AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.246

Skillnad på 95 och 98 oktan 330i E46

Hej på er,

Jag har just köpt en härlig 330i Touring från 2000. Den är väldigt fin, fullservad och allt. Jag tycker kanske inte helt den är så snabb som förväntad - jag har tidigare haft en Saab 9-3 Aero 2,0T med Hirsch 230hk. Denna kändes snabbare - men det kanske är ¨pga BMWns sugmotorskarakteristik.

Hursomhelst: Jag undrar om det gör en skillnad att fylla på 98 oktan bensin? Jag har sökt på forum här, men det mesta är gissningar och "känslor". Finns det inga bevis? Kanske någon har en kurva från test på rullande landsväg eller liknande? Vore jättetacksam för svar..

Mvh.

CJ
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Räcker det inte att du läser instruktionsboken, där det rekomenderas 98 för bästa prestanda?.
Den enda skillnaden i princip är lägre förbrukning mig vetligen, motorns elektonik anpassar sig efter valet av oktantal. Det enda som skiljer 95- 98 är självantändinggränsen.
Saaben väger förmodligen mindre än 330-T gissar jag på ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Skulle gissa mig till att saaben har runt 330-350nm till skillnad från BMWns 300nm?

Sedan är ju karaktären olika, tyckte själv att min 330 hade tråkig karaktär i början, men man vänjer sig, det gjorde jag iaf. =) Nu gillar jag att det drar över hela registret!

//Jesper
to
112
tomb
BMW 318d F31
Skulle nog tippa på att Saaben kändes vassare på grund av sin turbo. Det blir en lite annorlunda känsla där än en sugmotor.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har haft en 530 (samma motor) i snart 4 år och har testat både 95 och 98 och jag har inte kunnat märka någon skillnad i vare sig prestanda eller förbrukning. Inte omöjligt att det skiljer någon procent till förmån för 98 men sedan något år tillbaka kör jag enbart på 95.

___
//Ulf
Gunget
Borde man inte få mer effekt med 98 oktan? Dels så kan ju motorn jobba med en optimalare tändvinkel och dels så har ju 98 oktan ett något högre energiinnehåll. Utöver detta så har ju 95 oktan 5% etanolinblandning som i sig har lägre energiinnehåll än bensin.

För några år sedan besökte jag ett raffinaderi i jobbet. Jag frågade då deras forsknings- och utvecklingschef om skillnader mellan 95/98/99 (V-Power) oktan. Utöver ovanstående så menade han att vissa additiv håller högre kvalité i högoktanig bensin jmf med 95 oktan. Men jag är böjd att hålla med Ulf - har provat 95/98/99 själv i vår 325a och har svårt att uppleva någon skillnad....
Tack för svaren!

Angående Saab vs. BMW, så ja, Saab har lite mer vrid - men det känns som mycket mer. Utöver det är den givetvis lite lättare - men BMW:n har ju ändå 231 hk och det känns kanske inte helt så.

Jag har fyllt på 99oktan Vpower i dag - det skall bli intressant om man känner en skillnad.

Jag kommer ihåg en test i en engelsk tidning där de testade olika bensinsorter; det var faktisk en skillnad från 95 till 101 oktan - men de testade också en VW GTI med turbo där det antagligen gör en större skillnad..
Och - jag har läst manualen, det var därför jag skrev frågan......
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Skillnaden mellan 95 och 98 är några få procent (liksom prisskillnaden).
Procent som vare sig är enkla att känna eller mäta.

Saker som också spelar roll är god service som stift, olja, koll
på ev. igensatt bränsle/luft-filter eller sliten/smutsig lmm eller lambda..

Det jag försöker säga är att det inte är helt fel att försöka få samtliga
av de mindre bidragen i rätt riktning..

Svekke
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det är en väldigt jämn effektkurva i 330in som gör att den känns tröttare än saaben, och det är ju redan avhandlat. Resten är ju känslor, min svåger har en otrimmad 9-3 aero -01 med tror jag 205 hk. Den känns väldigt pigg jämfört med min 330 men det handlar om motorns karaktär. Min förra 325 kändes lika snabb som 330in, handlar om karaktär.
Titta på hastighetsmätaren så ser du att det går ganska snabbt vid acc.
Att Bmw är bakhjulsdriven är en annan faktor att den känns lugnare vid hård 0-100 acceleration.
Även jag har kört v-power men ej märkt någon nämnvärd skillnad och jag är ganska lyhörd på min bil. Då det ej ens finns 98oktan på det stora flertalet automatstationer så håller jag ej benhårt på det, men försöker ändå att ge bilen 98oktan så fort det finns möjlighet.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag kör en 335 coupe av -07 modell och tycker att det är svårt att känna någon skillnad, det är ju dessutom väldigt sällan som jag använder bilens maxkapacitet så att säga. Jag tankar dock alltid 99 oktan "för säkerhets skull" :)

MEN: en sak som jag är helt säker på är att motorn går mycket jämnare och stabilare på tomgång med 99 än 95, det kan jag både höra och känna.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Även i min manual står det att 98 rekommenderas för bäst prestanda. Har kört med 98 länge, tills en dag då jag fick för mig att testa 95. Hör o häpna, men tyckte att bilen gick renare på 95. Ska tilläggas att jag enbart tankar på JET.
känner inte heller någon skillnad med 95 och 98, men däremot känner jag tydliga förändringar med v-power som ska va 99?
M-
110
M-Olo
328i -99
Upplever att min 328 -99:a går bättre på v-power 99 octan men det är ju inte som att trycka på lustgasknappen direkt. Lite jämnare gång bättre drag... kanske. Hursom så känns det bra att unna bilen det :)

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Conan999
Jag takar alltid 99 oktan i sommarbilen. De andra 2 får gå på 95

Conan999
98 oktan innehåller inte mer energi än 95!

Oktantalet är ett mått på hur högt tryck bensinen tål utan att självantända. Inget annat!
"98 oktan innehåller inte mer energi än 95!"

95 oktan är utspätt med 5% etanol så 98 oktan innehåller faktiskt lite mer energi än 95 oktanig bensin.
Ni
966
Nip
320i-04
Eftersom man kan komprimera högoktanig bensin lite mer(senare tändning) så får man ut mer effekt ur den.

Undrar om det är mer energi i bensinen i sig, det tror jag inte.

Har precis testat att köra 1.5 tank V-power och det var en trevlig överaskning för ren landsvägskörning i alla fall. Bättre drag på det hela även vid annan körning men ingen direkt märkbar förbättrad förbrukning.

Har kört Statoil 98 för de 2500 mil jag kört hittills. Har väl legat som bäst på 0.72 landsväg.

Med V-power blev det 0.67 förbrukning.

Men när jag tankade OK/Q8 98 idag(50 liter, med 13 liter vpower kvar) och körde hem landsväg så var det samma som med V-power.

Är det överhuvudtaget möjligt att det är klara kvalitetsskillnader mellan bensinmärkena?

Räcker det kanske med bara lite Vpower i tanken så förbättras massa värden med de tillsatser man har där?

Smörjer Vpower upp något, som jag läste någonstans?

Det är väl lite kampanj med 50+30 öre(1a 2a tank) rabatt på Shell tills sista juni så passa på att prova, vet ja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.