|
|
|
|---|---|
|
TJena Jo jag har börjat misstänka att min topplockspackning gått..(nästan 100) samtidigt med detta så har bilen vägrat starta vid ett antal tillfällen... tex när motorn är varm och jag kört ett tag så kan jag stänga av bilen och inte få på den igen. väntar jag dock kanske 15min så går den igång utan problem.. kan detta ha med varndra att göra? tex att vatten kommer in i cylindern och stiften inte tänds pga av det? och efter 15min så har vattnet runnit ner i motorn..? Mvh Timmy | |
|
Kolla oljesticka, oljepåfyllningslock och expansionskärl. Finner du vit grötliknande gegga där någonstans har olja och vatten blandats och då har toppackningen gått eller toppen spruckit. Du kan även starta bilen och klämma på kylslangarna för att se om det blir övertryck i kylsystemet. Det ska vara lite övertryck, men om slangarna är stenhårda så är det nå fel... Lycka till! Mvh /T |
|
|
jag vet att ngt är fel, det är lite vitt i oljan.. frågan är om det kan bli så att cylindern tex blir fylld med vatten och att den itne startar pga av det eller ifall ajg måste hitta ett annat problem oxå hehe |
|
|
Tjena! Hur kan du vara så säker på att topp-packningen är väck? Du nämner att det är `lite´ vitt i oljan. Är det på locket och\eller stickan? Om det är så kanske det bara är kondensvatten som samlats pga för lite och för korta körsträckor. Försvinner det vatten när du kör? Har du kollat efter läckor? Ett ställe som är svårt att lokalisera läcka på pga svårt att se, är anslutningen på spjällhuset. Det sitter en packning där slangarna är anslutna som torkar ut med åren. Mvh Danne. |
|
|
jag kör väldigt långa sträckor.. plus att det är vääldigt varmt ute.. har både vitt på locket och på stickan.. inge synliga läkage av vatten men ändå försvinner det och bildas luft i systemet.. |
|
|
Låter som toppackningen. Om du har kört med det så har eventuelt även toppen spruckit också, den kan mycket väl ha slagit sig också. Om allt detta har hänt kommer det kosta ca 5000-8000kr att laga, hittar du ett bra ställer blir det billigare ;). Min topp var sprucken och krokiga ventiler osv. Kosta mig 800kr för svettsning, 3800kr för provtryckning, planing, portning, nya säten, utbytesventiler, mirafräsning m.m. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.