AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.866

E39 Hur högt tryck ska det vara i kylsystemet?

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Hejsan, jag har bytt vattenpump o termostat på min 523 -97. Jag tror jag har lyckats lufta ordentligt.. Bilen beter sig helt normalt vid körning o allt verkar vara ok så långt... Men när jag känner på slangarna när jag kört med bilen en mil eller så så känns det som jag har lite väl högt tryck i systemet. Jag har inte varit o tryckt på slangarna innan jag bytte grejerna så jag vet inte riktigt vad som är normalt. Dom ser inte svullna ut eller så, och när bilen blivit kalll känns dom helt normala igen. Jag är ingen van mekaniker så sett, men ni som vet kanske kan svara på om detta verkar normalt... Tacksam för svar.... Mvh Robban
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det är luftningen som är kritisk. Har du fått i mindre vätska än du fick ur systemet så har du garanterat luft i systemet. Du måste lufta ordentligt.
Kan inte se någon anledning till att trycket i systemet skulle vara något problem, men i värsta fall det finns en säkerhetsventil om jag inte mins fel.

2 viktiga saker du måste vara noggrann med, speciellt när det är så varmt ute:

1. Håll koll på kylarvätskenivån ev. läckage eller luft i systemet kan göra att nivån förändras. Fyll upp till rätt nivå, fyll helst bara på när motorn är kall.
2. Viktigast av allt: Håll koll på temp.mätaren, tänk på att den kan vandra från mitten upp mot röda indikeringen på några sekunder, speciellt om du står i en kö.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det är luftningen som är kritisk. Har du fått i mindre vätska än du fick ur systemet så har du garanterat luft i systemet. Du måste lufta ordentligt.
Kan inte se någon anledning till att trycket i systemet skulle vara något problem, men i värsta fall det finns en säkerhetsventil om jag inte mins fel.

2 viktiga saker du måste vara noggrann med, speciellt när det är så varmt ute:

1. Håll koll på kylarvätskenivån ev. läckage eller luft i systemet kan göra att nivån förändras. Fyll upp till rätt nivå, fyll helst bara på när motorn är kall.
2. Viktigast av allt: Håll koll på temp.mätaren, tänk på att den kan vandra från mitten upp mot röda indikeringen på några sekunder, speciellt om du står i en kö.

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Tack för snabbt svar (: Så om jag inte har nåt läckage, och tempen håller sig ok så borde det vara lugnt då. Men vilka symptom brukar man få om man har luft i systemet?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tänk på att värmereglagen i kupén måste vara på max värme vid luftning...:

Länk

Med allt återmonterad i omvänd ordning så är det dags att ta fram vatten och glykolarsenalen Bild 19

Den stora och lilla vattenkannan , glykolen samt ett graderat litermått så blandningen blir 50% av vatten och glykol.
Den lilla vattenkannan används att fylla vatten via luftningshålet i termostathuset. Bild 20.

En hink med tvättsvamp med rent vatten ska också fram, för att kunna skölja bort glykolstänk som hamnar på framförallt lacken. Börjar med att slå i vatten i expansionkärlet till nivåmarkeringen, slår på tändningen och sätter klimattemperaturen på max samt sätter fläkten på läge 3. Då startar den lilla cirkulationspumpen och öppnar värmeventilerna för klimatanläggningen vilket underlättar luftningen, man ser att det bubblar lite i kärlet.
Fyller på fullt i expansionskärlet och fyller även i luftningshålet, tills det rinner över. Skruvar igen luftningarna och locket och startar bilen. Får gå en stund på tomgång, kollar om det går att fylla i mera i luftninghålet och fyller upp det på nytt, visst skvätter det en del så akta ögonen för stänk. Sedan varvar jag upp motor mellan 4500-5000 rpm. 3-4 gånger i följd.

Öppnar återigen luftningskruven och fyller på ytterligare , det kommer totalt att gå åt ca 2,5 liter som fylls i luftningshålet. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter håller koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på dom flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet.

Det tar tid att lufta räkna med en timme minst, nu tar jag och kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorn i temperatur för termostatens öppnande . Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas fullt hela tiden. Klämmer på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. Öppnar och kollar bägge luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21

Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft.

Nivån i expansionkärlet är nästan fullt, men det ska det i stort sett vara. Det sjunker undan rätt mycket när motorn är kall. Temperaturmätaren i bilen har aldrig överskridigt normaltemp under luftningsprocessen. Bild 22.

Att få till det rätt, bygger lite på känsla och erfarenhet för det man håller på med och vet hur det ska fungera. Inga händelseförlopp är exakt lika beroende på hur mycket vatten som tappas , så ibland är det besvärligare och ibland går det som denna gång helt utan bekymmer. Nu är det dags för en längre provkörning för att se att tempen håller sig på rätt nivå. Kör ett par mil även i motorvägsfart och allt verkar fullt normalt. Stänger av motor och lyssnar inget pysande nånstans för ska det läcka så är det nu, när det blir eftertryck i systemet..

Dagen efter så har nivån i expansionskärlet sjunkit ner till hälften under den nivå för kall motor som är markerade, skruvar av locket för att kompletteringsfylla och hör ett svagt pysande när jag vrider av locket, vilket känns bra att lite tryck finns kvar i systemet efter ett dygn, borgar för att det är tätt. Det går åt 10,5 liter i systemet, det gick åt ca 6 liter då jag inte tappade hela, vilket också underlättade luftningen en del. Kylarvätskan ska bytas ca. varannat år då den förlorar sin rostskyddande egenskaper och blir då aggressiv mot aluminium vilket inte är så bra. I mitt fall så var det inte time att byta så jag behöll några liter av praktiska skäl.

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Jag läste det inlägget och massa andra innan jag luftade (:
ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Men jag tycker det är lite rörigt, så många olika tips och så..... Jag hade på värmen på max o fläkthastigheten på låg, och båda luftskruvarna öppna o fyllde på sakta men säkert tills kärlet var helt proppfyllt och det började rinna vatten utan luftfickor ur luftskruvarna. Sen stängde jag skruvarna och startade bilen.Lät den bil varm, kollad luftskruvarna (kom ingen luft), körde 5km kollade luftskruvarna (kom ingen luft) I och med att jag hade helt proppfyllt innan och lag låtit en del sippra ur luftskruvarna så är väl nivån strax över max nu vid kall motor.

Det jag undrade mest över var trycket och om det var normalt, och hur det brukar visa sig om man fortfarande har lite luft kvar i systemet...
Tack för svaren...
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Hej,har oxå lite samma problem.Det visar sig för mig vid stadskörning främst att det finns lite luft kvar i systemet då man kan höra att det bubblar i kylsystemet som om den är på väg upp i kok.Tempmätaren visar dock normalt,men om man känner på den övre kylslangen är den stenhård.Problemet kom efter att jag bytt vattenpump,termostat,kylare,värmeventiler eftersom jag förmodligen slarvat med luftningen..mvh Lelle

Lelle
Övertrycket vid driftsvarm motor ligger runt 1-1,5 bar och innebär relativt hårda slangar vilket är normalt. Obs att trycket alltid är samma överallt runt om i systemet, det är helt öppet på ena sidan, endast cirkulationen regleras. Värmeventilerna reglerar flödet in i kupévärmaren och termostaten stänger flödet ut i kylaren innan motorn är helt varm.
Men redan innan full värme så börjar trycket byggas upp och även innan termostaten öppnar så flödar lite vätska i kylaren igenom via ett pilothål i ventilen eller termostathuset.
Vid för högt tryck öppnar säkerhetsventilen i påfyllningslocket, och det är inte helt ovanligt att denna funktion strejkar lite, det kan innebära både för högt tryck med i värsta fall nån sprängd gummislang, eller för lågt tryck med överhettning/kokning som följd.
Det pys som man normalt hör när man öppnar påfyllningslocket vid helt kall motor beror inte på kvarvarande övertryck utan oftast på lite undertryck när kylvätskan blivit helt kall. Det finns även en undertrycksventil i locket som hindrar att slangar sugs ihop eller att luft ev. sugs in vid t.ex kylvätskepumpens axeltätning.

FP
Hej

Jag fick samma problem i fredags, jag bytte den lilla oranga gummipackningen som sitter i kanalen bredvid termostaten i termostathuset pga att den packningen hade gått sönder av någon anledning (kanske pga det Folke nämner i sitt inlägg att det normala övertrycket ligger på 1-1.5bar)
Senare när jag börja att fylla vatten så fick jag inte i så mycket, men då trodde jag att det räckte med att fylla i expansionkärlet, men efter att jag läst denna tråden så vet jag vad som felar, det som hände dagen efter var att bilen gick upp i temp, och då blev jag orolig över att toppackningen hade gått sönder... nu har jag mekat isär allt, ska köpa en ny vattenpump och termostat när jag ändå håller på.

Så jag är mycket tacksam för att Autopower.se finns !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.