|
|
|
|---|---|
|
det har kommit in en e34 540 motor på jobbet som jag får till rätt pengar komplett!! ska jag sätta i den i e24an (någon som vet hur det passar och vad för modifieringar som krävs??)eller tycker ni att jag ska köpa mig en e30 och bygga lite på?? och sälga e24an för att sponsra nästa bygge!!?? mvh mölle | |
|
Nu ska expertisen tala... Tycker att din e24 är fin och bör hållas så. Byt endast om något inte är bra med den gamla motorn. Efter mitt byte till s38 som skulle vara nära på "bolt on" (jo, tjena) så kan jag bara gissa att du har ett par vintrars pyssel om du trycker i en v8. Jag har fått bygga, bygga om och skarvat slang och kabel till förb... Helt beroende på hur noga du gör det =) Har dock varit ute och åkt min bmw 636 idag. KUL. Jag kommer att få en (vänster) monstervad =) Grym |
|
|
Det beror väl på skicket på din E24. Är den i mint condition kanske det är synd att bygga om den, men det är ju trots allt en BMW motor du i så fall lyfter i så det är väl egentligen inte så farligt... ______ |
|
|
bilen i fråga! mvh mölle Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Tycker du ska hålla din fina E24:a original! Måste du byta motor,tycker jag du ska använda dig av en S38:a i stället. Mvh Patrik |
|
Såg den på mantorp (om jag inte blandat ihop den med de 29 övriga). Den är Fin, så lite synd är det. Men va f-n det är skitkul att hålla på. Det var lite annat du planerade göra, så jag. Så kör!!! Fast det blir nog en det pyssel =) Så planera väl så du inte missar Mantorp 2010!!!! Jag planerar redan nästa motoruppgradering =) |
|
|
hejsan tackar för infon men det var inte min bil som var på mantorp!! då farbror blå tyckte att jag körde för fort!!:( så det blir nog till att ta om körkortet!! fan!! och den är inte så fin en del rost och lite inrednings fix + fälg renovering!! så lite tid har jag typ till nästa sommar och jag kanske får ge 3000kr för en komplett 540 motor det är lite budget här:) m5 bromsar sitter på! lite bussningar sen så!! mvh mölle |
|
|
Låter ju klockrent!! Go Girl ;-) Då ses vi på banan nästa år!? |
|
|
Jag tycker att du skall behålla den orginal, rosten kan inte vara alltför djäklig. Tycker den ser helskön ut på bilderna. Vill du ha mer pulver i din 635:a kompletterar du helt enkelt din samling med denna godbit... Länk Du får den säkert billigt, priset är redan sänkt 10k. Och en ljuvlig musik ingår i priset;-) Mvh, Per-Magnus |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
pmkarlss. Den var ute för 30k för ett halvår sedan. Såg den på skokloster 2006,och då var det en hel del att önska av den estetiskt sett. Hade en väldigt matt lack + en hel del rost bla under huven mot fjäderbens torn bla. Mvh Patrik |
|
En ratcar med andra ord. Men om arbetet att byta motor innebär 2 vintrar så kanske det totalt sett är mindre jobba att fixa det som är skabbigt på 650'n jämfört med att byta motor på en 635:a i bra skick. Rena spekulationer förstås, jag har aldrig lyft ur någon motor. Men jag måste sägas att jag tilltalas av en V12:a i 635:an.... Mvh, Per-Magnus |
|
|
min 635a är godkänd för 316hkr med m5 bro sa och friska bussningar: mvg mölle |
|
|
min 635a är godkänd för 316hkr med m5 bro sa och friska bussningar: mvg mölle |
|
|
Jag har tänkt göra samma operation på min E24. Dock inte spikat om det blir M60 eller M62 (i slutänden är det ändå en S62 som jag VILL ha). Min bil ska typas med bytt motor. Har prata lite med folk som gjort detta redan och visst är det en del jobb, men man måste tex inte bygga om oljetråget eller framvagnen (däremot grenrören). Sen åker man säkert på att modifiera spakställ och mellanaxel. Vet inte heller om lådan ryms i tunneln utan att modifiera. Det visar sej eftersom. En S38 är i sammanhanget bolt-on, men jag tycket E24an förtjänar en V8. |
|
|
s38 bolt on??? Hmmm vad kan jag gjort fel?!? haha Det beror ju på hur man ser det förståss. Mycket passade med det var allt en hel del man fick ändra och framförallt flytta om i motorrummet. sedan ska man kanske inte utgå i från en aut från -88 med ac?! Men hej vad det går nu swwwwoooossssccccchhhhhhh =) |
|
|
En 635a men V8 är ju ett kul projekt helt klart, men som sagts innan är det ju bra om bilen man börjar på är risig. Det där med "bolt on" är ett vitt och brett begrepp.... Om det passar helt utan modifiering ÄR det bolt on annars INTE. En S38 från e34 i en 635a är säkert en hel del arbete, eftersom inte ens m30 från e34 passar då det saknas vissa fästen på motorblocket, och att man måste byta oljetråg, oljepump, oljefilterhållare. mm. (jag vet för min Bi-turbo är en e34 motor) Jag är tveksam till att framvagn och oljetråg på v8an kan passa , eftersom e34an har motorn längre bak ? Sen kan man ju undra hur man kommer förbi styrsnäckan med ett bra avgassystem ? e30 har mer plats och kuggstång, så det är nog enklare, men problem är väl egentligen till för att lösas ;) / Daniel |
|
|
Om det passar utan att bygga om (kapa, svetsa, nytillverka) är det bolt-on enligt min definition. Alltså att man kan skruva dit/byta ut grejer (tex oljetråg), som inte måste modifieras eller nytillverkas, för att få allt att passa ihop. Bara ett litet klargörande... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.