|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Var glad att du fick chansen att justera, inte alltid man får det. ______ |
|
|
Dimljus är ju precis som det låter till för att lysa under dimman och inte rakt in i den. Bra även vid kraftigt snöfall då man inte blir bländad av den vita väggen. Därför också enligt lag inte tillåtet att kombinera med halvljus. Aldrig. Inte ens vid dålig sikt. |
|
|
Hittade själv en test av dimljus ( Länk ) som avslutas med: "I Sverige kontrolleras inställningen vid besiktning. Nedåtlutningen måste vara minst två procent. Men öka hellre till tre för att vara säker och undvika att blända mötande" Är det dimljus eller kurvljus våra bilar är utrustade med i original. Om det är dimljus och dom därmed bara skall användas i dimma kan jag till nöds acceptera den dåliga ljus-mörkergränsen dom har som gör att dom behöver vinklas ner mer. Fast bara till nöds för även i dimma skulle jag vilja se så långt som möjligt! Per L |
|
|
Hur menar du "tänt på halvljuset"? Som du säkert vet så är det inte tillåtet att ha halvljus och dimstrålkastare tända samtidigt, det är ena eller andra som gäller. Detta i Sverige och några andra länder, medan andra åter har andra regler, vissa till och med krav på både/och osv. Därav de knepiga omkopplarna och funktionerna i vissa bilar för just dimstrålkastarna i vissa bilar. Vi kan lämna hela debatten om detta och hänvisa till de flertal långa trådar som redan finns här på AP i ämnet dimljus osv. Nu är som sagt dimstrålkastare inte i första hand avsedda att lysa upp vägbana och föremål lika effektivt som halvljusen som jag försökt förklara ovan. Om du har svårt för funktionen "kurvljus" så rekommenderas starkt att tala med rallyförare osv, de har i alla tider använd dessa strålkastare och kan säkert verifiera funktionen på ett bra sätt. Jag har kanske haft tur men på de bilar jag ägt som haft dim/kurvstrålkastare som original eller extra har funktionen varit klockrent bra. Jag har inga länkar till tester just nu men på den tiden jag läste AM&S regelbundet så gjordes minst ett par tester, det kan röra sig om 2-4 år sedan. Jag har sett ett par andra tester också, möjligen hos Vi Bilägare och Teknikens Värld. Bl.a Aftonbladet brukar suga upp testerna och publicera vidare. Återkommer om jag hittar lite länkar, det bör inte vara omöjligt. FP |
|
|
Noterar att ditt senaste inlägg kom in under tiden som jag skrev. Hela meningen med dimstrålkastare är att lysa med en platt och bred ljusbild så långt fram det går vid dimma/tjocka osv, utan att ge den massiva vita vägg tillbaka som halvljuset, eller ännu värre helljuset, ger. Dett gör de med sin låga placering och sin speciella ljusbild som sprider nästan 180 grader, därav kurvljusfunktionen. Dvs bilarna har strålkastare som är en kombination av dim och kurvljus, om än inte lika effektiva som de speciella kurvljusstrålkastarna. Kolla gärna på t.ex Subaru, och jämför med små designlampor på andra bilar, det är lätt att förstå att de förra är effektivare, om än inte så vackra. Åter till testerna, jag minns att man jämförde strålkastare med lins/projektionsljus vs. vanliga med reflektor och refflat glas. De förra är av samma konstruktion som t.ex E39 halvljus efter facelift -01 och var klart effektivast. Inget ströljus upp i dimman och en verkligt knivskarp ljus/mörkergräns. Jag lovar att 2 grader nervinkling räcker gott på dessa, men jag vet också att det finns betydligt sämre lampor, vilket testerna också tydligt visade. FP |
|
|
Som så ofta här i livet är smaken som baken- dvs delad! Vem vet, någon gång i framtiden kanske också jag träffar på dim/kurvljus som går att beskriva i så positiva ord som du gör. Per L |
|
|
Folke: Nej, detär nog knappast nån ny (skriven) regel,men det brukar oftast gå till så att om du kommer tillbaka samma dag med åtgärdade fel så är det fri ombes, iaf hos oss.. Sen om detta är regel på SBP elle regna påhitt här, det vet jag ju inte |
|
|
Det var lyxigt värre... Funkar nog inte om "alla" skulle göra så, kanske om man är bra kompis med besiktningsteknikern i fråga. Fast då skulle nog problemet aldrig uppstå utan åtgärdas direkt i hallen... FP |
|
michael.anki |
Fredde 79 tror nog du har råkat på en tekniker som har det bara som ett jobb ,hon skall betala sina räkningar. Jobb skall vi alla ha men nog finns det besikningstekniker som är lite mer bilintresserade och skulle justerat en sådan liten sak. Förstår att teknikerna inte kan justera eller släppa bilar som är direkt farliga. Mitt råd nästa år kolla småfixet innan och kör sen tll en annan station och prova där. Jag har provat runt och nu kommer dom ihåg mig och är justa. Bmw idag Bmw imorgon |
|
TACK Folke.. ! Dinna inlägg skulle man samlat i en egen låst tråd högt upp på sidorna så att alla äntligen kan fatta vad dimljus är och vad dom fyller för funktion, när och hur och var dom får och inte får vara tända. Tror 90% av alla bilägare inte fattar vad dom är till för. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.