AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.662

Alpina utrustad bil?

dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Var in på den lokala BMW ÅF (luleå) idag å skulle köpa en insugningsbälg till min gamla 320 som jag håller på att rusta nu. Gav han i kassan mitt reg. nr å han knappade in det i datorn sen säger han -En Alpina va?

Trodde han fått fel reg. nr så jag uppgav det igen å han sa att de var rätt.
Han kollade sen med chassienummer för att få fram en reservdels lista å där står det bara "OBS! Alpina Utrustad bil" eller nåt liknande enligt han

Vad betyder detta måntro? Haft bilen själv sedan -02 och bara 2 ägare tidigare och kan inte tänka mig att nån av dom plockat ur nån utrustning eller bytt motor.
Visa användare
3
Armagedda
E90 330iA xDrive M-Sport -06
Ser ut som att du får ta en extra kik på historiken :)

Du menar att den inte verkar något Alpina-utrustad i övrigt?
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Förr i tiden så gick det att beställa standard BMW bilarna med viss Alpina utrustning. Tex spoilers, stripes, chassiefjädrar och dylikt. Det blev lite som en tillbehörsgrej, typ som Individual är idag.
Det kan vara så det är på din bil. Det var mest på 3-serien som detta gjordes har jag för mig.
Rätt intressant att kolla upp i historiken vad den kan ha för extra utrustning utöver det vanliga.

Bergen
Lyft baksätet där brukar en lapp sitta om utrustning , inklämd i ett fack på dynan .

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Men en utrustningslista ska ju BMW kunna ordna fram på några sekunder ?
dr
156
dragon
320d m-tech 2 -04
Har varit in en gång till å bett dom kolla å nu sa han bakom disken bara "Jaha de var ju en Alpina de där ja!" Han kunde tydligen inte hitta en enda reservdel till bilen så jag fick gå på en vanlig 320 från 85 å söka manuellt istället.

De enda som bilen var utrustad med då jag köpte den var ett spoilerkit runt om av nåt udda märke som jag inte sett förut. Satt ///M emblem fram å bak, en digital klocka (istället för den vanliga analoga) samt svart sportskinn dock var resten av inredningen blå.

Bilen är ju förövrigt en 4 dörrars modell också...och dom sätena jag har ser ut likadana som i den C1a som är till salu fast ej fällbara (ovanligt?)

Är ju inget fel på bilen i sig har massa dokumentation om vad som gjort typ sen 93 på bilen å den verkar nästan uteslutande ha varit inlämnad på verkstad för service o dylikt så man undrar ju om ingen upptäckt de här tidigare? Eller kan de vara så att de är nåt fel på Bmws databas på just den här bilen?

Ska forska lite mer i historiken då jag får tid.
Så de är ingen som varit med om detta tidigare?

Vad står det på en "riktig" Alpina när man slår in chassienummer i deras databas måntro? En Alpina ska väl ha dubbla nummer också eller har jag uppfattad de hela fel?

Tack för alla svar hittils iallafall.
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Ja, en riktig Alpina har ett överstruket chassinummer och ett Alpinanummer.
De nyare i alla fall. Det kom till sedan Alpina blev en egen biltillverkare eller hur man säger.

Jag får inte heller fram min bil som en Alpina.
De kan inte ta fram det i Luleå i alla fall. Jag måste ange de två sista bokstäverna och de 5 sista siffrorna i BMW chassinumret som är överstruket och då får de fram att det är en 330:a, som det ju var innan den monterades ner hos Alpina och moddades.
På Alpinan anger man ett nummer som startar med WA......... osv.
Is
468
Ismo
735iA -87
Man kan ge en näve med skit till reg kontrollen, min 735iA blir magiskt till en 735iL typ limo... men det är den korta E32 chassie jag har.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.