AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
649

535d slangstump från luftfilterburken?

sa
275
sarli
I4 m50 G26
Grävde lite under huven idag och noterade en bit slang som jag inte tänkt på innan. Den går från luftfilterburken bakåt, den är inte mer än 20 cm kanske och sen slutar den strax under den stora plastkåpan som ligger över hela motorn, helt öppet! Den är skuren snett längst ut. Jag letade såklart efter någonstans den skulle sitta men verkar inte så. På andra sidan innuti luftburken sitter en fjäderbelastad klaff. Kan inte känna att denna suger luft på tomgång iaf. Slangen påminner om kylvattenslang till storlek och utseende. Någon som vet?
Dränering av ev. vatten som kan leta sig in i luftburken?

FP
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Den är kanske 30mm diameter (gissar lite) och lite lätt vinklat uppåt/snett under kåpan som är över motorn. Vet inte hur de ser ut på andra e60. Sitter mer i ovankant på sidan av filterburken. Jag förstår inte riktigt funktionen men vild gissning är att när motorn går på högvarv så börjar nog denna slang suga luft under kåpan, kanske kyler eller nåt.
OK, sitter den inte i botten så kan den inte dränera ut vätska osv.
Då verkar det vara nåt som du skriver. Eller en ljudkälla, som på nya Golf och andra, som ger lite insugsljud på högre varvtal?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.