|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Fick syn på detta objekt: Länk! Någon som vet något om bilen? Om jag ska åka och titta på den är det då något speciellt som jag ska se upp med utöver det vanliga som jag tittar på när jag köper en E46:a? | |
|
Nej, det är inte några speciella Alpina fel som du behöver se upp med på B3:orna. Lådan är en Getrag om jag inte missminner mig och de tål tuffa tag. De kan vara lite tröga att jobba med vid växlingarna, men det är helt normalt. Getraglådorna är lite kärvare än de vanliga lådorna till BMW. Alpinas stötdämpare till B3:an kommer från Bilstein om jag minns rätt. De kan vara lite dyratre än till vanliga BMW, så de kan du ju kolla upp om de behöver bytas och om du i så fall kan få lite rabatt på dem. Motorn ska det inte heller vara några problem med. Tyvärr vet jag dock ingenting om just den där Alpinan, så det lämnar jag över till andra att besvara. Hoppas att du får en bra provtur, det är underbara bilar vi pratar om, med en sällsynt skön chassiesättning. Lycka till. Bergen |
|
|
Kolla försäkringspremien. Alpina bilar kan vara dyrare än M-bilar att försäkra. Min B3 cab kostar tex dubbelt så mkt som en 330 cab för mig. Tidigare B3 3.3 är kända för att dra en del m-olja + det vanliga på E46 felmenyn spindelleder etc molle |
|
|
Tack båda två, jo känner till att försäkringspremien är halvkul. Vad sitter det för bromsar på bilen, dyrt? På fälgbilden tycker jag att det ser ut som om det kanske är dags att byta bromsar. På samma bild tycker jag att det även ser ut som om springan mellan kaross och bakskärmen är väl stor vilket kan antyda att det är krockad eller parkeringsskadad. Tycker ni springan ser "normal" ut? /Andreas |
|
|
Förtydligande: Jag menar bromsskivor. /Andreas |
|
|
Jo, de drar en del olja. Oljan försvinner via vevhusventilationen har jag hört. Bromsarna är standard BMW. På min B3S är det 330:ans bromsskivor och belägg. Bergen |
|
|
Det är svårt att se på bilden. Jag tycker att skärmarna ser ok ut i alla fall. Som sagt lättare att se på plats. Bergen |
|
| sex år i sverige fyra ägare, känns inte helt ok. kan vara bilfirmor? | |
| boxarn: ser inget fel med att den har haft 4 ägare på 6 år. | |
|
Nej, det gör inte jag heller. Det är inte så farligt många ändå. Det är förmodligen bilfirmor som har tagit inbyte. Sedan är det ju så att eftersom försäkringen är dyr på vissa håll, så byter en del ägare varje år, inom familjen tydligen. Jag kollade upp en annan B3:a innan jag köpte min och den hade haft 12 ägare på 7 år. Det är däremot mycket tycker jag. Den hade tydligen vandrat mellan bilfirmor förutom de privata ägarna och ibland haft 3 ägare vissa år. Sedan hade den varit en firmabil och bytt ägare ibland flera ggr per år. Det var en svensksåld B3:a 4-dörrars. Rätt ovanligt men de såldes ju under ett par år på nittiotalet här i Sverige. Det var tydligen en av demobilarna som BMW Sverige hade haft om jag inte minns fel. Bergen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.