|
|
|
|---|---|
|
Tjenare är det någon som vet vilket "klassningskrav" 540'n har på motoroljan? /Markus | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Handboken brukar vara ett bra hjälpmedel men inte i detta fallet tycker jag. Tex så står det i min (535i -89) att använd en motorolja med API-SF klassning (eller gärna högre). Det var ett tag sen det gick att köpa API-SF klassa olja :-) De är uppe i API-SM numera... Man kan även gå in i TIS (BMW tekniska databas) och där står det vilka klasser (BMW:s egna klasser såklart) varje motor är specificerade för. I samma databas står dessutom listad vilka oljor som är godkända för respektive klass. Till M60 motorn passar i princip "vadsomhelst" bra (Special Oil, Longlife-98, Longlife-01, Longlife-01 FE). Bifogar ett PDF dokument som är ett utdrag ur TIS. Länk |
Notera att jag inte säger att någon ska strikt följa dessa klassningar, ovanstående är ett rakt svar på frågan som ställdes (enligt vad BMW tycker). Personligen tycker jag att en helsyntetisk olja med API-SJ (gärna högre såsom API-SL eller API-SM) klassning (och ACEA A3 såklart) och lämplig viskositet tillsammans med frekvent olje- och filterbyte kommer att skydda denna motorn alldeles utmärkt! Har dock ingen personlig erfarenhet av M60 motorerna så här får gärna M60 ägare fylla på med sin egen erfarenhet. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Precis du kan hälla i vad som helst i princip alla olja är bättre klassad än vad som fanns när din motor byggdes. Tips är ju att passa på att köpa när Ica Maxi rear ut Mobil eller Shell 5W-40 helsyntet till bra pris . ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Gött då blir det fulbiltema igen :) | |
|
Jag kör på "ful-olja" från Biltema och har aldrig haft några problem med det i så länge klassningen följs, eller överstigs. Vill dock lyfta ett varningens finger för deras 5/50W-olja som inte alls verkar leva upp till vad viskositeten utlovar. 5/50W ska ju palla mer värme men jag har upplevt motsatsen i två helt olika bilar där jag har/haft oljetrycksmätare. I både en 728i -86 och en Peugeot 205 GTI -89 faller oljtreycket vid varm motor med den oljan! Fler än jag har den erfarenheten, både på autopower och andra klubbforum. Så köp 5/40W, den fungerar mycket bättre och har högre klassning, fastän den är aningen billigare. ------ BMW CS #04839 |
|
Är en olja märkt med 50 (du menar 5W/50 inte 5/50W) så uppfyller oljan de krav som ställs för denna klassificering. Så oljan från Biltema uppfyller allt som står på etiketten. Man mäter oljans varmviskositet (sista siffran) vid en temperatur på 100 grader Celsius. Är en olja märkt med 50 så betyder det att dess viskositet är mellan 16.3 och 21.9 centiStokes vid 100 grader Celsius. Medans en olja märkt 40 skall ha en viskositet mellan 12.5 och 16.3 centiStokes vid 100 grader Celsius. Som du ser så kan två oljor ha något olika viskositet vid 100 grader Celsius fast båda är märkta tex 5W-50. Och ibland kan skillnaden i viskositeten mellan tex en 5W-40 och 5W-50 vara ytterst små. Detta för att sista siffran inte är en direkt mätsiffra utan bara anger vilken viskositetsgrupp motoroljan tillhör. Notera att viskositeten bara mäts vid 100 grader Celsius. Vad den är vid tex 90, 110, 120 eller dylikt mäts ej. Notera att jag inte säger emot något av vad Davve nämnde innan. Tvärtom, är nyfiken på om du har mer absoluta mått på oljetrycket (inte bara relativt såsom att trycket sjunker) vid varm motor för Biltema 5W-50 och någon annan olja. Pratar vi om en trycksänkning på 1 bar? När sjunker det? Är oljetrycket mellan tex Biltema 5W-50 och någon annan olja någorlunda jämnt ända dess tills motorn blir varm? Kan vi utgå från att oljans temperatur när motorn är varmkan ligga runt 100 grader Celsius? Nja angående klassningen, Biltema 5W-40 och 5W-50 har precis samma klassning dvs API SL och ACEA A3 (5W-40 har dock en högre klassning för dieselmotorer i och med ACEA B4 men vi pratar väl mest om bensinmotorer här med tanke på 728i och Peugeot 205 GTI väl). |
|
Jag menar 5W-50, växlade ihop det lite. Har valt att inte att ange tryckförsämringen i exakta bar-antal för att jag inte vet hur exakta mina oljetrycksmätare är. Men i bägge fall är försämringen mer än 1 bar i båda fall enligt respektive mätare, i 728´n en eftermonterad Biltema och i Pegan original. I båda bilarna har jag kört på andra oljor också, antingen delsyntet 10W-40 eller helsyntet 5W-40 och ALDRIG sett denna försämring i tryck. Vidare är väl inte tryck allt, det gäller att ett visst flöde finns också, en tunn olja flödar lättare = mindre tryck. Men borde inte en 5W-50 flöda trögare!? Jag har som tidigare nämnt sett andra dela med sig av samma erfarenhet, både här på Autopower och andra klubbforum. Jag har provat att söka men jag hittar inte just nu tidigare diskussioner på autopower. I alla fall, med min och andras erfarenhet så tycker jag inte att någon ska köpa Biltema 5W-50 utan istället 5W-40 som både är aningen billigare och har högre ACEA-klassning (även om det nu gäller diesel). ------ BMW CS #04839 |
|
Ja, skillnader på över 1 bar är ganska mycket - något gör att det helt klart blir skillnad i trycket! Och håller med dig, absoluta tryckvärden är nog inte så meningsfulla med olika mätare och viss osäkerhet på mätarens noggrannhet men att det blir skillnad är ju uppenbarligen helt klart - har faktiskt ingen förklaring men är nu riktigt nyfiken på varför. Bara för att vara riktigt tydlig - med varm motor så har du med flera märkt att med tex Biltema 5W-40 olja kan oljetrycket vara tex x bar medans med tex Biltema 5W-50 olja så är oljetrycket betydligt mindre som tex x-1 bar? Du har inte hunnit prova en 5W-50 olja av annat märke? Förstår att man inte kan byta olika oljor stup i kvarten endast för att experimentera men det skulle vara kul att se om det blir tryckfall även med andra märkens 5W-50 oljor. Kanske de andra med liknande erfarenheter provat detta? Nej, flöde är naturligtvis också viktigt. Sen får inte motoroljan blir för varm heller men det är oftast inget problem på normala vardagsbilar. Ja, mig veterligen flyter en tunnare olja lättare vilket kan sänka oljetrycket något. Jo, en 5W-50 olja är tjockare och flyter trögare än en 5W-40 vid samma temperatur. En tjockare olja borde väl kunna orsaka ett högre oljetryck - men är något osäker här kopplingen är mellan en oljas viskositet och oljetryck. Funderar faktiskt på att montera in en enkel oljetrycksmätare i min hobbybil, 323i E30. Den kanske inte visar några exakta absoluta tryckvärden men man kan variationer vilket är minst lika intressant. |
|
Länk Obs! Jag har inte tittat vidare på länken till Volvo-forumet. Vet att också Pega-åkare i PSC har delat med sig av samma erfarenhet, den att Biltema 5W-50 tappar tryck vid varm motor. Jag lägger inga inga värderingar i det utan delar bara med mig. Jag hade monterat in oljetrycksmätare i 323´n! Känns tryggare och är faktiskt lite småintressant att följa. I min Pega kan jag på oljetrycksmätaren utläsa när det är dags för påfyllning! ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.