|
|
|
|---|---|
Crusty |
Frågan har säkert ställts förut men jag har nog missat den! Vad är det som gör att dom flesta M3:or som säljs har gått runt 13.000mil?? Har hört att importbilar har oftast just detta miltal. Men alla (många) säljer sin just då. Håller M3 inte för mycket mer? Jag har sett M3:or som gått över 20.000mil, detta e dock ovanligt! Såg en Alpina B8 4,6 i Malmö med 20.000mil på mätaren, begärt pris 200.000 kr! dyrt! Men säljaren påstod att den skulle hålla det dubbla, alltså 40.000 mil. Vad säger ni? ///Crusty |
| För 2-4år sedan när importen var STOR, florerade mätarställningarna kring 10'. Jag antar att det är dessa som rullat på. Min har över 17' och går finfint! Dock börjar den bli till salu, inte pga miltalet utan andra anledningar. | |
|
Ganska lustigt det här med miltal , som jag tex. jag vill ju inte ha en bil som gått över 15 för när den når 20 känns den som värsta rishögen fast den kan vara i bättre skick än en som gått 10 men det känns bara som så.. sen tror jag bara att en bil blir svårsåld just pga av miltalet ibland... nån som håller med mig ? |
|
Crusty |
e det inte så att en M3:a som gått 17.000mil börjar o kosta en del i vanliga delar som måste bytas, för efter 17.000mil ganska hård körning måste det väl bytas en del? |
|
Tja... Jag har kört över 5.000mil med min M3:a från 1996. Köpte den när det gått 7.000mil och nu har den gått 12.700mil. Upp till 10.000mil fick jag byta kardanen och en vanos-ventil. Efter 10.000 mil har inget gått sönder. Min är till salu nu. Inte för att jag tror något går sönder... Den är välservad och allt funkar perfekt... Utan för att jag har vant mig vid 321hkr och vill ha fler. Som du säger... Man har sett flera med över 20.000 mil på mätaren och de verkar funka. Sedan finns det ju fler och fler begagnade reservdelar på marknaden ju äldre bilen blir. I värsta fall kan man ju slänga i en komplett motorer från en krockad M3:a. |
|
|
Varför miltalet står runt 13000 mil, jadu det är pga dom flesta räknar med att man kör runt 1500-2000mil per år med en bil när man backar mätaren. Jag har lite vänner som har hållt på några år med import bla. långt innan alla böjade med det, och fått ganska så god insyn hur det går till. Jag vågar påstå att många bilar har backade mätare, pga ingen vill förlora pengar utan hellre tjäna lite på sin bilaffär.Men jag påstår inte att ALLA vagnar har bankade mätare, men många har det. Jag vet om att många bilar beställs med ett miltal, vem köper en bmw audi mb som har rullat 6-7000 mil per år? |
|
|
Pelle: Enligt din logik borde då min bil gått strax över 10.000mil. Konstigt då att det gått 12.700mil. Det händer att folk backar mätare. Det är lätt att kolla. Titta i serviceboken och prata med verkstaden som servat bilen. |
|
|
racerdude, jag lovar dig, du kan aldrig va 100% på miltal på en begagnad bil på det sättet, alltså med hjälp ut av serviceboken och verkstaden . Sen är det faktiskt så att en bil som har gått 20.000 mil kan va i så bra skick som en 10.000 milare , hur ska man se skillnaden? Visst du kan ta och ringa upp verkstad ( i Tyskland ) som har servad bilen och fråga om när olika servicar har gjorts men tro inte att de alltid talar sanning för jag har varit med om att de har ljugit för mig och att i värsta fall verkstaden har inte funnits överhuvudtaget ! Tråkigt men sant tyvärr :( |
|
| Då är det säkrare att köpa svensksålda bilar då med andra ord... om det finns svensksålda M3:or ?? | |
M3-Mackan |
Svensksåla kan du inte heller få någon garanti på milen. Men det är lättare att kolla upp inför eventuellt köp. Klart det finns Sv sålda M3or kollade på förra hösten -Mackan- |
| min e svensk och ärliga 9000 mil, inga vintrar här inte....:-) | |
|
Nu kanske jag avviker lite från ämnet men hur verifierar man miltalet på en svenksåld bil enklast? Jag har beställt samtliga dokument som finns i riksarkivet angående min bil men bara i ett dokument finns det ett miltal noterat. Riksarkivet har ju också bara dokument fram till och med 1994. Från bilprovningen kan man ju bara få protokoll från de senaste tre åren. Polisen noterar ju mätarställningen ibland vid flygande besiktningar. Är det någon som vet om polisen sparar sina dokument och om man kan få en kopia av dem? Jag har även funderat på att ringa runt till försäkringsbolagen och fråga dem vad de har för mätarställningar noterade men det känns lite för omständigt. Man kan ju även ringa de gamla ägarna men det känns också lite omständigt. Sen är det ju förmodligen de som har skruvat mätaren om den är skruvad. Sparas det några miltal i bilregistret vid något tillfälle? /Anders |
|
| avn, mycket bra fråga faktiskt och ska man va ärlig så är det inte speciellt mycket svårare att skruva med mätarställningen på en sv.såld bil heller . | |
|
Självklart inte men jag tror det känns säkrare att köpa en bil i sverige , sen är det nog lättare att kolla upp en svensk bil än en tyskimporterad eller en importerad bil i huvudtaget... det är vad jag tror ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.