|
|
|
|---|---|
|
E90 har ju fått fantastiskt fin kritik för sin X-drive. Jag undrar om det är samma typ av system för 4wd på E46 som på E90? | |
| Svar nej! | |
| Nä E46 har inte xdrive utan ett annat system, kan säga att det är helt ok det också!. Det är ju inte byggt för terrängkörning direkt men jag tycker det funkar finfint. | |
|
Men vad för typ av system har E46 då? Hydraulisk lamellkoppling? Öppen mellandiff? Hur överförs kraften? Fördelningslåda? Kedja som på E90? |
|
Gunget |
Länk |
Gunget |
Sorry, det där var ju X-Drive. Men det kan ju vara intressant i alla fall! ;-) |
|
Från en gammal artikel på Länk tyvärr inte mer detaljerat: "Fyrhjulsdrift på BMW-vis är 62 procent av kraften bak och 38 fram och den är hämtad från "terrängbilen" X5. Det betyder att selektiv bromsverkan från ABS-systemet ersätter konventionella diffspärrar. På köpet får vi också antisladdsystemet DSC. Fördelningen av kraften mellan fram och bak sker via en planetväxel i fördelningslådan, som har en integrerad centraldiff. Hela systemet går mycket mjukt och förklarar att föraren knappast märker något förrän kraften från fyra drivande hjul behövs. Fördelningen med mera kraft på bakhjulen gör att bilen balanserar som en vanlig bakhjulsdriven 3-serie." |
|
|
E46 har ett "enklare" men fullgott system, jag antar att den ärvde systemet från E30/E34 men utan den elektriska viscodiffen bak. Mvh |
|
| Hittade en intressant AWD-sida: Länk | |
|
Mycket bra sida! Bra jobbat Rob! |
|
|
Eftersom jag för en tid sen tröttnade på att inte veta, så lade jag ner en timme på att surfa runt och leta info. Skrev det jag hittade i denna tråd: Länk == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.