|
|
|
|---|---|
|
Börjar snart bli dags för nya framdäck till M5:an så jag surfade runt en stund i går kväll och det verkar inte ha hänt så mycket på däckfronten på ett år då jag senast köpte däck (till 530'n). Har det kommit några nya däck i premiumsegementet eller är det fortfarande PS2, SportContact3 eller Potenza RE050A som gäller? Strax bakom finns ju bl a SportMaxx och F1 Assymetric varav den sistnämnda har hamnat i topp i flera tester men är det någon här som har erfarenhet av detta däck? Tackam för kommentarer om vad andra kör med för däck på sina M5 E39 och om ni är nöjda eller inte. ___ //Ulf | |
|
Michelin PS2... Grymt nöjd!!! |
|
| Medveten om att du frågar om däck i "premiumsegmentet" vill jag slå ett slag för Hankook Evo12. "bäst i test" i Autobild tror jag det var. Har själv bara kört 300mil men har absolut INGET att klaga på ännu. | |
|
Jag kör med Yokohama Advan Sport på min m5:a och det bettar bra. Förmodligen bland det bästa som jag har kört med. |
|
|
Körde också med Hangkook-däcket. Jobbar med däck, och det är mycket prisvärt. PS2 har ju ett grymmt pris. Kumho har också ett däck som är bra. Kommer dessvärre inte ihåg vad det heter. |
|
| Jag kör med Kumho ecsta spt på min M5:a. Har dock inget annat att jämföra med förutom de slitna Falken däcken som satt på när jag köpte bilen. Men jag är då helnöjd med Kumho däcken hittills. | |
|
Har kört Hankook Ecsta K104 på min 530 och det var OK när det var nytt men när det var halvslitet så ökade ljudnivån rätt mycket samt att vibrationer ökade och det var svårt att balansera det perfekt. Hankook brukar också ofta få mediokra resultat i vått vägläg men Evo 12 kanske är bättre. Kumhu KU19 har jag bak och även det känns OK men är ganska mjukt och slits fort. Har slängt iväg en prisförfrågan på ett antal däck till min lokala däckhandlare. Den svaga kronan verka ju ha höjt priserna en del sedan förra sommaren när jag senast rekade marknaden. ___ //Ulf |
|
|
Vredestein Ultrac Sessanta. Riktigt bra däck. Och billiga. |
|
|
Continental Sport Contact 3 eller Michelin PS2 röstar jag på. M V H Stephan |
|
| Nya Good Year Assymetric har vunnit jävligt mycket tester. Google på däcket så får du se vad tex zatzy skriver om de. Vet en som kör på sånna och han är kanon nöjd. Även kusinen beställde såna till sin audi s5. | |
|
Jag hade ursprungligen Michelin PS2 på min M5 E39, bra rullkomfort men däcket behövde komma upp en bit i temperatur för att få maximalt grepp. Sen kan jag tycka att priset är lite väl högt. Efter de så köpte jag Toyo Proxes CT01 som skulle vara för "tyngre bilar", underbart grepp! Bra rullkomfort samt bra grepp på vått väglag. Men nackdelen var ju att de slets ungefär dubbelt så fort som PS2:orna gjorde och var bara någon tusenlapp billigare. Jag kom inte mer än 800 mil på bakdäcken, men det blev en hel del inspirerad körning under dessa 800 mil. Inför försäljning köpte jag faktiskt Nankang NS2 runt om. Detta däcket har fått mycket bra betyg på däcktester. Han dock aldrig utvärdera själv. Men det bästa med däcket är att 4 st däck kostar hundralappar mer än 1 st Michelin PS2 bakdäck. |
|
|
Sevak: jag har också läst en hel del om GY Assymetric och det är till mycket stor del positivt Fick mail från däckhandlaren på de fem däck jag frågade efter. Han rekomenderade också GY. MICH 2915KR CSC3 2680KR SPORTMAXX 2030KR F1 ASS 2300KR RE050A 2405KR MITT VAL ÄR GOOD YEAR FÖR DOM HAR FUNKAT MKT BRA Ska fundera någon dag till men det lutar åt GY just nu... ___ //Ulf |
|
|
Martin; Vilka däckstester ref. du till där du läst att Nankang fått bra betyg? Jag är väldigt skeptisk på dessa däck såsom Linglong, nankang, wanli osv. I AMS så testade de wanli och nåt annat lågpris-asiendäck med förödande betyg nämligen. M V H Stephan |
|
|
Jag tog Goodyear EAGLE F1 GS-D3 bak i höstas. Inte kört så långt än men helt nöjd. Hade Michelin ps2 innan och märker ingen större skillnad. Två bakdäck monterat och klart strax under 5k. Har Ps2 fram. |
|
|
Vad än alla säger så är budgetdäck ett helt annat däck än ett "riktigt". Vi jobbar med de flesta olika märkena på jobbet och man ser direkt i balanseringsmaskinen vad som är vad... Och en bil som Bmw M5 förtjänar verkligen kvalitetsdäck! :) Mvh Tim |
|
|
Tim: vilka klassar du som kvalitetsdäck? ___ //Ulf |
|
| Vad gäller Nankang-däcken har jag kört med dessa bak, helt ok,nästan bra faktiskt, tills du har 4-5mm kvar sen är de genomUSLA i regn!! (omdömet är vad gäller just lågprisdäcksegmentet) | |
|
Ulf; Du kan ju även kolla vad däcken har för treadwear om livslängd är en viktig punkt. Fick precis mina Conti 3'or och de har treadwear på 280. (ju högre treadwear desto längre förväntad livslängd och t.ex. R-däck brukar ligga på 100 i TW). M V H Stephan |
|
|
La beställning i morse och det blev GY Eagle F1 Assymetric. Tack för all input! ___ //Ulf |
|
|
Blir du säkert nöjd med! Kör GY Eagle F1 Assymetric på Roadstern och har inget att gnälla på än. Använder GY Eagle F1 GS-D3 på Touringen och hade även dem på E38an när den var i min ägo. Varit nöjd med båda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.