|
|
|
|---|---|
|
Drog en last i höstas och sedan lät jag det avtagbara draget sitta kvar över vintern. Det var lite dumt - även om jag bara körde några tiotal mil så sitter det fast nu. Jag klurar alltså på hur jag ska få av det och jag minns inte hur grejerna skulle vridas och vändas på. Minns att det var lätt som en plätt att få på det och lås och annat var som i nyskick. Kan någon påminna mig om hur nyckeln ska sitta för att man ska kunna vrida låsvredet? Vilket är mina bästa chanser? Länk Länk Är det kanske bäst att lossa hela draget för att få ut dragkroken och joxa med låset i garaget (dränka den i 5-56...) Fler bilder: Länk | |
| Det där är väl ett Oris. Då ska vredet dras utåt och vridas moturs om jag minns rätt. Nyckeln ska väl också vara vriden moturs. Man får sedan hålla i vredet i utfjädrat moturs läge och knacka försiktigt med en slägga eller yxa (flatsidan :). Har köpt någon E39 där ett Oris suttit monterat länge, men det brukar släppa med milt våld. Huvudsaken är att man är säker på att spärren släppt, annars kan man banka sig blå och riskerar förstöra något. Sedan är det infettning som gäller och att ta bort det regelbundet, särskilt på vintern. | |
|
tycker det ser ut som ett Vestas drag. har ett på Passaten. Har bara använt mitt drag en gång, och vill minnas att det är som Janne beskriver det. /J |
|
|
Tack för tipsen. Det är ett ORIS! Hittade tack vare det att modellen heter AK24 och en bruksanvisning är nu utskriven. Nu går det antagligen lättare och behöver inte ta onödiga risker med att ha sönder något, och trilskas draget får jag kanske hota med gummiklubban. Länk |
|
|
Har samma på min 740-92 När jag tar bort mitt är det dock tvärtemot Janne's beskrivning, Tryck in och vrid medurs samtidigt som man lufter det uppåt. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
| Ja, jag kan minnas fel där. Har ingen bil med Oris längre att kolla med. Det går i alla fall bara att vrida åt ett håll när man dragit ut vredet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.