AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.092

Ny 35d motor!

BMW lanserar en uppdatering av deras 35d motor.
Den gamla raka dieselsexan med dubbelturbo får nu 306 hästar och 600 nM. Läs mera här.

Länk

Jag har beställt en BMW 335d Coupé 2010 (produktion första veckan i september). Tror ni BMW kan släppa 2010or med gamla motorn, för att sedan byta till den nya några månader senare? Vad tror ni, ska man skjuta upp produktionen?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag skulle dubbelkolla med BMW så du får den nya uppdaterade motorn. Kan de ej bekräfta att du får den motorn skulle jag avvakta leverans. Kommer göra under på andrahandsvärdet sen. + roligaren när du har bilen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
inget n på roligare skall det vara...
Editfunktion, var är du?
Verdi
Jag hade väntat till nästa vår. :-)
Enligt BMW sverige så är ingen motoruppdaterad planerad och pressreleasen är inte korrekt. :|
Bilfeber rapporterar samma siffror, dock för 7-serien.

" Lite nyheter hos BMW 7-serie
Ny diesel, M-paket samt fyrhjulsdrift
Nu har BMW släppt lite nyheter rörande flaggskeppet 7-serien och ska vi börja med motorn så har dieseln i 740d uppdaterats till 306 hk och 600 Nm vilket leder till siffror som 6,3 sekunder till hundra, förbrukning på 0,69 l/mil samt CO2-utsläpp i storleksordningen 181 g/km.

Hoppar vi vidare till nya designpaketet så är det M-sport som varit framme och skapat en M7-look-a-like som länge ryktats komma. Ny front- och bakspoiler kombineras med krom, nya fälgar i 19 eller 20-tum samt sportstolar, sportratt och en ett gäng M-loggos.

Slutligen har man också meddelat att xDrive framöver hittar ner i 7-serien men fyrhjulsdriften kommer bara vara möjlig att beställa till 750. Några prisuppgifter är inte släppta men mer finns att läsa nedan.
www.worldcarfans.com "
Fick tag på en kille på BMW i tyskland (via pressidan). Han svarar såhär

"The new Diesel engine will NOT be available for the BMW 335d, we will stay with the current one..."

Vilket iofs inte är så konstigt om nu 7-serien heter 740d.. Så borde ju inte 335d heta så. Utan får nog också ett nytt namn senare.
740d har en V8 Länk

Stephan
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Min tyska är inte den bästa, men står det inte att 3-liters sexan ersätter den gamla v8:an i 740D?
Jo det gör det.

Stephan
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Hur länge kan du vänta med beställningen? Om det är firmabil eller dyligt..
För inte kan de gå ut o säga att motorn kommer ersättas, om de har planerat att köra "slut" på den gamla, innan uppgradering.

Is i magen är alltid bra, dock inte för mycket :)

rätta mig om jag har fel, men 335d finns väl endast som automat? pga vridet, kanske en större motor behöver än större växellåda, vilken inte passar i dagens 3-serie o dess torpedvägg osv.?

Samt så ska väl 3-serien byta karossnummer år 2012, kanske de väntar tills dess..
Tror inte denna motorn kommer till 3-serien på ett tag.
Som jag sa tidigare. Man kallar ju inte samma motor för 740d i 7-serie och 335d i treserie. Det är ju att sänka 740d rejält,
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Men att ha en 3L sexa för 740 gör inte modellbetäckningen rättvis heller. :)
Kallade den för 340d då :)

Ge oss bara mer power..
Sant det med!
Tjena, har hört lite mera rykten om den här uppdaterade motorn. Vilket verkar rimligt me tanke på uppdateringen av 330 diesel.

Är det någon som har hört något mer om när, hur och OM det blir av? 20hk är ju inte något jättelyft men det vore ju kul om den nu hamnade över 300 :)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det är endast bättre kylning samt annan programvara som är det nya vad jag har hört från mina källor.

//Stefan
Det låter ju rimligt att det inte är så stora förändrändringar, men t.ex för Z4 dröjde BMW länge med att uppdatera 3.0 motorn från 231 till 258. Så frågan är när och om den kommer till treserien.

Den finns väl redan i 7-serien, samt kommer att finnas i nya 5-serien till våren?

Finns det några uttalanden om när uppgraderingen kommer att komma till 3-serien? Finns det en risk att den nya motorn inte kommer innan den nya 3-serien kom
er 2011?
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
godich:
det stämmer som du säger, och som du är inne på att 3-serien får först motorn iom den nya modellen.
Jag var själv inne på en 335d ett tag men när jag fick reda på att den nya motorn var så långt borta så föll valet på bensinaren i stället, som dessutom får ny motor till våren. Men där är det snarare en kostnadsbesparing som är orsaken, inte som flera har sagt att det har med kylning att göra utan en besparing på ca 7-8 tkr för varje motor. Det blir ganska stora pengar om man beräknar att tillverka 220.000 motorer på år.

//Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.