|
|
|
|---|---|
|
Nu har man förståss varit "för duktig" igen. Man ska fan inte röra grejer som fungerar. Skulle byta o-ringarna på mina magnetventiler till vanosen. Tog bort de 2 på insugs-sidan? (närmast förarsidan) och bytte o-ringar. Bytte dem direkt på plats utan att ta loss el kontakten. Sen tog jag bort de 2 ventilerna på avgassidan helt (även kontakten) och la upp dem på arbetsbänken. Bytte o-ringar och kom på att jag skulle vara duktig och löda på dem lite för att försökra mig om bra kontakt. Gjorde det och sen testa jag med 12V om det gick att höra nått klickljud från ventilerna. Nu är allt tillbaka och bilen går kass :( Vad har jag nu förstört? Har jag kortslutit ventilen? De små piggarna som ska lödas, visst ska man löda mellan den stora piggen (där kabeln kommer in) och den lilla piggen (där kabeln försvinner in i ventilen. Det ska väl vara kontakt där imellan? Går det att förstöra ventilen när man kopplar på 12V och provar, visste ju inte vilka stift som skulle kopplas så prova ju lite på alla. Provade även att lägga strömen direkt på piggarna vid lödningen. Har jag förstört något nu så det bara är att beställa 4 nya ventiler (ala dyra)?? | |
| Lödde om på min bil. Skrapade på dem och såg att det ska vara kontakt mellan den lilla och den stora punkten. Blev stor skillnad på draget i bilen, nu drar den från 2500 varv ist för 4500 som innan... Testade aldrig att klicka dem med ström. | |
|
På dessa bilder är magnetventilerna ny lödda, men jag tycker det ser ut som att det inte ska vara löd tenn mellan den lilla och stora pluppen? Länk Länk |
|
|
Jo, det är kontakt mellan den lilla och den stora. Den ena är + och den andra - Jag kan tänka mig att du dödade magnetventilerna när du lekte med ditt 12V batteri.. jag använde ett 9V när jag "provklickade" mina. Ett sånt batteri som oftast sitter i styrdosan på radiostyrda bilar. /Jonas |
|
|
Ta lös ventilerna igen och "provklicka" dom. Nån av dom kanske tog skada.. /Jonas |
|
|
Men på bilderna där som jag har länkat, så är det ju inget tenn mellan den stora och lilla pluppen? Jag har lagt på tenn så det täcker både den lilla och stora nu, kanske det som är problemet..?? |
|
|
Det sitter en liten ledning mellan kretskortets 2 halvor. Dom syns inte så väl på bilderna du länkar till, men dom finns där! Tag annars en multimeter och kolla själv (förutsatt att du inte har lött ihop den lilla "pluppen" med den stora, vilket egentligen inte spelar någon roll). Blev du nåt klokare? :P hoppas du får bukt med problemet iaf... nånting gick ju snett vid din operation iaf. /Jonas |
|
| ...och mät resistansen (impedansen) över ventilspolen med en ohmmeter. Ska ligga på runt 4 ohm tror jag. | |
|
Nu har jag klicktestat med 9v batteri. Inget som helst liv i ventilerna på avgassidan :( Blir att fixa nya, billigt och bra (noooot)... jaja.. drabbar ingen fattig, nån måste ju konsumera så att vi får ordning på ekonomin i världen snart ;) Så tips från mig är, klicktesta aldrig med ett bilbatteri 12v... utan ta ett litet 9v batteri istället... |
|
|
Skönt att de löste sig =) bra tips där ;) /Jonas |
|
|
"sjobusen" Det lät ju inget kul måste jag säga. Tråkigt att det blev så. När jag lödde om mina tog jag bort de gamla lödningarna och gjorde helt nya. Är det kall lödning/att de oxiderat kan du räkna med att det är i hela lödningen. "edge" Menar du att den ryter på redan vid 2500rpm? Iofs så har du ju en 3,2:a, vet ej hur de är i karaktären. Men du har ju dubbelvanos så den borde ju vara starkare på låga varv än en 3.0. Min börjar pisska på riktigt vid 3000rpm. Mvh: Fredrik |
|
|
Nu går det verkligen inte min väg, beställde nya magnetventiler, men nu helt plötsligt är de slut på lagret i sverige... Tidigast i min hand på måndag :( Nu hänger Gatebil väldigt löst tyvärr... :( Det råkar inte finnas någon i närheten av östergötland som har magnetvetiler till vanos från m3 3,2 e36 liggandes? |
|
|
Fritte525 Min är en 3,2. Den börjar tom strax innan 2500rpm och drar hela vägen upp. Går riktigt skönt nu =) |
|
|
Ååå nu kanske det löser sig iallafall... Har hittat en bättre begagnad magnetventil.. Nu har jag bara en fråga hur viktig packningen till skyddslocket är?? får inte tag på nån ny sån innan helgen.. men den har väl ingen direkt funktion? eller?? |
|
|
Nej, den fyller ingen direkt funktion, mer än att hålla damm och smuts borta. Det är o-ringarnas uppgift att bevara oljan i Vanos. /Jonas |
|
|
Är det så att man måste lufta på nått vis när man har bytt magnetventilerna? Tycker jag har fått dit bra klickande ventiler nu på avgassidan men ändå går bilen skit.... kan ju vara insugssidan nu som krånglar.. |
|
|
"sjobusen" Hej! Nej du behöver inte lufta någonting! Du ska ju givetvis kolla både avgas och insugs sidan med fördel! Hur går den då? Hoppar på tomgång typ å allmänt slö? |
|
| Hur går det med magnetventilerna? | |
|
Jo fick ordning på dem. På nått vis när jag bytte oringar på insugssidan så måste lödningen ha släppt eller så, för hade ventilerna borta där och lödde om dem, och nu går bilen bra igen. Ett tips som jag upptäckte när man kontrollerar magnetventilerna. När man tar av skyddslocket och nån magnetventil av sig själv verkar vilja trycka ut sig ur sin plats, så är det ett bra tecken på att den ventilen är kass. |
|
|
en bra ren lödning släpper inte i första taget, använd flussmedel (utan zinkklorid) och se till att få bort allt gammalt lod med hjälp av avlödningsfläta eller tennsug. Jag jag sög bort gammalt tenn la på nytt och tog bort de igen innan jag gjorde "slutlödningen" för att få rent de noga! Självklart använde jag bra flussmedel mellan varje lödning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.