|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Martin E |
En delikat fråga eftersom jag nyligen tjöpt bilen. Men bilar är som kläder, en kompromiss mellan nytta och nöje. I mina ungdomligare ambitioner är att köra aktivt sporttouringwagon style. Dvs sitta fast i den sportiga M stolen när vägen svänger. Men jag har inga serpentinvägar till jobbet utan autobahn influerad betong försedd vägar. Jag inser att jag behöver komfort vilket M stolarna förnärvarande (och sannolikt aldrig in eternum) inte erbjuder. |
|
Själv har jag sportstolarna med läder och detta är helt klart de bekvämaste bilstolar jag testat - och då har jag kört rätt många bilar. Jag tycker dessa är både grymt komfortabla på långfärd samtidigt som de kramar åt och håller fast en i kurvorna vid aktiv körning - skulle aldrig välja standardstolarna. Men alla är förstås olika i kroppsbyggnad och det som känns grymt komfortabelt för mig kan ju vara rena plågan för någon annan... |
|
| tycker sportstolar har mer komfort än vanliga stolar.. dem vanliga är alldelles för platta och har små sittdynor.. det finn en bättre stol och det är komfortstolen men då får du byta upp dig till 5- eller 7-serien | |
| Tycker sportstolarna är för trånga i 1-serien om är i storlek XL! | |
|
Martin är ortoped tänk på vad ni skriver han borde ha koll på det Kan nog tycka att stolarna inte är speciellt bra Hoppas att ni inte skjuter mig men Saab har klockrena stolar konstigt att Bmw inte har bättre stolar som standard Ha de T Som föregående talare skriver så får du nog köpa en av de större modellerna för att få bättre stolar |
|
Martin E |
Ett dilemma då jag inser att bilen är en utmärkt och sällsynt vacker bil. 1 Serien är verkligen förarens bil med det direktverkande chassiet i komb med den formidabla turbodieseln gör att det är kul att åka till jobbet. Dvs en mycket bra bil i övrigt. Adaption är enligt min mening den viktigaste egenskapen människa har, i mitt fall är man en alltför god vän av mat och dryck får ändras. Så något av dessa härliga laster kanske får ge vika? så kommer kanske mitt problem lösas. |
|
Skaffa en bra cykel och använd den så mycket som möjligt... Och för mig är stolarna en viktig orsak till att jag köpte denna bil, även tjejen sitter mkt bra. Men utan cykling skulle jag vara för tjock för stolarna ;-) |
|
|
Sportstolar, helt nöjda här! Oneph, cyklar du så pass att Vätternrundan ingår? |
|
| Ingemar: svar ja! Bra motivation att komma igång, ju bättre träning, ju roligare lopp | |
|
Sportstolarna är rätt ok men sportchassiet i E87 är för hårt, särskilt om man kör 18" eller mer. Svenska vägar har oftast grov asfalt och mycket gropar. I nästa bil (E93) så valde jag sportstolar och 18" men inte sportchassie. Nu är det väl också lite bättre komfort i den från början. Min nästa BMW: Länk |
|
Martin E |
Ärlighet varar längst och i sanningens namn skulle en behövlig reduktion av min massa med 15 kilogram göra mig tillräckligt smal pm rövfen tror jag ;) Min fru som är en kurvig liten bomb trivs handen i ........ i 1 serien. Men som kvinna ärhon tämligen okänslig för den kvalite`som jag tycker E 87:an erbjuder. |
|
Martin E: Den prima tyska firman Recaro, vars produkter nyttjas av en del professionella chaufförer tillhandahåller det Ni antagligen söker. En prima elmanövrerad stol med luftkuddar med mera som kan göra en TV-fotölj avundsjuk. Dessa stolar införskaffas kostnadsgynnsammast begagnade på blocket och sedan behövs bara köpas ett styck underrede och vips blir bilen lite mer himmelsk. Mvh Asken |
|
BCR |
Martin E; Bäst stolar och körställning + både sport och komfort hittar du just nu på andra sidan staketet... Med risk för att bli lynchad, utburen i tjära och fjäder etc, men bilen som en nästan enig journalistkår hyllar är; Länk /Håkan oo=00=oo |
|
Jå du BCR, den är bra det får man säga här, inte blir du lynchad... av mig iaf ;-) Kanske en rolig sak med journalism är att samma kille säger här: Länk att etta är "årets roligaste bil 2008", då in konkurrens med syskonet till bilen du föreslog... ok det handlade inte om komforten men ändå, jag köpte ju ettan mkt pga av komforten med för mig bra stolar. Och är man i ärlighetens namn lite för tjock, så har man mer att vinna än sittkomforten i en bil när man börja bränna lite fler kalorier... so, just do it ;-) (eller så kan man provsitta golfen :-p) |
|
BCR |
Onehp; Tack för att jag slipper lynchningen, som gammal BMW-entusiast är det i vissa stunder smärtsamt att titta över planket ;-) Visst, 123d är en fantastisk oljebrännare, om man gillar diesel. Problemet med dieselmotorer är att de utnyttjar effekten dåligt, trots 204 hk och massiva 400 Nm i vrid så är den sekunden långsammare till 100 km/h än Scirocco som har 200 hk och 280 Nm samt framhjulsdrift (!). Nya VW Golf GTI Mk 6 (som jag refererar till) är dessutom ännu vassare än Scirocco. BMW har tyvärr missat bensinturbosegmentet totalt vilket förvånar mig. Jag riktigt längtar efter en 2 liters 4-cyl. bensinturbo i 1-serien som fyller ut gapet mellan 120i och 130i. Det kan bli riktigt roligt. /Håkan oo=00=oo |
|
Håkan. Håller med. En sak dock. Skulle inte säga att en diesel utnyttjar effekten dåligt baserad på 0-100 tiden. 0-100 är inte dieselns bästa nummer helt enkelt pga att den inte kan dra lika länge i första växeln (=varvar mindre högt). Det och att man måste växla 2ggr för att komma upp till hundra gör den lite långsammare just där. 0-100 km/t är dessutom av alla prestandagren den mest irrelevanta. Tycker man rödljusracing är viktig (inte gör jag det) ska man kolla på 0-400m eller 0-1000m, och då gör en diesel rätt så bra ifrån sig ändå trots ovan nämnda nackdelar. För banracing är den ännu mindre relevant då man bara startar en gång per race, men accelerera gör man efter varje kurva... Att GTI mk.6 är vässare (i rena prestanda) än sciroccon vet jag inte... snabb är den dock. Men jag vet en annan sak. Bensinbilar utnyttjar effekten dåligt vid tankstället ;-) |
|
|
Klart BCR skall lynchas! =) Alla vet att en GTI har inget att komma med mot en 130i. |
|
BCR |
Onehp; Som du säger är rödljusracing ointressant men 123d får pisk av Scirocco både på 0-100 km/h (1 sek), 0-120 km/h (1,9 sek), 0-160 km/h (3,8 sek) vilket är ganska anmärkningsvärt... Vad jag vill säga är att jag just saknar en riktigt vass 4-cyl. bensinturbo från BMW. Dessutom är moderna bensinturbomotorer riktigt snåla om man håller högerfoten någorlunda i styr. Pavel; Lite trist att bli lynchad...Det vi diskuterar i denna tråd är nya Golf GTI vs. 120d/123d, inte 130i. Givetvis är 130i vassare än nya Golf GTI rakt fram. Frågan är om 130i är snabbare när det svänger? I Automobils A-test får till och med BMW 135i (57,8 sek) stryk av Scirocco (56,5 sek)... Som sagt, en ny liten och lätt 4-cyl. bensinturbo skulle sitta som en smäck i nya BMW 1-serien. Jag skulle beställa en direkt!! /Håkan oo=00=oo |
|
@martin: har du provat standardstolarna? Om dessa är bättre kanske du kan hitta nån ägare som vill byta upp sig till sportstolar... @håkan: väntar du några år så får du nog en turbobensinare i nästa 1-serie (det var ju bara nyligen BMW börjat med turbobensinare...). För övrigt är ju 130i den av BMW tänkta konkurrenten för Sciroccon. Att BMW gör dåligt överlag i A-testet skyller jag på RFT däcken... När det gäller acctider. Just scirocco i denna test går ovanligt bra om man jämför med syskonbilar i andra tester, skulle nästan misstänka att någon har trimmat den utan att veta att den skulle lånas ut till en biltidning nästa dag. Kollar man på uppmätta tider för 0-1000m från andra tidningar, hittar jag 27,8s för 123d (27,2 enl. BMW) och 28,1s för Sciroccon. 27,4 för GTI mk6. Ska man dra slutsater här ska man veta att det ofta finns ganska stor spridning i resultaten, som kommer från olika omständigheter vid testet och större variationer i effekten som finns hos turbomotorer. I mina ögon är skillnaderna så pass små att jag anser att det är enklast att säga att 3 bilarna går ungefär lika bra. Tycker man det är mycket viktigt med mycket effekt är det bättre att köpa en Focus RS för ungefär samma pengar... som för övrigt inte var så snabb som väntad i Automobils prov häromdagen. Summa summarum: bättre att inte stirra sig blind på siffor... |
|
|
lite lynch får man väl tåla när man nämner andra bilmärken? ;-) Annars blir ju forumet tråkigt om vi ska vara gentlemen hela tiden! Antar att du provkört GTIn, men jag tar för givet att du aldrig kört en 130i, då hade du veta svaret på din fråga, oavsätt vad halla "experter" säger i tidningar. Däremot ser GTIn bättre ut i min mening och det betyder jäkligt mycket! |
|
BCR |
Pavel; Jovisst, jag tål lite lynchning :-) och jag har faktiskt kört 130i som är en riktigt kul bil! Fin motor. Dock tycker jag 130i lider av en viss övervikt. när det börjar svänga. Onehp; Jag tror inte Sciroccon är "smygtrimmad". Om du kollar på Rototest och andra testföretag så ligger ofta bensinturbo bilar över angiven effekt framför allt vad gäller vridmoment. Dessutom skiljer det ganska mycket om testbilen har DSG (dubbelkopplingslåda) vilket innebär blixtsnabba sömlösa växlingar. Bra att BMW får lite konkurrens så att de inte somnar till... /Håkan oo=00=oo |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.