AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.449

Ingen tomgång M50 Turbo

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tjo.

Nu jag o Fekzen verkat hitta lämpligt chip som lirar dock kvarstår problemet att bilen inte har någon tomgång.

Jag har prövat lossa tryckröret och bara kört luften rätt in i spjället (LLM ej inkopplad). Den har fortfarande ingen tomgång så att det går trögt för luften att ta sig igenom tryckrör/turbo är uteslutet.

Den ska ha tomgång även om LMM:inte är i. Den ska även ha tomgång utan tomgång motor om allt beter sig normalt.

Lite tomgång finns dock när den är kall (ca 500rpm)

Att ställa tomgång på genom att ställa upp spjället vill den inte gå med på. Lägsta möjliga är ca 2800 rpm.

Jag har labbat med olika bränsletryck osv men inget verkar hjälpa.

Nu går bilen bra i övrigt men nada tomgång.

Jag mätte upp tempgivare till 160 ohm vid varm motor.
Lossar jag kontakten går den knappt att starta. Fetar ner sig totalt. Ska den göra så?

Motorn är en Vanosmotor, Insuget kommer från en Ickevanos.
Spelar det någon roll?

Börjar bli trött på det här nu. :(

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.

Har grejat o haft mig nu i kväll igen men inte hittat felet.
Har sprutat startgas o letat insugsläckage men hittar inget.

Bilen går överlag fett även när den är varm men håller jag varvet stilla på tex. 3000 varv börjar den efter ett tag gå jämnt o fint (lambdan reglerar antar jag) börjar jag sedan gasa lite så går den snålt för att sedan börja gå fett igen.

Varvar jag till så skjuter den i bland riktigt fina eldkvastar ur avgasystemet. I bland kan den även smälla lite från insuget.

Kör man med den kan den i bland under fullgasacceleration tvärdö någon sekund för att sedan smälla till rejält och skicka en eldkvast.

Några idéer?

__
/Chrille
J.B
Tändningen kanske ??

J.B

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.