AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.717

Skvalpande ljud inifrån AC/instrumentbräde. E38 728

Tjenare allesammans,

Råkat ut för sjukaste missljudet från min bil ibland.
Det låter primärt vid snabba acceleration, helt oavhängigt varvtalet på motorn och låter som ett "skvalpande" vätskeljud ifrån de två AC-utblåsen ovanför mittkonsolen/stereon.

Jag hör det alltså inte vid höga varvtal (i.e. inget när mätaren står på 230 och motorn på höga varv) utan endast då jag accelerear snabbt (omkörningar etc).

Det låter som om någon vätska "far runt" där inne. Ljudet dämpas något om man stänger de två spjällen för utblåsen. Jag inbillar mig att jag hörde detta första gången efter en högtryckstvätt, jag har naturligtvis försökt undvika att avsiktligt spruta i luftintaget av förklarliga skäl men någon skvätt kan kanske ha kommit in, men man tycker ändå att det inte borde låta såhär. Min andra tanke är att det kunde vara själva AC-systemet som har lågt tryck p.g.a. läckage och att kylmedium därför skvalpar omkring men känns inte heller helt trovärdigt.

Bilen är en -99 E38 728
Någon som upplevt något liknande och/eller har en bra gissning på vad det kan vara?
All hjälp är välkommen!

Det är inte omöjligt att du har turen att ha en av den skotska E38-specialmodellen MacDougal. Den med skotsk-rutiga dörrsidor och whisky-flaska i varje framskärm?

Tanken var att om man körde vilse i dimman på de skotska hedarna på vägen till golfbanan skulle man kunna stanna och ta en stänkare och vänta på att dimman skulle lätta. Den fanns med Laphroig i vänsterskämen (Islay) och Lagavulin i högerskärmen (också Islay). Det fanns en liten tapp-kran nere vid fotutrymmet och dolda whiskyglas i handskfacket.

Om flaskorna nyttjats, men inte fyllts på ordentligt (kollas normalt vid Inspektion 1) kan ett irriterande kluckande uppstå. BMW säljer påfyllningskit OEM-producerade i samma kinesiska replica-fabriker som producerar den skotska Whiskyn, och kallar den "Lagaknackwurst" för 1000 kr flaskan, men samma vara finns som sagt på systemet för ca 400 kr flaskan. Systemet och Mekonomen samarbetar om att hålla nere reservdelspriserna i det här fallet.

Fyll upp tankarna i skärmarna bara så blir du av med kluckandet!
Lasse!

Du beskriver min drömbil.

Gemini__
Klockrent Lasse. =)

Har tyvärr inget svar på din fråga Yass.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
hmm..

Jag provkörde en Ford F150 från 95 i Californien för en månad sedan (en kompis var sugen på den). Den hade precis det ljudet.

Fattade inte vad det var, men det lät som vätska under instrumentbrädan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Sim:

Med oomtvistlig logik så måste det vara dags för påfyllning av Jack Daniels i sagda F150... ;)

Mvh
Nu har jag upptäckt något som kan vara realterat.
AC:n (när kompressorn [snöflingan] är på) ger bara kallluft på vänster sida.
(ur mittkonsol samt lilla blåset till vänster om ratten, de andra ger olika temperaturer som inställt)
Inga övriga problem med AC eller motortemp.

Kanske ringer någon mer klocka nu?

Gillar f.öv. Lasses Whiskeystory, om det vore så väl :)
Jag plockar upp den här tråden eftersom jag har ett liknande problem. Det kluckar ibland från nånstans bakom instrumentbräde. Det händer dock inte särskilt ofta, totalt två-tre gånger denna sommaren. AC hade varit igång vi tillfällen. Bilen är en 728 E38 från 99/00 som tycker om att vara på besök till verkstaden.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, jag hade ett liknande symptom för ett par år sedan i min 530d GT i samband med läckage i motorkylkretsen. Kluck/skvalpljud.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.