AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.235

Döda telefonin så ljudet fungerar

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Lämnade in min bil för ljudbygge, fick tillbaka med allt inkopplat och byggt förutom dörrarna som jag själv skulle göra. Detta resulterade i att de inte kunde ställa in allt då det lät skit.

Diskanterna funkar inte och brusar mm pga telefonen, jag vet att det är ett känt problem så jag går inte in i detalj.

Hur löser man detta? Jag vill koppla bort telefonin helt så det fugerar. Nu får jag telefoniljudet i stora högtalaren och inget i diskanten mm.

Det ska alltså lödas om eller klippas innan lödningen men det är en bunt med kablar som är typ samma färg.

Någon? Fanns något inlägg om samma problem men det hjälpte inte mig heller.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
ok, jag förstår att frågan varit uppe förut men jag blir inte klok av dessa trådar.

jag behöver vet om kablaget i dörrarna 6 st eller nåt är möjligt att lista ut och klippa och koppla eller är det i bagaget vid DSP steg m.m som det behöver fixas?

vet jag att det går genom att klippa i dörrarna så fixar jag det men om det inte är där så vill jag inte klippa i onödan.

De vill ha 1000 kr för att fixa två dörrar
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jag har alldrig hört om ditt problem och förstår inte riktigt hur du menar heller men: HF för telefonen går på de stora högtalarna i framdörrarna och har egna talspolar så det borde bara vara att skruva loss de elementen och koppla loss dom två kablarna så är inte längre telefonin inkopplad på högtalarna , vill du koppla bort till 100% så lär du även koppla bort tele mute kabeln till originalradion. Vet inte om det hjälpte ngt men försökte iallefall ;)
Jag skulle svara som föregående, men det är ju synd att inte kunna bruka telefonens hands-free, och även ringsignalen går ju ut i högtalaren.
Ett tips är att leta upp högtalarutgången på telefonmodulen och koppla loss kablarna där, så slipper man dessutom riva i dörrarna. Sen kan man med fördel koppla in en liten speciell HF-högtalare i stället som kan monteras dold på lämpligt ställe, det ger ofta väl så bra telefonljud som dörrhögtalarna.

FP
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Jag vill inte ha telefonin alls, visst det är trist men jag vill istället utnyttja anläggningen istället som kostat 20k.

Jag kollade igår och det är 8 kablar i varje dörr i en bunt in i lödningen. Säger det något?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Idag klippte jag kontakten och provade mig fram till ett resultat av ilska och svordomar. Som ni ser 8 kablar i par.

Länk

Jag valde två och två och gick fram utan försökte lista ut vad som är vad.

Paret längst ner gav inte ifrån sig ljud alls, varken till diskant eller basen.

Paret jag håller i gav hög volym bas med sitortion och liiiiten diskant med massa distortion, brus.

Paren ovan och under samma sak fast mycket mycket lägre volym.

Hur jag än valde och bytte så ville inte bas komma i bas och diskant i diskant via filtret som jag har, det gav en massa brus och svordomar.

Baserat på bilden, kan ni hjälpa mig?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Ingen som kan hjälpa mig vidare?
Enklast blir nog om du kan få tag på kopplingschema för ljudkablaget för just din bil. Med hjälp av ditt chassienummer kan du ev. få hjälp hos BMW-verkstaden om du ber snällt. Annars famlar man i mörker och kan lätt köra sönder grejornna. Tyvärr har jag ingen dokumentation för din bilmodell.

FP
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Jag förstår, men det borde man kan kunna hitta online på något sätt. Jag är väl inte den första med E38 och största skitstereon DSP. Bara för att jag har DSP stora stereon kunde inte MDS installera Gateway Dension 3000 heller då jag ville ha USB.

Blir förbannad!!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Enl vad jag får fram av bmw wds så är svart/vit samt svart/brun kabel för tele , de skall sitta i stift nr8+9 i den 12-poliga kontakten till vä om högtalaren i dörren , kontakten har 8st anslutna kablar och 4st tomma positioner.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Så koppla in de andra igen men strunta i de två längst ned på bilden så lär det inte komma in ngt ljud i högtalaren från telefonen , samma sak i hö framdörr. En fundering: Kanske du måste fimpa signalerna in i originalsteget ifrån telefonen också för att bli av med störningarna?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Det funkade inte heller och jag lämnade in bilen igår igen med alla dörrar bortmonterade, nu ska den fixas helt och hållet och ställas in. Hoppas få den under dagen men det kommer att kosta ännu mer än planerat, som alltid.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey då har du ngt annat problem som inte har med telefonen att göra kanske , exakt vad har de gjort i bilen vad gäller "ljudbygge"? Har originalslutsteget byts ut? Original HU? osv.........
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Allt är nu fixat genom att diskanterna går mot BMWs originalfilter och 5.25 till slutsteget. Detta var enda sättet att fixa detta i min bil om jag inte betalde 7000 kr för en ljudproccessor mm.

Hur som helst så är det enormt bra ljud nu och basen kan slita loss kroppsdelar.

Enda problemet nu är att Gateway Dension inte kan kopplas in på min då jag har största stereon. ???

Finns annat alt för mig? Jag vil ha USB HDD eller sticka i min bil.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Vill inte skapa en ny tråd för detta så jag frågar här igen. Då jag har största stereon med DSP så kunde jag inte installera Dension G300 tydligen. Finns det något liknande att köpa?

Är ute efter att få USB men antar att Ipod hänger som någon skrev. Men jag vill få in en USB disk.
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Enligt Dension behäövs en extra kabel om man har DSP i bilen.

/Gunnar
/Santorinblå 530iAT
/Svart 740iA
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Men enligt MDS som jag bad om installation så var det omöjligt. Ska kontakta de genast, tack för svaret.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hejsan, har precis köpt en e38 750 -95 och ska nu börja kolla upp vilka alternativ som finns för att bygga om ljudet lite. Framför allt om det går att få usb eller byta cd-växlaren mot en som tar mp3, har haft bilen i 2dagar och suttit i den några minuter bara, men jag är säker att jag har DSP. Detta verkar sätta käppar i hjulet läser jag överallt.

Har du kollat nåt med dension om huruvida det gick att montera på bil med dsp?

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.