|
|
|
|---|---|
|
Har problem med PDC. Har läst lite och tror att det är en givare som är dålig. Hur får man bort dem utan att ha sönder något E39 -02. Kan man sedan mäta om de är kass eller hur går man till väga? Väldigt tacksam för hjälp då bilelektronik inte alls är min grej. | |
|
Slå på PDC och lägg fingret på sensorerna, det skall vibrera lite. Man kan också sätta örat emot och lyssna efter ett litet surr. Gör det inte det så är så har du en trasig sensor (eller skadat kablage till sensorn) ______ |
|
Magooza |
Det är precis som weeeman säger, Om du slår på din PDC, så går du runt bilen och kontrollerar dom var för sig, håll din hand eller något för den sensorn som du kontrollerar så ska du höra att den "tickar" lite lätt. Hör du inget "tick" så är det den sensorn som är sönder. Alla sensorerna måste fungera korrekt, annars fungerar inte din PDC. |
| Tack för det, var ju busenkelt att hitta den som inte fungerar. Problemet blir när jag flyttar den så funkar den alltså är inte sensorn kass. Var sitter då någon typ av kontrollbox eller styrenhet för att följa upp ev. kabelbrott. Jag ringde BMW i Jönköping och de vill ha 500:- för en diagnos om de får göra jobbet annars 1000:- | |
|
Kolla på RealOEM så kan du få en vägledning. På min 740 sitter den ovanför batteriet. ______ |
|
|
hade samma fel på min gjorde enligt tipset och ja har 3 trasiga sensorer av åtta, så himla skoj |
|
| När jag slår på PDC så har jag ett entonigt pipande i ca 5 sek, har kollat sensorerna enligt era beskrivningar och dom surrar alla 4, kan det vara fel på nån styrenhet eller liknande? och vart sitter den ? | |
|
Hej. Jag har haft en del strul med mina sensorer också och kan bara meddela att testet man gör med handen/fingret på sensorerna inte är tillförlitligt för fem öre. Jag gjorde detta på min bil och alla sensorerna tickade så fint. Problemet var att jag inte fick ngt felmeddelande i form av den blinkande gröna Pdc knappen i kupén eller ngt ihållande pip ljud. Trots detta så fungerade bara 1 av 4 sensorer fram när man höll handen framför dvs. gav utslag med pip ljud i kupén när man förde handen framför, dock så tickade alla när man lyssnade med örat riktigt nära. Okej, tänkte jag då ska väl alla sensorerna vara hela och det måste vara ngt annat fel.....helt fel tyvärr. Efter att jag felsökt kablaget fram till varje sensor och kontrollerat pdc-enheterna i bakluckan så bestämde jag mig för att köpa 3 st nya sensorer och helt enkelt byta ut dem. Efter bytet så fungerade allt som det skulle igen och har gjort det i 1 och 1/2 år. Vad har jag då lärt mig? Jo följande; 1. Det går inte att lita på att sensorerna är hela även om det tickar. Om de inte tickar så kan de vara trasiga men det kan de alltså vara även om de tickar. 2. Ibland så går det inte ens att med hjälp av DIS:en avläsa vilka sensorer som är trasiga. Mina erfarenheter efter 9 st bytta Pdc-givare/sensorer på 5 år. Mvh/ Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Att säga att det inte är tillförlitligt för fem öre är att ta i... Tickar den inte så är den död. Men i ditt fall fungerade det ju inte, men som sagt är givaren helt tyst så vet man i alla fall att den är död. Det smartaste att göra i ditt fall när du skulle felsöka hade varit att flytta runt den som fungerade bra och se vad som hände på de 3 övriga positionerna. ______ |
|
|
weeeman: Den manövern utfördes, de var så jag drog slutsatsen att de 3 givarna faktiskt var trasiga trots att de "tickade" och således borde vara hela. Tipset kanske inte är "helt värdelöst" :) men problem uppstår onekligen när man bara utgår ifrån att sensorer som inte tickar är trasiga när det uppenbarligen även kan vara trasiga och ticka..... Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hur tar man lös sensorerna? Får man lös dom utan att demontera kofångare? Blanka däck AB |
|
|
ck3: Det beror på om de sitter i plastlisten eller direkt i kofångaren. På tex. E39 med M-sport paket så kan man lossa plastlisterna fram och då ta lös alla 4 pdc-givarna mycket enkelt. Bak däremot så går det bara att lossa plastlisterna och ta loss de yttre sensorerna enkelt. För att ta loss de inre sensorerna så måste man demontera kofångaren. Så gjorde ialla fall jag. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Va bra då vet jag. Tack för svar! Blanka däck AB |
|
| Är det någon som vet var man kan köpa dessa till ett vettigt pris? | |
|
mangan75: Har bara köpt mina sensorer hos Bmw. Men det kanske går att få tag på sensorer på Ebay? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kan tillägga i INPA kan man kolla så varje sensor mäter rätt, avstånd för varje sensor visas direkt i datorn. //Magnus |
|
| INPA? | |
| Jag har ingen knapp i kupén på min E39 utan PDCn verkar aktiveras när man lägger i backen. Alternativet är då att lägga i backen och be någon lyssna/känna på sensorerna bak? Annars rullar ju bilen iväg :) | |
|
crli9194 Det räcker ju om du slår på tändingen och lägger i backen. Lutar det kan du ju alltid dra åt parkeringsbromsen. |
|
| Tack för tipset! :) Det gör det ju lite enklare ja. | |
|
crli9194: Även om man har knapp i kupén så aktiveras Pdc-sensorerna när backen läggs i. Har man knapp är det för att man även manuellt skall kunna aktivera systemet utan att lägga i backen och då med tanke på sensorerna fram. Jag gissar att du bara har sensorer bak därav avsaknandet av knapp :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.