|
|
|
|---|---|
|
Ett tips till er som mekar M10- och M30-motorer! Trots att alla M10- och M30-motorer har samma artikelnummer ( 11 31 1 262 273) på spännskenan till kamkedjan (den som spännkolven trycker på) så har jag upptäckt två olika utföranden på den. Ett utförande (gissningsvis tidigt) som har en "grov" design där spännkolven trycker. Detta resulterar i att den inte kan spänna kedjan lika långt som den "smäckra" varianten. Jag hittade den "grova" varianten i min 3.3-litersmotor (gissningsvis utbytt någon gång) vilket resulterade i att kamkedjan var slak trots att den inte var speciellt sliten (motsvarande ca 10.000 mil). Efter byte till den "smäckra" varianten av spännskena spändes kedjan ordentligt och hade dessutom en bra marginal för att i framtiden spänna kamkedjan ännu mer. Vid anliggningen av spännkolven ser den "smäckra" spännskenan ut som ett "plattjärn" medan den "grova" spännskenan ser ut som ett "vinkeljärn". Vinkeln i "vinkeljärnet" tar stopp mycket tidigare än "plattjärnet" vilket resulterar i att spännskenan med "plattjärnet" kan spänna kamkedjan mycket mer. Per L | |
|
När jag förra vintern rev min M30 var det samma både nya och gamla.Jag jämförde allt nytt med gamla innan det skulle monteras. Den nya kom från motornord och jag vet att motorn aldrig renoverats innan.Har ALLA kvitton på vad som gjorts sedan ny med datum och allt...... Bilen är då en 635-86. Mvh Jonas B. |
|
|
Men visst är det en annan skena vid övergång till enkelkedjan,kan det varit så att man fått fel iom detta.Har även för mig att kolven är ngt annorlunda. Ska kolla detta nu när jag har 3st M10or på operationsbordet. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Är osäker när M30 fick enkelskena men M10 fick det typ när syrenerna blommar 1978 och säkert åkte nog M30 med på samma bräde. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Som du säger.Från 09/-78 är det enkelkedja på M30. Mvh Jonas B. |
|
|
Fast motorer med dubbel- resp. enkelkedja har samma spännskenor (samma artikelnummer enligt realoem.com)! Per L |
|
|
På tal om ändringar så kommer jag ihåg att min granne ville låna en fördelare till en M10 av mig,då visade det sig att drevet var vinklat åt andra hållet på kammen resp fördelaren.....varför gör man på detta viset?? Tror att deras var en 318-83 och mina var äldre. Mvh Jonas Brinell. |
|
| Insprutning vs förgasare kanske? | |
|
Kan vara så.. Lite häftigt ändå tycker jag att både M10 och m30 har samma skenor. jag har skruvat dessa motorer i varierande årsmodeller och inte tänkt tanken bara.Hur märkte du detta Per ?? Mvh jonas B. |
|
|
Har dessa motorer mer gemensamt?? Per: kan inte du lägga in lite bilder på dina kärror?? är lite tokig i dessa modeller bla. Mvh Jonas B. |
|
|
Att M10 och M30 har många gemensamma delar är inte speciellt konstigt. BMW hade en 4-cylindrig motor i varierande storlekar och ville ha en 6-cylindrig. Då förlängde man helt enkelt den befintliga motorn med 2 cylindrar! Jag upptäckte skillnaden i skenor genom att en begagnad motor jag köpt för många år sedan knackade kraftigt när den sattes i min 3.0S. Av en händelse såg jag vid mina felsökningar att kamkedjan var slak fast spännarskenan var "i botten". Problemet var förstås sliten kamkedja trodde jag. Men när jag jämförde kedjan med en bra kedja så var den inte alls längre. Efter en del letande efter vad problemet då kunde vara upptäckte jag skillnaden i den spännarskena som satt i motorn och skenor jag sparat efter skrotade motorer. Lägga in bilder på min 3.0S -72 vet jag inte om jag vill. Även om den är mekaniskt i bra skick och inte har någon rost alls i karossen så ser den mycket skruttig ut med sin matta och flammiga grön färg och de sämsta dörrar, luckor och krom jag har. Jag kör ju den året runt fortfarande. Per L |
|
|
Min "lillebror" har haft ett antal 3.0 och 2800.vilken galet snabb glidarbil det var när den kom. har åkt mycket på bredden med dem.Hur goa som helst. Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.