AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.459

Göra OljeService själv eller på firma?

ro
18
rosan911
BMW 318ti
BMW 330xi
Hej!
Jag har ett litet dilemma... jag funderar på om jag ska göra oljeservicen själv eller lämna in den hos en firma till saken hör att mina svärföräldrar har egen bildelsfirma där vi i princip får olja och filter gratis. Så frågan är om jag ska lämna in bilen för att få en stämpel i serviceboken som för övrigt är fullstämplad eller om jag skall göra det själv och få det gratis men då utan stämpel, hur skulle ni ha gjort?
Bayer_Aleks
Jag hade bytt helt själv. Det finns bilar som e bättre omhändertagna som inte e fullstämplade. Tycker folk stirrar sig blinda för mycket på stämplar i boken. Hurpass ny/gammal e bilen i fråga?
ro
18
rosan911
BMW 318ti
BMW 330xi
Hej!
Bilen är en 330xi -01
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade: Bytt själv, sparat kvitto på olja & filter, och satt min signatur i serviceboken.

______
E
1.156
E
320 ci cab -04
Så länge man har garantier kvar på bilen som kräver riktig "servicestämpel" så finns det skäl att lämna in. Därefter kan weeman:s modell vara minst lika bra.
En duktig engagerad väl påläst entusiast är bättre en stressad servicetekniker.

//E
Hade jag haft möjlighet skulle jag också gjort servicen själv. Det viktigaste är att dokumentera sevicen med vad man gjort, mätarställning och kvitton.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om du kan få loss materialet i princip gratis tycker jag du kan kosta på dig att lämna in den för själva arbetet. Det tar ju max en timme att utföra jobbet och det ska ju inte behöva kosta mer än 1000 kr. Det tycker jag det kan vara värt för att få en stämpel i boken.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Skulle också ha gjort det själv.
Men fortsätter du att lämna in den på inspektion 1 resp 2 så anser iaf jag att det räcker som ett bevis på att bilen är välskött.
Ni
966
Nip
320i-04
Jag har väl hittills gjort en oljeservice och ett bromsoljebyte bara så jag har inte så lång bmw-erfarenhet.

Men har haft ett gäng Opel och Ford under 35 år tidigare från ny till skrot. Och bmw är definitivt en mer avancerad bil med mycket mer elektronik.

Det känns när de gjort service att det görs ett gäng saker. Smörjer upp både det ena och det andra och kollar via datoranslutningarna saker. Bilen känns servad.

Jag var dock så nöjd med oljeservicen att jag definitivt tar kostnaden 2900 kr igen när det blir dags, om jag inte hittar någon som gör det billigare.

Har man 10 år gammal kärra är kanske läget ett annat. Varje service kostar allt större del av bilens värde.

Men någon mack som bara byter olja o filter och inget mer är uteslutet för min del i alla fall.

Men det mest mysko av allt är att mina förfrågningar till de 7 närmaste bmw-verkstäderna per mail bara besvarades av en enda. Så det är redan 6 firmor jag aldrig servar nuvarande hos ännu mindre köper nästa bil av.

Hur tänkte dom då är frågan?

Theanders i Lund skickar reklam och erbjudanden för fullt(trots att bilen inte köptes där) men skiter i att besvara förfrågningar?????

Hur puckade människor har dom på firman.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.