AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.577

Bromsklossar...original eller pirat ?

51
16
518i
518i -90
Jag ska byta klossar fram och undrar om det finns fullgoda ersättare till original-klossar ?
Typ Mekonomen, Motor Nord.
J
146
J
M5 -93
540iA -93
"Pirat" klossar brukar vara lite sämre men det finns undantag.
Klossar som tex Mekonomen säljer tål knappt ingen värme,
efter ett par kraftiga inbromsningar är klossarna som glaserade och bromsverkan mycket dålig

EBC, Red Dot, Performance Friction mfl sk. sportbelägg
innehåller bla kevlar och dammar nästan ingenting samt tål hög värme.

Köp orginal (eller sport-grejjer) när det gäller säkerhet, man skall inte vara dumm-snål :)

/J
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Köpte mina 4-kolvs belägg på Mekonomen. Dessa är svensktillverkade av någon bromsbackstillverkare i Långsele :). Fungerar kanon, ingen avmattning i bromsverkan här heller ;). ca 600:- istället för 1000:-hos BMW. Men det är väl de enda som de är billiga på när det gäller piratdelar, eller ? ;)
centa
Jag kan säga att jag kommer aldrig köpa piratbromsar till min, det sitter det på min nu och 2 av skivorna är skev och det är grymt jobbit. Men det är en priofråga.
BMW är en dyr bil med dyra grjer och så är det bara.
Det lönar sig inte att snåla
BBA friction i Långsele är en "originaldeltillverkare".
Mr
22
Mr power
523iA-98
Jag köpte bromsbelägg till min 518i som jag hade förrut, köpte dessa från biltema och de passade inte alls.
jag fick ta bort ca 1,5mm för att de skulle passa och inte ligga på hela tiden.
Numera är det bara orginal delar som jag köper, då vet man att de passar.
rsarits
Det värsta som hänt mig när jag kört bil var fullständigt bromsbortfall när jag bromsade ner från hög fart, när jag kom ner till 80-90 så slutade bromsarna att ta helt, pedalen helt stum, det var som att trampa på golvet för att försöka stanna. Efter det så har jag aldrig köpt bromsdelar med tveksam kvalite

Micke
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Jag hade en Audi S4 tidigare, var lite snål och köpte BBA-klossar till den.
Efter ett par hårda inbromsningar mellan rondellerna på bergslagsvägen tog inte bromsen inför sista rondellen,
tryckte så hårt att ABS:en jobbade fullt bak, men fram hände inte mycket, man blir lätt nervös när rondellen närmar sig utan att farten minskar. Det går tydligen att ta Brommaplansrondellen i över 100 km/h :)

/J
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Till Mercedes säljer Mekonomen Textar Bromsbelägg.
Går jag till Vadköpingsbil(MB) och köper bromsbelägg så är det TEXTAR med en stjärna på.
Ingen biltillverkare tillverkar egna belägg vad jag vet.

MVH
Hasso
Textar ägs av Bosch och tillverkar originalbelägg till många biltillverkare. Bl.a. Porsche. Det har väl inte ungått någon att Audi har bromsproblem original heller. Mest på vintern.
Har haft en hel del problem med "orginal"delar som reservdelsaffärerna skyltar med.

Funderade på hur jag skulle göra en gång tidigare när jag behövde byta nedslitna och rostiga bromsdelar och kom fram till att lågprismärkena fick vika hädan så det stod mellan orginal och "pirat" från Mekonomen.
Körde drygt 50 mil innan problemet var ett faktum... skivor som slog sig och klossar som fick beläggningar... fick bytt och satte på orginal... funkade klanderfritt...
men... på vår V-lv- 240 har jag bytt allt till Biltema och för den prestandan som den har räcker den budgeten väldigt väl...
Jag skulle rekomendera orginal om priset inte är väldigt mycket högre än det bästa "pirat" märket då bromsarna är din livförsäkring på vägen och det kan faktiskt vara värt de extra kronorna...

Det har ju funnits diskussioner om orginal, orginalkvalitet, pirat ganska många år och när det gäller bromsar hade Volvo för några år sedan tester som gälde bromssträcka mm mellan orginal och pirat...
Jag kommer inte ihåg alla detaljer men orginalreservdelar och någnra enstaka hi-end "pirat märken låg i top och sedan fanns det nergående värden som var skrämmande... dubbla bromssträckor var inget ovanligt på de billigaste beläggen...
Ta och fundera ordentligt när du sparar på bromsarna för jag skulle inte vilja möta dig och du inte kan stanna... :)

"Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..."
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
nå'n som vet nå't om Micros grejer? Kostar 557:- runt om till min 520, mot Mekonomens 664:-

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag har precis gjort en helbromsrenovering bak på min 525i -90. Jag köpte bromsskivor, bromsbelägg och handbromsbackar hos Mekonomen. Märket var BREMBO. Men fram har jag inte bytt än, dit köper jag original. Men eftersom bromsen inte används lika hårt bak så är det inte lika viktigt som fram, när du bromsar går nästan 80-90 % av bromsverkan på frambromsen. Jag har kört ca 200 mil sen bromsbytet bak och de MEKONOMEN bromsgrejerna har fungerat väldigt bra hittills!
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Min erfarenhet är att:

Mekonomen säljer inte pirat, de säljer delar av samma fabrikat som originaldelarna, men är inte heller alltid billigare. Du kan få billigare delar (av samma fabrikat) hos BMW, ring och fråga...

Micro och Biltema är oftast men inte alltid delar av sämre kvalitet men också mycket lägre pris, man får vad man betalar för... köpte gasfjädrar till bakluckan på 525:an jag hade förut där och de kostade en tiondel av original... till 318:en köpte jag stötdämpare på Micro för ett tag sedan, funkar bra och kostade bara en femtedel mot original...

...men det beror på vilka krav man har, delar från Biltema och Micro (inte Mekonomen) har normalt väldigt ojämn kvalitet och man kan inte lite på dem så som på originaldelar... på 318:en kan jag tänka mig delar därifrån, men inte på 540:an... fast det är ju upp till var och en själv och vad man använder bilen till...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min erfarenhet är att det finns bra piratdelar (=ofta samma fabrikat som original) och dåliga piratdelar.
Problemet är att man vet inte vilket föränn det är försent. Till min 318 har jag pirat skivor och belägg fram och inom 1000 mil från monteringen var skivorna skeva. Så för mig blir det original i framtiden när det gäller bromsar.
/Mats
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Köpte EBC-skivor till min M5, slog sig efter ca 500 mil.

/J
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
På trafiksäkerhetsmässigt viktiga delar såsom bromsar ser jag det självklart att välja orginal. I en pressad situation där man behöver nita förtex ett djur är den sparade tian eller hundralappen skillnad mellan att klara eller inte klara en smälld front.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På en 523-96 demonterades bromsbeläggen för att fixa handbromsen.Beläggen var av fabrikat TEXTAR med BMW logga alltså orginalbelägg.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.