|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag är ny här, satt och läste lite ang Bmw m5 e39 som jag är på jakt efter. Kollat endel annonser på blocket där det står i några stycken att Vanos samt luftmassemätare är bytt. Är det då lugnt att köpa en sådan bil? Såg här i forumet att års 99-00 dricker mycket olja, är det åtgärdat om Vanos är bytt? Finns tyvärr inte så många 01-03 på blocket som tilltalade mig just nu, ska man kanske vänta och försöka hitta en 02-03:a i stället? daniel | |
|
Köper du en M5 och planerar att ha den en tid, så bör du vara beredd på att byta mer än bara LMM och VANOS-o-ringarna. Jag gör nästan allt själv, dels pga ekonomiska skäl, dels av praktiska skäl och dels för att jag tycker att det är skoj. Hade jag inte gjort saker själv så skulle det ha kostat rätt mycket pengar, varit rejält besvärligt m.a.p. att lämna, hämta och vara utan bilen när den är på verkstad, och dessutom hade jag ju inte lärt mig nåt. Med tillgång till TIS och detta grymma forum så är det faktiskt inte särskilt svårt att skruva M5an. Förutsatt att man har verktyg och nånstans att hålla till alltså. Och _trots_ att jag bytt en massa saker, och trots att fler saker lär behöva bytas, så väger bilen upp detta med råge. Jag älskar verkligen M5an! Den är precis allt man behöver (om man inte råkar vara en rabiat miljöaktivist förstås, för då passar den nog inte) :-) Den perfekta SUVven faktiskt, i förkortningens korrekta betydelse. Så jag hoppas att du hittar ett fint exemplar! Håller tummarna! |
|
|
...och nej, oljetörsten är inte relaterad till VANOS. Den beror på avskrapningsringarnas oförmåga att täta...något som _nästan_ åtgärdades från 00 och framåt, sägs det... |
|
|
Min M5a har rullat på bra faktiskt, peppar peppar. Det enda jag har behövt att byta var en krängningshämmare när jag köpte bilen, annars har det inte varit några problem med den. Dock har jag märkt att trots att det är en 01 där oljeförbrukningen ska ha blivit bättre så drar han fortfarande 1-1,5 liter på cirka 300 mil. Jag tyckte att det var mycket men BMW säger att det är helt normalt för den motorn. Jag har kikat runt lite på blocket efter 02-03or jag med men jag tycker det verkar som folk tror dom kan ta hur mycket som helst för dom bara för att det är en senare modell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.