AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.075

Olja vid ventilkåpan/tändstiften, vid gaspådrag

Nisse_hellberg
Jag har en e46 m3 som börjat läcka olja uppe vid ventilkåpan, mellan hylsan som går ner till tändstiftet och ventilkåpan... om Ni är med på hur jag menar?
Har kollat vevhusventilationen, inga konstigheter, men tar jag av oljepåfyllningslocket så blir det inte samma övertryck = inget läckage.

det är vid samtliga 6 tändstift som det kommer upp olja vid.
alltså inte inne/nere ifrån tändstiften utan den hylsan som går ner en bit i motorn/blocket. Utsida hylsa/motsvarande hål i ventilkåpan...
någon som vet vad som behöver göras?
//Nisse

Det där låter dyrt =/
Vad har du för regnr på bilen?
Hur långt har den gått?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Byta ventilkåpspackningen till att börja med, den brukar bli hård och då
tätar den inte. Hjälper inte det får du ta ett kompprov på den och kolla
om trycket från cylindrarna går ut i vevhuset.

mvh stefan
au
362
audidriver
540iAT -97
Vad har regnumret med saken att göra?

Jag tycker också att det låter som ventilkåpspackningen, inte speciellt dyrt allsi så fall.
Hur långt har den rullat och är den servad som den ska?, vid insp II kollas/justeras ventilerna och då byts packningen + alla packboxar ner till stiften.

/Micke

Länk
eftersom man vill veta reg nr så man kan passa sig för den bilen, låter inte servad ordentligt. Hur långt har den gått egentligen??
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
haha typiskt BMW folk.. Börjar med att fråga efter reg nummer så de kan hålla sig borta från bilen.. suck...

De är med största sanorlikhet Ventilkåpspackningen.. bara byta.. inte allt för krångligt å kostar inte mycket
Precis som MrVain så tror jag på ventilkåpspackningen.

@HandsfreE: Vad får dig att tro att den är dåligt servad? Bara för att bilen är servad betyder inte det att BMW byter ut varenda del som möjligtvis, kanske, i ovanliga fall går sönder. T ex ventilkåpspackningen som det verkar vara i detta fall rör de inte om den inte är trasig.

@Nisse: Återkom med info om det var ventilkåpspackningen, är alltid bra/roligt att få reda på hur det hela slutar så man kan ta med sig kunskapen för framtiden. :)
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag håller med om att det låter som om ventilkåpspackningen behöver bytas vilket inte är något större ingrepp, vare sig i motorn eller plånboken.

Undvik att skriva svartmålande inlägg som helt saknar substans. Ett tips till de som vill hjälpa andra med kompetenta inlägg, skaffa en BMW och börja mecka så byggs kompetensen upp med tiden.
Kunde inte låta bli att forska lite mer i detta. Skulle tro att det är nr 14 på bilden jag länkar till nedan. Om jag förstått problembeskrivningen rätt. :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.