på mobile.de nu, men ingen i närheten av 75.000.
Vill man ha en bil att lasta i är Crosswagon inget bra val, den är trängre än en 3-serie touring.

I denna prisklass skulle jag nog välja en CR-V 2002 eller nyare.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.