|
|
|
|---|---|
|
Har nu besiktat min 323a ett par ggr. Första gången så var värdena för höga då rekomenderade han på bilprovningen att jag skulle byta Olja filter och stift så då gjorde jag det och tippade i en burk k-sprit och åkte in och besiktade värdena var lite bättre men inte mycket. böt katten ( som jag upptäckte att var rensad) blev inte just nå bättre med värdena efter det heller böt lambda och så men inte är värdena bra nu iaf co 2500 ligger på 0,5 och max är väl 0,3 Hc låg sist på 247 utan k-sprit ( med k-sprit så var det 144 ) Kopplade upp den till dator och felsökte då fick jag att de var fel på lambdan nollade felen som kom upp och felsökte igen. då var allt ok. man nu vet jag inte om ja ska åka in och besikta igen eller hur jag ska göra.. hur ska jag bete mig för att få igenom den på besiktningen. Tacksam för hjälp Erik | |
| Se till att motorn är ordentligt varm, samt be besiktningsmannenn att förvärma katten genom att håll varvet på 4000 rpm i en 30-60 sekunder innan mätningen görs. Alternativt tanka en större mängd E85 i tanken innan besiktnigen.... | |
|
Lånar bara tråden till lite offtopic, men apropå detta kommer jag och tänka på en historia jag hört berättas nånstans, kommer inte ihåg var. Det var en kille med en gammal Amazon som också fick nedslag på felaktiga avgasvärden av nåt slag. Killen körde ju hem och slog i ett par flaskor k-sprit, troligen inte med full tank bensin, om vi säger som så. Han körde in och ombesiktigade bilen. -Gick ju fint detta, sa besiktningsmannen. Kör nu hem o ställ bilen ett par timmar och låt den sova ruset av sig. Hehe, även en besiktningsman kan ibland förgylla ens dag :-) Motorer e precis som groggar En sexa e bättre än en fyra |
|
|
Så du tror att de funkar fint med lite e85? Tycker att jag har "värmt" katten kanske bra innan bes Men ja lär ju göra ett försök till.. Den måste ju gå igenom. =) Erik |
|
|
Besiktade idag co 2500 = 0,0 Hc = 010 nöjd =) Erik |
|
| Vad blev åtgärden? | |
|
Ja vad gjordes för att få ner den. Ett tips är ju att 6'orna har mer än en sond.. den har en sond till 3 cyl. och en sond till dom andra tre. Kollar man i dator anger den oftast om det är 1 eller 2. |
|
|
Kopplade upp den på datorn och gjorde en felsökning .. hittade en massa fel som vi nollade.. de var väl det typ Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.