|
|
|
|---|---|
| Sitter och letar dagligen efter nya fälgar till min E39 540 touring. Dock så är utbudet klart begränsat om man bara ska kolla på dem som säljaren uppger passar E39. Så frågan är passar några andra modellers fälgar med ev modifiering? | |
|
Nästan allt som inte är 1/3-serie passar enkelt uttryckt. E39 är lite unik på så sätt att den har lite större nav (dia 74.1mm) än alla andra och det har gjort att det mesta som tillverkats efter att E39 kom har de stora navhålet som E39 då alla andra 5/6/7/8-modellerna helt enkelt får ha centreringsringar istället. Dock har BMW gått tillbaka till den mindre diametern på senaste femman E60 så dessa passar inte utan att borra upp navhålet! Men överlag passar alla eftermarknadsfälgar som inte är äldre än E39. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Det som skiljer E39 mot de andra modellerna är Navet som är 74,1 mm och 72,6 mm på nästan alla de andra. Du kan göra som mig, Köp 20mm spacers och svarva navet 1,5mm så passar ALLA bmw fälgar ;) BMW POWER ! |
|
|
Jag rekommenderar dig att kontrollera et måttet som står inne i fälgen. et20 är standard på e39, ändrar du detta mått kommer bilen att börja spåra och åla sig på vägen. Det har jag erfarenhet från. |
|
|
ET-måttet hänger ihop med fälgbredd också. På "originalsmala" fälgar så ligger ET på ca 20mm, men bredare fälg så får man ha lägre ET, annars tar det i inåt. Och generellt så ju bredare fälg och lägre ET, ju spårigare bil. Spårighet hänger dock mycket på vilka däck man har, en del är värre än andra. ------ BMW CS #04839 |
|
|
En lösning är att köpa fälgar med 72,6mm navet och lämna in dom för svarvning av centrumhålet. Det skulle kosta runt 1000:- för fyra fälgar hos en verkstad i trakten. ______ |
|
|
Tack för svaren! Tror jag har fattat allt rätt nu. Dvs de flesta eftermarknadsfälgar har navdiameter 74,1 vilket passar till E39 medans de flesta bmw har mindre. Är det svårt att hitta någon firma som svarvar centrumhålet? Sedan ET måttet skulle jag behöva få förklarat. Förstår att desto lägre siffra desto längre ut i hjulhuset och tvärt om men hur räknar man om fälgarna är olika breda? Ett lågt ET mått blir väl svårt att göra något åt men ett för högt mått måste väl gå att fixa med spacers? Skulle exempelvis dessa fungera med spacers och svarvning av navet? Länk |
|
|
ET 35 är nog lite väl saftigt. Du behöver rejäla spacers och därmed längre bultar. Har hört att det inte går att besiktiga med spacers..eller jag kanske hörde fel? |
|
|
Om du köper 15 mm spacers och svarvar navet så kommer de fäljarna passa perfekt ! Ang bultar så brukar de medfölja vid köp av spacers.. Om du är intresserad har jag 4st 15mm spacers komplett med bultar. BMW POWER ! |
|
|
Några kommentarer... - Det finns spacers som förutom att dom breddar också fungerar som en adapter från 72,6 till 74,1. - Att bredare fälgar har lägre ET är inte alltid sant. Tittar man på BMW's originalfälgar till E39 där det finns möjlighet till olika bredd bak (ex style 37, 42, 66) så har alltid den bredare fälgen ett högre ET. Tror problemet med E39 snarare är att man riskerar att ta i skärmen. - En kort föklaring av ET. Tänk dig en linje som delar hjulet i två lika breda hjul. ET är då avståndet från denna linje till anläggningsytan på fälgens nav. Större avstånd = större ET = fälgen hamnar längre in i hjulhuset. Nästan uteslutande har fälgar postivt ET vilket betyder att anläggningsytan befinner sig någonstans mellan centrumlinjen och fälgens ytterkant. Ett negativt ET betyder att anläggningsytan är innanför centrumlinjen. Ytterligare info Länk - E39 och då speciellt Touring är väldigt känsliga när det gäller fälgar och vibrationer in någon form är väldigt vanligt. Användande av icke originalfälgar med annat ET med eller utan spacer ger ju således en ökad risk för dessa problem. ___ //Ulf |
|
|
Fälg & Plåtdoktorn: Länk Jag hade hellre lagt pengar på detta än spacers, pga risk för vibrationer på dessa känsliga bilar. ______ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.