|
|
|
|---|---|
|
I helgen tändes lampan för slitna bromsbelägg på min 320 -02. Jag har en tid varit medveten om att beläggen är slitna, det nämndes bla vid senaste servicen i maj. Nu undrar jag hur länge jag kan köra innan jag bör byta belägg och kanske skivor? Jag kör ca 50-60 mil i veckan, 90% landsväg. Vågar jag vänta med byte till efter semestern? Kanske svårt att få en tid nu i semestertider...? /Anders | |
Gunget |
Dumt att chansa är min spontana kommentar.....jag skulle nog byta så fort som möjligt. |
| Systemet varnar i god tid innan så att man inte måste byta akut direkt när lampan tänder sig. Du kan köra ca 300mil efter att lampan har tänt sig men det beror naturligtvis på körsätt oxå. | |
|
Tack för snabba svar. Jag kollade med min verkstad och de har inte semsterstängt så jag behöver inte vara orolig för att inte få en tid tex nu i början av juli. Det är väl inte mycket att skjuta på bytet. Det måste ju ändå göras inom kort. Ska man förresten byta skivorna samtidigt? Många rekommenderar ju det. Det skulle kunna vara risk för vibrationer sägs det. Sanning eller skröna? /Anders |
|
|
beror väl på hur skivorna är.. Jag bytte skivorna på min 320, då de var spåriga och nya belägg, skulle ta tid för sig att slitas in.. Jag bytte alla skivor, alla belägg inkl bromsbackarna för handbromsen, gick väl på ca 4000-4500:- för delarna då med 15% rabatt, jobbet gjorde jag själv. Tänk dock på att köra in skivorna om du bestämmer dig för att byta. Alt. kan man svarva om skivorna, men då får du kolla så de inte blir för smala. Lycka till. |
|
|
Å andra sidan byter du bromsbeläggen själv på under en timme.... Köp belägg på det ställe du har närmast till som säljer vettiga grejor, BMW eller Mekonomen, och ta en liten stund ute i det fria en kväll så är det som sagt var gjort på under timmen. En insexnyckel och en stålborste är allt som behövs. Om skivorna inte är för tunna eller spåriga behöver du inte byta dom. Niklas Fransosen |
|
|
Om din bil är från '02 och skivorna aldrig bytts så hade jag funderat på att byta dom men som killarna redan påpekat så beror det på hur skivan ser ut. Om du bestämmer dig för att byta skivor och det visar sig vara de bakre skivorna så bör du fundera på att även byta handbromsbackar samt expanderarm då expanderarmen lätt rostar igen. Ibland kan det räcka att bara köra bort rosten från expanderarmen med nån roterande borste eller något men jag föredrar att sätta dit nya grejer då man sällan byter ut dessa detaljer och det är värt ett par hundralappar extra. Hursomhelst så får du inte vibrationer i skivan bara för att du byter belägg och inte skivorna, vibrationer uppkommer oftast pga att skivan är sned men det kan oxå bero på att man inte rengör naven från rost innan man sätter dit en bromsskiva efter att ha lossat den. Då är det mer underlaget som gör att skivan inte ligger helt plant mot navet och inte själva skivan som är skev men om man inte gör något åt det så blir det ju snedslitage mm. Kortfattat: Rengör ordentligt och få väck all rost innan du monterar dit nya grejer. |
|
| Jag tycker visserligen att det ser ut att vara ganska djupa gropar i skivorna efter beläggen. Kanske tänker jag ändå om och gör jobbet själv och då bara beläggen. Om det inte är svårare än vad ni säger så bör man ju fixa det själv. Blir det inte bra så får jag byta skivorna då. | |
|
Glömde nämna att när jag bytte bromsar runt om (då bromsslitningslampan börjat lysa och jag hade vibrationer i ratten vid inbromsning), så fann jag att ena frambelägget sat snett, då "blad-fjädern" på baksidan av belägget var intryckt snett, så belägget satt lite snett. Måste varit ett verk från förra bytet. Har för mig att bilen hade gått strax över 9000mil då jag bytte runt om. Lycka till. |
|
|
Nja lugn nu. Om du byter skivor ska du ALLTID byta belägg även om beläggen inte är slut, detta är för att beläggen sliter in sig på skivan de nyss suttit på och om du då sätter beg. belägg på en ny skiva så kommer den nya skivan att få rostränder fortare än du kan säga rostränder. Problemet är att om du monterar nya belägg på en gammal skiva så måste du ändå köra några mil innan belägget börjat sätta sig hyffsat och då är det oftast tyvärr för sent om nu skivan är såpass som du säger. Har dina skivor gropar i sig så byt direkt, bilen är ändå 7 år gammal och har väl säkert kvar originalskivorna. Den förtjänar nya skivor och en sån säkerhetsdetalj ska man inte snåla på :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.