AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.718

Hur får bort vevaxelskivan vid byte vattenpump?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Är det inte det ena så är det det andra; (suck) åker på att byta vattenpump på M73:an och har fösrtått att det är en rätt komplicerad procedur, men det skall vi nog grejja!

Men... för att komma åt vattenpumens nedre bultar så måste remskivan på vevaxeln bort, denna måste på något sätt låsas för att man skall kunna få loss centrumbulten, annars snurrar den bara.

Hur?.... "p"läge på lådan?..

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Förbryllande... talade nyss med BMW ang tips, men där hävdar man att remskivan INTE behöver tas bort?? åtminstone inte enl deras arbetsbeskrivningar för e38 750 1995.

Era erafarenheter?

Mvh
Skalman
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På Volvon tog jag ett hylsa och ett långt skaft som jag lade mot ena rambenet i motorrummet. Sen drog jag startmotorn i ett ögonblick och sen var den lös.
Tänk på att sätta skaftet på sida så det inte får möjlighet att fara ett halvt varv åt fel håll och riskera att slå sönder något i motorrummet.

______
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
En hylsa skall det ju stå :)

______
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Såg förut att det fanns ett par länkar om vattenpumpsbyte på m73 på www.e38.org kanske finns något läsvärt där.

Finns det inte mindre bultar i en ring runtom centrumbulten som på m70, för då kan man hålla emot men en nyckel passande dem bultarna medan man skruvar på centrumbulten?

Mvh

DuNegro

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

DuNegro... jo det stämmer, har hittat mycket info på www.e38.0rg men inget som beskriver hur man fixerar "låser" remskivan vid demontering.

Blir lite upprymd om det går att byta pump utan att ta bort remskivan som BMW påstår . i vissa fall har man sett att det kan ha tagit 3timmar att få bort remskivan! :(

Mvh
Skalman
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
På min Opel så drog jag loss bulten till remskivan med en mutterknack.

Mackan
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ok.. har nu konstaterat att det GÅR att byta vattenpump utan att ta bort den omtalade remskivan, det är bara fråga om hur mycket man behöver jävlas då understa bulten sitter bakom skivan. Men med en specialbockad 10.ans ringnyckel och gummiarmar så går det tydligen.

Mvh
Skalman
Fo
3
Forzell
535i-89
OK ok ,, håller sj på att byta vattenpump, har lyckats låssa alla bultar, och pumpen sitter helt löst, men V pumpen går i remskivan när jag försöker dra ut den , ser bara o-ringen men ej hjulet när pumpen ligger kloss an mot remskivan.. Så jag undrar om någon kan beskriva detta lite mer exakt hur det ska gå till ??

Tack på förhand.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Håller också på att pilla kring remskivorna men på en M52. Ska byta remmar och försöker få remspännaren att släppa. Antar att det är via centrumbulten på spännaren?

Bulten har en torx-skalle, någon som vet vilken torx?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.