|
|
|
|---|---|
|
Gick inte igenom bes igår. Allt var bra förutom avgasvärdena. HC var jätte hög, ska ligga under 100, men min var över 750 suck.. Den går ryckigt om man håller jämn gas när man kör. Går oroligt på tomgång samt att den osar bensin på tomgång. Vad kan detta vara för fel? Har lite funderingar om det skulle kunna vara nån motortempgivare eller nått som spökar. Nästan som man skulle köra på chocken hela tiden o att den inte går ur. NÅN som har nått tips? M-killen | |
| Låter som det skulle kunna vara lambda strul! | |
|
Tyvärr så är lamndan ny så det är ej den som strular. Det ska även tilläggas att det ej var fel på den förra heller utan det var tpsen som var kass då. Så nu är det ny lamnda och ny tps. Man kan inte bytta o bytta för då har man snart bytt hela motorn. Tänkte kanske nån hade råkat ut för nått liknande ? Tack ändå Fritte525. MVH M-Killen M-killen |
|
|
LMM? Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så |
|
|
Att HC är högt tror jag snarare kan bero på att det är fel på någon temperaturgivare. Om datorn tror att bilen är kall så vill den ge mer bensin till motorn och då går den fett=högt HC-värde. Är de andra värdena hyfsat bra? I så fall tror jag du ska börja kolla tempgivarna. |
|
|
Audidriver) Hej föresten, Ja det tror jag med faktiskt. Är inne på det du säger, Jag har följande resultat. co är på 0,3 (0,5) co 2500 är på 0,5 (0,3) hc är på 750 (100) lamda 1,02 (0,97-1,03) Så ser mina värden ut. Jag tror ju det är nån temp givare eller nått sånt som är kass som talar om för bilen att den ska ha mer bränsle när den är kall, men som kanske inte kopplar ur ? Det luktar ju bensin o så går den ryckigt när man försöker hålla jämn gas samt att den drar rätt mycket. Så har den ju varit sen jag köpte den. M-killen |
|
|
Går den verkligen på alla sex,ryckig gång kan ju va att den inte tänder riktigt och därmed oförbränd soppa.Alla tändspolar fräscha?? Mvh Dic |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Dic! En 91:a M5 har S38B36,dvs med endast en spole + rotor och fördelare. Men som du säger,så kan ju även en eller flera tändkablar vara dåliga,ohm mät dessa för säkerhetsskull....bör väl ligga på runt 5,9-6,2 K ohm om jag inte missminner mig. Men jag är nog lite inne på samma teori som trådskaparen och Audidriver. Mvh Patrik |
|
Sen så tror jag att inte att man skulle beskriva gången som lite ryckig om den bara gick på fem cylindrar. Snarare att den knappt skulle orka framåt. M-killen: synd att höra att den inte blev helt bra efter tps-bytet. Nu är frågan bara vilken givare det kan vara. Det sitter två st i framkant på motorn framför grenröret, en blå och en brun har jag för mig. jag har också för mig att den blå är till vattentempmätaren i bilen, men jag är inte säker. den bruna vet jag inte? Var sitter det andra tempgivare? |
|
|
Mmm man kan alldrig vara allt för glad på bes. Alla tändelar är nytt o den går som ett spjut eller skit bra är ju ett annat utryck, men inte om man vill ligga o köra jämt för då vill den små rycka lite, men inte trött eller seg, det är den inte o den går på alla 6. När man släpper gasen så slutar den ge soppa direkt, spelar ingen roll i vilken hastighet man kör. Därför blir det väldigt ryckigt när man kör i 50 eller lägre. Ska lämna in bilen på koll på bmw nästa vecka så därför kunde det vara bra att få lite tips på saker som dom ska kolla extra noga. Det är en bra bmw verkstad o jag har alltid varit kund där så jag är ganska nöjd me dom. M-killen |
|
|
Fick fram att den kallas Termotidskontakt. Den känner av motorns temperatur och styr kallstartsinjektorn. Kan kanske vara den som inte funkar som den ska? M-killen |
|
|
fick du fram var den sitter också? du kan ju isf dra av kontakten och rengöra med lite elektronikspray. En annan grej som jag funderar på är om de ställde in tps-en efter bytet? inte säkert att de vet hur man gör? bara en tanke |
|
|
Audidriver. Jo de ställde in den o den funkar jätte bra nu för kryp köra går men detta har typ blivit värre nu för det kom så plötsligt tyckte jag. Var för skoj skull ute o kollade om jag kunde komma fram till vilken givare det var, det sitter en blå bak till och en brun eller svart? fram till typ ovanpå termostathuset tror jag?. Bmw är ju kända för att andvända sig av klena kablar i el system o liknande, så jag kollade kablarna till givarna o de var inte fagra till den blå givaren. Nästan inget kabel skydd kvar o de var blottade o jag är rädd att de snart går av om den ena kabeln inte redan är av, svårt att säga för jag ville inte dra i dom. Är ju bra om det sitter där för det är ju lätt att åtgärda vilket måstes göra ändå. M-killen |
|
|
Ooops! Feltänkt av mig,sorry. Mvh Dic |
|
|
M-killen Har precis samma problem med min 3.6! 450 i HC, Bytte tändkablar så vart det bra (45HC) så det var vell dendär givarkabeln på min med antar jag. Men jag har precis samma ireterande ryckningar som du har kvar jag med som bara är vid jämn gas, har du konstaterat vad det är för fel? värkar vara vanligt på m5 e34 //cristoffer |
|
|
Hej (rahm_m5) Det var skönt att höra att jag inte var ensam om en ryckig m5a, men tråkigt samtidigt att du har samma problem. Som sagt så bytte jag den tändkabeln med den extra givarkabeln som tydligen har med motorstyrningen att göra, o precis som du säger så fick jag ner den från 750 till 42hc. Det är skumt att den är lite ryckig, men mest när jag kör sakta som det märks. Annars går den som fan måste jag säga. M-killen |
|
|
Ryckigheten kan komma från skitiga spridare eller läck i insugspackningen. Prova att hälla i injection cleaner i tanken eller ultraljudstvätta spridarna. Även dåliga tänddelar kan ju ge ryckighet men dom var väl bytta. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.