AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.957

Stulna regplåtar!

Kom till jobbet idag och parkerade bilen när jag sedan slog en blick över axlen så upptäckte jag att fram skylten var borta på min bil. Gick då runt bilen för att kolla om det var mer som hade hänt och upptäckte då att även bak skylten var snodd. Bägge reg hållarna var spräckta och sönder + en repa vid sidan av hållarna. Skitkul!
Har ringt polisen och de har lyst mina skyltar så jag inte åker på nån ev parkeringsböter osv OM det skulle vara så att nån har snott skyltarna och använder dem på sin egen bil. Nu tror jag inte så är fallet efter som jag är till 99,9% säker på vem som ligger bakom det. Det är så att jag är hand om ett gäng fastigheter och häromdagen så såg jag en ungjävel som gjorde skadegörelse på en utav fastigheterna. Jag rörde honom inte utan gav honom svar på tal om vad jag tyckte om sådan, inget mer.
Dagen efter ser jag personen smyga omkring och ta kort på min bil ute på min arbetsplats på parkeringsplatsen. Han tar ett par kort på regskylten innan hann snabbt springer därifrån. Och så händer detta med stulna skyltar dagen efter.... Visst är det ett konstigt sammanträffande? *host*

Jag tror att personen ifråga har skickat mitt regnr via sms till transportstyrelsen för att få reda på vart jag bor för att sedan sabba min bil.

Min fråga är kan man ex få reda på vem som skickat sms på mitt regnr till transportstyrelsen? Alltså nr 71456.
Jag vet att man får reda på namn och ort men inget mer såvida man inte använder faxen genom regnr. Nu är det så här att det bor bara en pers med samma namn som jag på hela orten så det är ju inte så svårt att hitta mig.

Nån som vet?

MVH
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att få reda på vem som begärt ut dina uppgifter blir nog svårt. Tror det är en del av offentlighetsprincipen att man är skyddad när man begär ut offentlig information. Det är i alla fall Transportstyrelsen som kan svara på den här typen av frågor.

--------------------------------
//Lövet
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Nu får du åka med gula skyltar ett tag. Så inte Polisen tror att du har de stulna.

"BMW six appeal"
Jag ringde och snackade med en på transportstyrelsen och det blev ett klart nej till att ta reda på det. Konstig lag som ger folk rätt att snoka på uppgifter hos folk utan attpersonen ifråga får reda på det......

Beställde skyltar idag på morgonen så jag hoppas de dyker upp i början av nästa vecka.... =(

Jag har en annan bil som jag kan använda mig av tills jag får skyltarna.

Tack endån.

MVH

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det jag menar är att har du anmält dina skyltar stulna och beställer nya så får du gula tillfälliga. Detta för att polisen inte ska stoppa dig i tron att det är du som har de stulna. Så har det varit iallafall.

"BMW six appeal"
De provisoriska gula skyltarna används under tiden tills det att du beställt och fått nya av transportstyrelsen - du måste använda de gula skyltarna eftersom det är olagligt att åka utan skyltar.

Har inget att göra med vad polisen skall tro eller inte tro.
"bood" Okej får se hur de ser ut då
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Jag råkade ut för samma sak förrförra sommaren.
Var på semester och befann mig nere i Skåne. Då ringer föreståndaren för en Statoilmack i Södertälje som undrar om jag har en vinröd VW Caravelle med regnr P** 3** och glömde att betala för bensin morgonen innan.
Förklarade att jag vid den tidpunkten befann mig sovande i en säng i Helsingborg och kunde omöjligt samtidigt vara på en mack i Södertälje.
Först trodde jag att nån stulit min folkabuss som stod parkerad på gatan hemmavid. Hade ingen som kunde verifiera det och efterlyste genast bilen som stulen och började fundera på hur jag skulle få reda på var bilen hamnat och de kommande p-böterna som troligen skulle dimpa ner i postlådan.
När jag kom hem kunde jag se att bara skyltarna var stulna.
Hursom, nån med en precis likadan bil hade stulit skyltarna för att tjyvtanka. Har inte hänt nåt sen dess så antagligen hivade de plåtarna efteråt.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har en polare som råkade ut för detta "för ett tag sedan" och han fick gula skyltar. Men det kan hända att han fick dem av polisen och bara tills de rätta nya skyltarna levererades. Det var ett tag sedan så minnet sviktar lite :)
Då för 10-15 år sedan dröjde det nog längre innan skyltar kunde levereras än idag.

Vi får hoppas att du slipper de gula. Hur stor är risken/möjligheten att polisen kollar om skyltarna är stulna?

"BMW six appeal"
Farsan fick sina skultar stulna för ett år sedan.

Risken får nog ses som ganska liten. Dock så finns den alltid! Att åka om kring med stöldanmälda skyltar vet jag inte vad det betingar, sannolikt mer än böterna för att ha åkt utan skyltar alls.
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Jag behövde bara köra med gula skyltar i max tre dagar. Fick de nya plåtarna snabbt som bara den. De gula skyltarna skall man ju som sagt bara ha i väntan på de nya.
Nu sitter de nya skyltarna med vagnsbult och låsmutter men nån har iaf försökt en andra gång att pilla lös dem. Upptäckte en dag att ett hörn på ena plåten hade böjts ut, precis som någon försökt bända loss den.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Polare råkade ut för samma sak.

Hans nya skyltar sitter numera skruvade med tre-stift skruvar. Annars kan torx eller annan specialskrov vara en bra idé så slipper man tänka på att de skall bli avskruvade ab första bästa med stjärn och skruvmejsel.

Hade det inte variot så att man plockade av plåtarna för att göra rent under varje vår så hade jag f*n slipat ner skruvskallen eller fyllt spårutrymmet med kemisk metal!

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Liten update.

Beställde skyltar kl 08:00 25Juni torsdag, de låg i brevlådan idag 29Juni måndag.
Om jag inte missuppfattade tanten på Transportstyrelsen så kunde jag cyklat/gått/åkt en annan bil/buss m,m till polisen och fått tillfällig gula skyltar. Fick inte ta min bil dit.. taskmört!
Ville inte ha bilen ståendes på parkeringen över helgen så jag frågade om jag inte kunde få göra en egen skylt så jag kunde ta mig hem till päronen och ställa den i deras garage. Inte helt oväntat fick man ett NEJ!. =)
Men bad boy som man är chansade man att köra de 2km utan skyltar och som ni märker så skriver jag inte inifrån Kumla bunkern, med andra ord jag klarade mig. *pust*

Nu är det bara att slänga på skyltarna + marinera dem med superlim på baksidan av dem sen jävlar lär de få slita bort hela frontspoilern om de ska få loss dem...... hmm kanske inte är någon bra ide det där med lim.

MVH
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Får man beställa helt nya? Typ om man hade ABC 123 innan och så får man DEF 456 istället?

Det är inte kul att köra runt med skyltar som är redan i omlopp på svarta marknaden och kan vara svartlistade på bensinmackor osv.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nej det får du inte göra.

///BMW - Was sonst!
Fashinerande hur länge man kan åka utan skyltar, nån snodde min bakskylt och jag tryckte fast den i mellan rutan och kanten, men det trillade ner och la sig platt som en flundra på hatthyllan.

Jag är så otroligt lat så den fick ligga...
Jag åkte runt "plåtrent" i ca 3 månader tills jag passerade en polisbil och och blev uppraggad av en blondin och en brunett .....med fördelaktikt utseende.

Jag bad om urshäkt och tejpade dit den på plats...alla glada å nöjda.
Is
468
Ismo
735iA -87
Jäkla tråkigt att vissa aldrig lärt sig skillnaden mellan mitt och ditt.

Fick mina skyltar stulna, tur nog så var bilen avställd och "skrotad" men på väntan att bilskoten skulle hämta den.

Har dock gjort en ny skylthållare, 5mm stålplåt och 8mm plexi, ful som stryk men skylten flexar inte när man kör med lite högre volym i stereon, och går inte att få lös om man inte kommer åt skuffen
"Bumer"
Som redan tidigare skrev så får du likadana skyltar som tidigare, alltså med samma regnummer.
Man går in på transportstyrelsens hemsida och loggar in med ex BankID eller liknande och så kan man beställa hem nya skyltar med eller utan "EU" standard, de kostar 60kr st och det tar ca 3dagar sen har du dem i brevlådan. Passa även på att beställ ett skattemärke oxå, det är gratis.
Is
468
Ismo
735iA -87
Hehe, lite ändring av mitt förra inlägg.. skylthållaren jag gjort har blivit stulet, regplåten låg kvar i skuffen som tur är
Numera finns det särskilda skruvar som förhindrar stöld av nummerplåtar.

Se www.minskylt.se
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vad skönt med lite smygreglam i en 2 år gammal tråd, precis vad jag önskade mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.