AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
899

Tutliknande ljud från motorrummet?

Hej!

Jag har haft ett ljud från motorrummet, från motorrummet tror jag, som låter som en trasig tuta eller nåt. En kort ljudstöt någon gång i veckan i 4 veckor nu. Häromdagen så blev det mer än en ljudstöt, det började tjuta en lång stund när jag svängde ut från torget här hemma. Det var samma ljud och lät som en trasig tuta, hur nu en sådan låter, eller eventuellt en vädligt dålig mistlur. Vad finns det för grejer som kan avge sådana ljud? Har ingen aning själv..ingen annan här heller.

Samt, om hela bilen skakar mycket vid hårdare inbromsning, även en del i ratten, är det bromsskivorna som är snea då eller? Eller kan det vara annat i framvagnen, t ex upphängning, styrleder...?

Mycket tacksam för tips!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
frazze
Det är varmt ute nu ...tycker att det låter som om det
Är läge för dig att ta på dig en liten "solhatt"....
Ev, misstänkt "SOLSTING"....hjäper ej hatten försök med
En Magnesyl...samt kallbad var 3:e timme....//God Jul.

frazze
Dåligt tips Frazze! Har du kanske fått värmeslag...

frazze
Gunnar: Här kommer ett annat tips...har du larm på bilen..??? Larmet kanske är kopplat till ett separat signalhorn....placerat någonstans i motorutrummet...
Sedan har du fått tillfällig glappkontakt i larmet eller signalhornet...vilket gör att det tutar lite då
och då..kolla något av nämnda alternativ så skall du se
Att det löser sig...(du slipper väl solhatten då..)

frazze
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Om det bara vibbrerar när du bromsar och du känner det i ratten så bör det va skivorna fram.

Mvh "Starre"
frazze
Gunnar: Om "hela bilen skakar" när du bromsar..så borde
Det tyda på ev, skeva bromsskivor BAK...Om jag inte
Missminner mig..... så har du väl inte fixat det trasiga motorfästet ännu....jag vet inte om det kan ge
Sig i uttryck som vibrationer...det torde ändå påverka
Bilen negativt...då hela drivlinan drar snett.
Mvh: frazze...

frazze
Hej!

Tack för tipsen! Motorfästena (v & h = 2000-3000kr) ska fixas nästa vecka, det ska bli skönt. Lådans upphängningar är i perfekt skick, så sedan ska väl allt utom kanske själva lådan vara okej. Ett trasigt motorfäste torde väl göra att allt inte riktigt ligger i linje, kanske. Men å andra sidan så används väl sfäriska lager som kan ta upp vissa(!) fel. Fast det är klart, en rak linje borde ju ändå vara att föredra, vibrationer kan ju uppkomma på de mest knepiga ställen... Jag har lite vibrationer kvar, men knappt något vid acc. och inte alls vid samma hastigheter som innan jag bytte kardan+lager+knutar+hardy. Fast om det påverkar den dåliga växlingen till speciellt 3:an och 4:an vet jag inte, jag tycker det låter lite otroligt, fast vi får se som sagt. Jag meddelar mig när fästena är utbytta vecka 29.

Kan man kolla om man har skeva skivor på något enkelt sätt, eller måste jag plocka ner dem och sedan kontrollera? Eller...måste man byta dem och helt enkelt se om vibrationerna försvann?

Angående tutandet: Jag har 2 larm i bilen, ett BMW orginal kopplat till bilens signalhorn tror jag, och ett DEFA 800-serie larm med lika många larmsignaler som dagens mobiler har ringsignaler. Tutandet är långt ifrån rent, om man så säger, ingen snygg ton alls. De få gånger jag hört eländet så har det oftast varit direkt efter start, speciellt kallstart. Någon hade en teori om att de senaste veckornas sommarvärme kan ha något med saken att göra? Klimatorn? Nu ska det ju bli svalare snart, kanske försvinner eländet det då...

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Gunnar:

Har oxå ett konstigt ljud i motorrummet som låter ungefär som du beskriver på min 520i -93. Låter nästan som något spjäll kärvar när det håller på att öppna/stänga sig. Verkar bara komma när man kör med kliman på. Mycket skumt. Någon som vet???

Jo
53
Jonbacken
M5 Touring -93
Sahlin:
kolla om ac fläckten funkar "den framför kylaren"
annars kan det bli för högt tryck i ac systemet och då tjuter det(läste det på nåt inlägg här nånstans)

M5 POWER
Jo
53
Jonbacken
M5 Touring -93
oops det var visst ditt inlägg det stod på

M5 POWER
frazze
Gunnar: Enda säkra sättet är att byta skivorna....tänk
även på att när du mont på hjulet...på nya bromsskivans
Nav..drag hjulbultarna med moment 110Nm...annars blir
skivan skev...detta gäller alla hjulen.....

frazze
klmjgust
Gunnar,
Har åxå ett liknande konstigt ljud i min 325-93. Ljudet uppstår en kort stund och påminner om ljudet från vattenrören i väggen på gamla hus när man vrider på vattenkranen. Min tanke var ungefär som Herr Sahlin´s, att något spjäll eller någon roterande axel/lager vibrerar. Frågan är bara var??

Jimpa
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Jonbacken:
Jodå, fläkten funkar så problemet ligger inte där. Hoppas i alla fall att inget brakar ihop för då lär man väl få svettas i sommar eftersom det förmodligen kostar "$$$" att laga. Hoppas att någon som vet vad det beror på kommer med ett inlägg. Eller ska det kanske vara så????

//Sahlin.

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Hade ett liknande prob på en gammal 520. Då var det blöt väg kombinerad med alldeles för breda däck som drog upp vatten på servoremmen.... Kunde leva om rätt bra ibland...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Jag tycker du ska kolla hur det står till med servostyrningen. Om bilen är nystartad är oljan kall och trögflytande och finns det fel (typ strypningar p.g.a. kärvande ventiler eller igengrodda diton) kan de ge upphov till oljud som försvinner när oljan blir varm och mer lättflytande. Särskilt om det uppkommer i samband med större styrningsmanöver (som när du svängde ut från torget).

//Kalle
528i -86
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.