|
|
|
|---|---|
| Länk nu blir bmw e90 miljoklassad | |
Verdi |
Konstigt. Jag har för mig att Audi A3 1.9TDI finns som miljöklassad och den drar 0.46. Drar inte 318d också 0.46? Hur räknas koldioxiden ut? |
|
Koldioxid är svårt räkna ut, man mäter den istället. M V H Stephan |
|
Verdi |
Ok, men om du bränner 4,6 liter diesel så blir det väl lika mycket CO2 i en 318d som i en A3 1.9TDIe? Jag förstår inte hur samma förbrukning kan ge upphov till olika CO2-utsläpp... Eller mäter de CO2 vid andra förutsättningar än körcykeln som ligger till grund för förbrukningen? Och isf varför? |
Gunget |
Oj oj! Det måste bli en riktig körmaskin! ;-) |
Bayer_Aleks |
Behöver inte betyda att om två bilar av olika märken som drar lika mycket diesel eller bensinbilen om den släpper ut 119g CO2...inte mängden bränsleförbrukning. Min E91 drar 0,49 enl spec och 130g CO2 och är inte miljöklassad...men nästan :D FAN va nöjd jag e med bilen, helt sjukt skön o underbar att köra. |
|
Jisses, vad tråkig den lär bli att köra... |
|
|
Tråkig, ja, jämfört med resten av BMWs modeller. Men ändå mycket bättre än allt annat i samma klass. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Audi A4 2,0 TDie har ju 136 hk. Trist att BMW behöver 20 hk mindre för att kunna nå ner till klassningen. Länk -------------------------------- //Lövet |
|
| tror itne den blir sa trist faktist.. visst kan den bli lite seg i hogre farter men upp till lagliga hastigheter ar det nog inga problem.. bara priset blir ratt sa e man nog lite sugen fast 118d ar nog ett battre kop | |
|
En kommentar på Tek Värld ang Volvo V70 II 1.6d antydde att små motorer har kortare livslängd. Nu är väl 116d och 316d på 1995 cc, så i volym är de inte mindre. Befarar dock att kommentaren har rätt, Mercedes har ofta lite större motorvolymer, dock ej nyaste C180K BE som endast har 159x cc. Kommentarer? Tråkigast är väl 316i? |
|
Gunget |
Om man drömmer om en 316d så kan väl lika gärna köpa en Prius? Börjar lukta miljö-taliban! ;-) |
|
Det med att Teknikens värld antydde att en mindre motor har kortare livslängd, vad byggde det resonemanget på? Om de menar mindre motor MEN bibehållen effekt (=högre litereffekt, i dieselrovor ofta mha högre laddtryck) så förstår jag, annars anser jag det påståendet felaktigt. |
|
|
HFR: Klippt direkt från insändaren på Tek V: Av Hydrazine2009-06-26 kl 15:39Lasse, När det gäller livslängd så måste alla motorer som monteras i Volvos bilar genomgå samma livslängdsprov. Så att Volvos 5-cylindriga motorblock (för övrigt knappast den del som slits mest i en motor) skulle vara bygda för att leva i 50 000 mil medan till exempel 2.0F endast skulle klara 25 000 mil är nog mest en skröna. Dock är det ett naturligt faktum att en liten och klenare motor tvingas jobba hårdare och därmed inte kan förväntas leva lika länge vid samma "liv" trots att motorerna i sig inte är mindre robust dimensionerade. En större och mindre påfrestad motor är helt enkelt en "billig" garanti för en längre livslängd om du kör mycket och relativt hårt. Att Volvos D5:a skulle vara inkörd först efter 8000 mil är orimligt eftersom det isåfall skulle innebära att man tvingas köra EU-certifieringen med långt ifrån inkörda motorer, vilket man inte gör frivilligt eftersom det medför onödigt hög bränsleförbrukning med mera. Dessutom accepterar inte kunderna att det skall ta så lång tid att köra in motorn. En mer rimlig siffra är att motorerna (oavsett märke) är att klassa som helt inkörda först efter 1000-2000 mil och relativt väl inkörda efter 500-1000 mil. Även här finns det en effekt av att små motorer som jobbar hårdare blir inkörda lite snabbare, men det beror i grunden mer på förarens körstil än på motorerna. Har man varit snål och köpt en klen motor så kan man helt enkelt inte kräva lika mycket av den som om man hade bekostat sig en kraftigare maskin. Av de riktiga långmilarna man kan hitta av Volvobilar så är de flesta taxibilar och just taxibilar är kända för att vara snälla mot motorerna eftersom de har få kallstarter. Väldigt få Taxiåkare kör V70 2.0F, men de som har det kan förvänta sig mycket längre livslängd än 25 000 mil |
|
|
turbo4ever> Tack för texten! Jag tror inte att sambandet är just stor bil + liten motor= sämre livslängd, utan ligger snarare i hur hårt "trimmad" motorn är dvs litereffekten. Ju högre litereffekt, desto högre förbränningstryck etc, och därmed längre livslängd. Det är därför en äldre o slö Merca-diesel, en Volvo B18 eller ett äldre jänkejärn tycks hålla i evigheter. Samtliga dessa har låg litereffelt, vilket ger lägre påfrestningar på motorns komponenter. Men allt detta, och speciellt det "Lasse" skriver är vad lekmän "tror", hade varit intressant om en motoringenjör hade sagt sitt om saken. |
|
| Men E9X är ju redan miljöklassad, min 320D är klassad som miljöbil, får t.ex. parkera gratis i göteborg och har lägre skatt. Euro 2005 eller vad det heter.. | |
|
"Euro 5" menar jag, inte euro 2005. Fast jag vet inte om det är det som är miljöbilsklassningen? |
|
|
EvergreeN: Nu tror jag du är ute på mycket tunn is... 320d är kanske Euro 5-klassad, men det innebär inte att den är miljöbilsklassad. Här hittar du en pdf på vilka bilar som är klassade som miljöfordon i Göteborg (320d är inte med...): Länk För att kunna parkera gratis måste du dessutom ha ett parkeringstillstånd för miljöfordon. /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.