|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha kasat framhjulsdrift i ett antal år har jag nu drivningen där den hör hemma - dvs bak. Nu funderar jag på om jag behöver dubb eller inte till vinterdäcken? Har en 530ia T och bor i mälardalen. Uppfarten till mitt hus ligger dock i en hyfsad uppförsbacke som ibland är ganska isig vintertid. Vad säger ni som kört BMW(e60/61) ett tag. Måste man ha dubb eller kommer man fram med dubbfritt? Mvh LLoydan | |
|
Jag körde dubbfritt i vintras, mycket Skåne, Småland och Stockholm. Inga problem alls. Inget vidare grepp när man fäller pedalen såklart, men det är det inte med sommardäcken heller :P Anti-rolig-systemen är synnerligen effektiva i E60 är min spaning. |
|
|
"...kommer fram" gör man väl oftast med vilka däck som helst!? Frågan är väl snarare om du vill prioritera de 99,9% av körningarna som är händelselösa oavsett om det är bra eller dåligt väglag eller de mycket få (förhoppningsvis) tillfällen då det blir blixhalka som du inte fått någon föraning om eller om du av olika skäl kör så att några meters kortare bromssträcka innebär skillnaden mellan att krocka eller inte krocka, köra av vägen eller inte köra av vägen. Alla tester jag läst hittills har dessutom visat att dubbdäcken går bättre (tex bromssträcka, vinglighet) på asfalt jämfört med friktionsdäcken. Valet är ditt! För mig är valet enkelt! Än så länge i alla fall för det verkar som om friktionsdäcken utvecklas snabbare än dubbdäcken. Per L |
|
|
Per L: Efter att ha sett ett antal E60/61 ägare i mina krokar backa uppför vintriga gator så var det just framkomligheten som jag är orolig för. Jag kör alltid med bra marginaler på vintern och jag tror faktiskt att det beror på andra faktorer än däcken om jag åker av/krockar eller inte. =) Det Lus skrev om att anti-rolig-systemen är synnerligen effektiva i E60 bådar ju dock gott. Mvh LLoydan |
|
|
Kan väl iofs tillägga att dubb inte är ett alternativ, då jag allt som oftast sträcker ut på autobahn, så jag är väl en smula bunden till odubbat. Men som sagt, kör man med insidan av hjärnan så fungerar odubbat klockrent på våra översaltade svenska vägar. På mitt fulskåp (523'an) har jag dubbat och kan inte säga att den varit bättre att ta sig fram med under vintern, trots underkylt regnkörning med bägge bilarna. |
|
|
"Efter att ha sett ett antal E60/61 ägare i mina krokar backa uppför vintriga gator så var det just framkomligheten som jag är orolig för." Varför då? Backar man uppför en backe med en bakhjulsdriven bil blir det mindre vikt över drivhjulen. Eller menar du att bilarna kanar bakåt? :-) |
|
|
Det där med att backa upp känns som nåt man gjorde förr när viktfördelningen var typ 90-10 (ok, lite överdrivet) på bilarna. Frågan i sig är dock SVÅR! Står själv inför valet på en E93. Har kört flera Saab/Audi dubbfritt men valde dubb på senaste E87. Största nackdelen med dubb är väl ljudnivå och vägslitage, annars går dom väldigt fint även på bar asfalt. Dom dubbfrias nackdelar är sämre bromssträcka på is och sämre vägegenskaper pga mjukare gummi. Jag har inte bestämt mig än utan följer denna tråd med stort intresse. Min nästa BMW: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.