AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.304

Tips om kylarproblem

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Hallå!
Jag har problem med att jag får för högt tryck i mina kylslangar.
Köpte bilen med vattenpumpshaveri, bytte pump sen sköt jag en slang nån vecka efteråt. Bytte slang, och luftade (otroligt många gånger). Men blev ändå inte av med trycket.
Har sedan dess inköpt en Vacuum luftare som sägs vara idiotsäkert att lufta med, kollat avgaser i kylarvattnet på verkstad, såg bra ut.
Den dricker inget vatten ALLS, ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan.
Vad kan orsaka det här?
Tacksam för hjälp

Mvh

DuNegro
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
EDIT

Släpper jag på trycket så kan jag åka hur långt som helst utan problem, trycket uppstår alltså bara från kall till varm motor. "Toppen" tänker nog de flesta, men borde inte testet utesluta topphaverier?

Mvh

DuNegro
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
EDIT
(vart är edit knappen?)

Glömde skriva att jag bytt viskokoppling,kylarlock och luftningsnippel, och renoverat värmeventilerna. Alla slangar utom dem till v-paketet är nya.

Mvh

DuNegro
Blir det så stort övertryck att säkerhetsventilen öppnar? Om inte är nog ditt tryck normalt.

Alla komponenter i kylsystemet skall vara dimensionerade att klara tryck upp till säkerhetsventilens öppningstryck. Den gamla kylarslangen kanske inte ens tålde normalt arbetstryck. Slangen var slut helt enkelt.
Fo
158
Fonzi
BMW 850iA 92
Hej !

Jag undrar om du gör så att du låtet bilen gå varm och sedan stänger av bilen och släpper trycket försiktigt sedan på med locket igen och gasa upp bilen några gånger ordentligt och sedanöppnar du locket igen det ska inte bli någt tryck i systemet är det tryck i systemet så lutar det åt toppen.

MVH
Fonzi

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Trycket blir normalt om jag har släppt på trycket om motorn redan är varm, slangen som gick var ny.

Provtryckte systemet, och det tappade tryck men kunde inte lokalisera vart problemet var, läcker vid kallt, håller tryck vid varm.

Har åkt 500 mil så här, har inte blivit värre än.

Mvh

DuNegro
Ok, det är alltså konstaterat minst ett gas läckage in/ut ur kylsystemet när motorn är kall. Skumt att det inte upptäcktes någon Co2 i kylvätskan.
Jag skulle prova att tömma systemet och sedan lägga på kanske 1 kilo trycklyft och lyssna. Bort med stiften och använd en slang att stoppa ner i stifthålen och lyssna i andra änden. Det går att upptäcka ganska små pysljud på detta vis (förutsatt omgivningen är tyst).
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Ska ta och prova det.
Trodde först att jag var nojjig bara med hårda slangar, men fick ju själv se när jag provtryckte att det läckte, om det inte är min hemmagjorda provtryckare som suger.

Mvh

DuNegro
Man måste alltid kolla sin egen utrustning först innan det kopplas till det man skall testa - annars blir det för många oberoende fel på en gång - skaffa gasolläckspray eller en blomspruta med lättlöddrande såpa/vattenlösning och spruta på allt utvändigt som kan tänkas läcka luft.

Du kommer finna att slangnipplar mm. kan vara ganska svåra att få helt täta trots att man använder slangklämmor mm.

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Har inskaffat läckspray sedan länge, ska gå igenom hela systemet hade jag tänkt.
Jag har själv riktad misstankar mot papppackningarna mot topparna vid "förgreningen", lite svårt att komma åt och se men jag ska göra ett försök på hela systemet.

Mvh
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
BYT VÄRMEVENTILERNA!!!

Jag hade en massa kylrelaterade problem, bytte bl.a. termostat, expansionskärl, kylare (ej BMW orginal - denna är bättre och billigare =) ), fläktkoppling och lite annat också tror jag.

Hade också läckage, men framförallt ångbildning. Det yttrade sig som att när jag kört ett tag var där ett grymt övertryck i kylaren.

Luftade som en galning enligt alla konstens regler.

Mina värmeventiler hade hängt sig i öppet läge, vilket gjorde att det alltid kom varmluft från kupéfläktarna, att instrumentpanelen var väldigt varm och att det gurglade från instrumentpanelen.

Lösningen för mig var att byta värmeventilerna, dvs de vattenventiler som styr hur mycket kylarvätska som ska köras in i kupévärmesystemet. Bytte samtidigt den extra elektriska vattenpumpen som sitter ihop med värmeventilerna.

Värmeventilerna sitter uppe till höger (om du står framför bilen) närmast torpedväggen under ett svart rektangulärt lock.

Du behöver plocka av kupéluftfiltren för att komma åt, i övrigt är det en enkel operation att byta.

/Hannes

!!! E31-träff i (syd)Sverige i sommar - läs tråden under träffar!!!
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Jag har funderat på ventilerna men tyckte att man borde ha märkt vattenläckage om felet låg där vid provtryckningen. Har problem med värmen i bilen till och från.
Jag renoverade mina ventiler, vart inget bättre sedan köpte jag begagnade, inget bättre då heller. Är väl lika bra att köpa ett par nya ändå.

Vad fick du ge för nya ventiler+pump?
Vart hade du ditt läckage?

Blev du av med problemet med övertrycket efter att bara bytt ventilerna?

Mvh

DuNegro
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Hej Hannes. Jag har letat under träffar men hittar inte någon info om E31 träff i (syd)sverige. Var finns informationen eller är den på gång?

Kör så det ryker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.