AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.784

2 barn i en e90 touring

Ja
57
James007
325i Touring -06
Finns det någon där ute som har en e90 touring med 2 barn? Hur funkar det? Jag funderar på byta min e39 touring till en e90 touring. Vi har 2 barn (2 och 4 år gamla). Är det någon som är i liknande situation som kan coacha mig lite?

Tittar man på siffrorna borde det inte vara hysteriskt stor skillnad mellan e39 och e90

e39 e90
Längd 480 452
Bredd 180 182
Höjd 144 142
Min last 410 460
Max last 1525 1385

Kommer det hela att funka eller är jag och min sambo helt galna i skallen

ps. barnvagnsmässigt har vi endast en sulky samt att 4-åringen åker i framåtvänd bilbarnstol och 2-åringen åker bakåtvänd i baksätets mittendel. ds

Tack för lite livserfarenhet här.

//Jimmy

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ja du ytterligare ett I-landsproblem
Vi har iofs aldrig haft en e90 men väl ett par e39,or vi har ett barn och en hund
har varit hos bilhandlaren och tittat och känt på en e90 och kan bara säga att de är mycket mindre i bagaget och även i baksäte .Personligen tycker jag att du själv skall åka och prova i vår familj är både jag och min sambo över 180 cm så bakom oss finns inte mycket plats och tänk på att barnen växer ofantligt fort och kräver plats
Mitt mått är alltid att sätta mig i fram och sen gå bak och sätta mig så man ser hur mycket eller lite plats det finns ta med allt skit som du brukar ha i bagaget och prova

ps. vi var 3 barn i familjen och åkte Volvo Pv var aldrig ngt problem

Lycka till i jakten

Ha de T
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Jag tror det blir trångt...
Vi har bara 1 barn och hans bakåtvända bilbarnstol (i baksätet) gör att det i princip inte går att använda passagerarsätet fram.

// Jonas
Gunget
Det sistnämnda beror iofs på att ni har valt fel barnstol. Vi har en BeSafe Izikid. Inga problem att sitta " framför" den. Vi har också en Akta Graco DuoLogic II som tar extremt lite plats! Båda är ISO-fixstolar. Vi har ett barn och jag ser INGA problem med E90 Touring. Det handlar bara om att skaffa nätt barnstol och nätt barnvagn (läs: skippa monstervagnar från Emmaljunga och Brio)!

Det verkar vara snudd på en kulturell grej att alla svenska barnfamiljer måste åka V70 och Saab 9-5. I inget annat land i Europa verkar denna storbilshyteri råda!

MEN - visst skulle det vara nice att ha en 5-serie touring ibland. Vi har dock löst detta med en rejäl Thule-box!

Lycka till med bilvalet!
si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Vi har två killar som båda sitter bak i E90 sedan, 5 åringen framåtvänd och 3 åringen bakåtvänd bakom passagerarstolen i en Akta Graco Duo utan IsoFix.

Det är inga problem att sitta i passagerarstolen, faktiskt betydligt bättre plats i E90:n än i vår V70 med BeSafe Izikid bakom passageraren.

Självklart kunde Akta Graco stolen placeras ännu längre framåt i bilen så det blir mer plats för 3-åringens ben på bekostnad av utrymmet i framsätet men det har fungerat bra.
jo
114
josc
525 Touring -05
köp en e61 istället. då slipper du strulet med att springa runt o prova varenda barnstol + barnvagn och se om de passar. precis som en tidigare talare har jag en duologic 2 isofix monterad i baksätet i min bil och det är inga problem för en lång person att sitta bekvämt i framsätet, farsan har en e91 och jag tycker i alla fall inte att det funkar bra att använda framsätet på den med duologic 2 monterad i baksätet. det blir för brant lutning på ryggstödet och för lite benutrymme - och då är detta en av marknadens minsta stolar. Köper du sen en teutonia fun barnvagn kan packa den utan att ta ur liggdelen på längden i bagaget - detta funkar heller inte i en e91, bagageutrymmet är för kort. Jag reser ofta och mycket med familjen därför valde jag en e61 istället. om du inte gör det kan det säkert funka med en e91 - men du kommer att behöva kompromissa mer.

/J
Suck!

Välj bilen du gillar, sen väljer du som Gunget säger barnstolar och barnvagnar! Jag har barnet bakom mig och det fungerar hur bra som helst. Kan inte tänka mig att en E90 skulle vara otillräcklig för en tvåbarns familj.

Tilläggas kan att när jag och syrran var små åkte familjen runt i en Golf I, och det fungerade alldeles utmärkt - har vi blivit för bekväma nuförtiden?

Vorsprung durch freude am fahren
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
"Vi har också en Akta Graco DuoLogic II som tar extremt lite plats!"

Ja den hade jag oxå...men särskillt lite plats tar den inte tycker jag. Inte om barnet ska ha lite benutrymme.
Nu har vi en Brio barnstol och om man ska få en bra lutning på barnstolen så att barnet kan sova utan att huvudet "trillar ner" så får man ha stolen så den hänger ut över säteskanten och då tar den plats.

// Jonas
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
De bakåtvända stolarna tar extremt med plats. Nu när minstingen vänts åt rätt håll så är det inga problem att rymmas i en mellanklasskombi (e46)
Inte ens på fjällsemester.
Men med bakåtvänd stol så får passageraren sitta som en kråka.
Gunget
Det är möjligt att jag får omvärdera när sonen blir äldre/längre (är ca 84 cm lång nu). Jag förstår dock inte hur du kan tycka att den inte tar lite plats? Den är ju erkänt kompakt i formatet. Dessutom, med ISO-fix går den ju inte att justera längsledes (vilket iofs kan vara en nackdel då barnet blir längre...). Hur som helst så har vi flyttat Duologicen till vår andrabil nu och har skaffat en BeSafe Izikid till BMW:n. Den tar också lite plats men har större benutrymme för sonen!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Tycker det fungerar utmärkt med två barn i baksätet på en E91. 5-åringen sitter framåtvänd och 3-åringen sitter bakåtvänd. Visst kan man skaffa en större bil med mer plats. Problemet är väl då att det med all sannolikhet blir en tråkigare bil.
Verdi
Saab 9-5 kombi måste vara jordens tråkigaste bil. 90-talsteknologi i en enormt ful kaross med det ohyggligt fula kromet kring framlyktorna som pricken över i.

Usch och tvi vale!

V70 känns dock aningen fräschare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.