AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.866

E39 Hur högt tryck ska det vara i kylsystemet?

ro
32
robbie78_c
Bmw 523 touring 98
Hejsan, jag har bytt vattenpump o termostat på min 523 -97. Jag tror jag har lyckats lufta ordentligt.. Bilen beter sig helt normalt vid körning o allt verkar vara ok så långt... Men när jag känner på slangarna när jag kört med bilen en mil eller så så känns det som jag har lite väl högt tryck i systemet. Jag har inte varit o tryckt på slangarna innan jag bytte grejerna så jag vet inte riktigt vad som är normalt. Dom ser inte svullna ut eller så, och när bilen blivit kalll känns dom helt normala igen. Jag är ingen van mekaniker så sett, men ni som vet kanske kan svara på om detta verkar normalt... Tacksam för svar.... Mvh Robban
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det är luftningen som är kritisk. Har du fått i mindre vätska än du fick ur systemet så har du garanterat luft i systemet. Du måste lufta ordentligt.
Kan inte se någon anledning till att trycket i systemet skulle vara något problem, men i värsta fall det finns en säkerhetsventil om jag inte mins fel.

2 viktiga saker du måste vara noggrann med, speciellt när det är så varmt ute:

1. Håll koll på kylarvätskenivån ev. läckage eller luft i systemet kan göra att nivån förändras. Fyll upp till rätt nivå, fyll helst bara på när motorn är kall.
2. Viktigast av allt: Håll koll på temp.mätaren, tänk på att den kan vandra från mitten upp mot röda indikeringen på några sekunder, speciellt om du står i en kö.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad