|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen lackerat om huv och stötfångare. Det tar som bekant ett tag innan lacken blivit hård. Hur länge bör jag vänta innan jag "förseglar" lacken (Ditec eller liknande)? | |
|
Du bör nog vänta ett par månader med att försegla, vanligt vax kan du köra på direkt. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
OK. Är det hårdvax du rekommenderar? Något speciellt fabrikat som är att föredraa? |
|
| Behövs verkligen lackförsegling på en bil med klarlackslager? År inte klarlacken en lackförsegling i sig? Min E46 är snart 11 år. De sista 5 åren har den stått ute året runt. Jag har vaxat den men inte varje år. De sista gångerna har jag använt vax in wet. Lacken är precis lika fin som den dagen jag hämtade ut bilen. Jag fick bevis på det i förra veckan när jag fick ut bilen efter att ha lackat om en bit av bakskärmen och bakre kofångaren efter en smärre skada. Man kan inte se minsta skillnad på den gamla och den nya lacken. Jag lämnade bilen till Theanders i Lund. | |
|
Jörgen L: Den främsta anledningen till att lackförsegla är att det blir mycket lättare att hålla bilen ren. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det finns massor med bra vaxer, prova sök Länk då det skrivits hur mycket som helst i ämnet. Det gäller även lackförsegling och varför man ska skydda bilen. Här finns en del, dock lite till åren kommet men principen gäller fortfarande även om många av produkterna blivit utbytta. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Autosmart eller Sonax flytande hårdvax är säkra kort. | |
|
Har provat både Autosmart och Sonax. Autosmart håller kvar sig i lacken längre än Sonax har jag märkt. BMW M-POWER |
|
|
Provade BMW:s egna hårdvax. Lite dyrare men otroligt bra resultat! Rekommenderas |
|
| BMW tillverkar inga vaxer. Är det inte Sonax som tillverkar BMW:s vax? | |
|
Lacken behöver härda, därför behöver du vänta. Några säger två veckor, andra en månad. Läste en artikel där man slog till med 6 måns väntan innan vaxning. Huga! ---- BMW CS #6212 |
|
|
På med klarlack, flera lager. Har inte vaxat dörren på min Volvo på säkert 10år och det är det enda stället på bilen som inte är rostigt |
|
|
1 vecka till full härdning ungefär. Upp till 3 månader för att det ska sätta sig ordentligt. Tex metallic behöver några månader för att lägga sig rätt. Man förseglar lacken på hösten mot vintern oftast om man pendlar mycket då all skit inte sätter så jävla hårt. Det är inget rostskydd om man säger så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.