|
|
|
|---|---|
|
Hej idag när jag skulle lacka mina bromsok demontera jag mina fälgar. Då jag tittade på mina bakdäck (255/30-19) såg jag att insidan på båda bakhjulen är mycket mer slitet än utsidan. Har det med balansering att göra eller måste jag göra en bakvagnsinställlning? Tur är att dessa däck ska bytas efter sommaren har 2 nya liggandes. | |
| Du måste göra en fyrhjulsmätning för att få rätt hjulvinklarna. | |
| Det ska räcka med de alltså? | |
| Ja förutsatt att du inte har glapp i bakvagnen eller något annat som är skadat. Jag fattar inte varför men BMW är hur känsliga som helst för det där och en stor majoritet av de bilar jag sett på våran verkstad behöver fyrhjulsmätning. På verkstaden jag jobbade på innan så samlades dammet på maskinen medans nu på BMW så används den nästan dagligen. | |
| Konstigt den har bara rullat 2300 mil. Men vad man kan se på däcken lär de ha varit så här minst 600 mil. Nästan som slicks på insidan. Har ca 4 mm kvar på bakdäcken i mitten. | |
|
Dani, Vad kostar en 4+hjulsinställning på BMW då? Det verkar vara väldigt känsligt på BMW att det är rätt och man vill ju inte att ens nya däck slits fort om man kan lösa det med en korrekt inställning. Hade på nya sulor för lite sen och fick då hjälp med en kontroll av vinklarna, som befanns vara perfekta, men eftersom de gamla däcken var lite skumt slitna så vill man ju vara säker. Och om vanliga däcksverkstäder tydligen inte kan hitta "fel" men ändå slits däcken onormalt fort verkar det som man måste till BMW. Niklas Fransosen |
|
|
Är bilen sänkt? ______ |
|
| Min bil är inte sänkt. Jag va på däckhuset och boka tid idag. Ska in dit imorgon kl 13. 990:- ska dem ha. | |
|
Sevak: Mina och Tobias däck är precis likadana. Jag gjorde en 4-hjulsinställning när jag sänkte min, men det sliter insidan iallafall. Tobias bil har M-sport fjädringen. //Erik |
|
|
BMW-Erik: Tycker du jag slänger pengarna i sjön om jag gör en 4-hjulinställning? Jag har också M-sport fjädring på min. |
|
| Det tar knappt en timme att göra en fyrhjulsmätning om man följer KSD.n hos BMW, har man däremot aktiv styrning mm så kan det ta upp till ca 1.5 timme och priset beror ju helt på timdebiteringen hos respektive verkstad. | |
|
Sevak: Nej, det tycker jag inte. Om inte annat så kanske bilen spårar mindre eller uppför sig bättre på vägen om du gör en bra inställning. Du får väl siffror på om den verkligen stod fel med... antar jag.. //Erik |
|
| Det ska man få, man ska få värdena som var innan hjulinställningen, värdena som SKA vara när den är korrekt samt värdena som har blivit inställda. Allt som allt tre värden med andra ord. | |
|
Sevak Hur långt har din bil rullat? Varit emot någon trottoar kant? Var båda bakdäcken lika slitna? BMW har en ganska elak cambervinkel på bakhjulen.(speciellt om du har m-chassi) Som du ser på den här bilden: Länk Så är cambervinkel när bakhjulen bakifrån sett, lutar lite in mot bilen i ovan kant. Detta ger bättre grepp vid kurvtagning men medför tyvärr även att bakhjulen slits mer på insidan än på utsidan. Jag skulle inte tro att det är något fel på dina hjulvinklar i bakvagnen, utan bara normalt slitage av en elak cambervinkel. |
|
| Nu har jag ingen aning alls om det finns till just din bil men många bilar har ju eftermarknadskit för att justera cambervinkeln. Kanske det är värt att köpa? | |
|
Jag fick papper med en massa olika värden han sa att fram va de bra men bak så fick han ändra. De tog ca 50 min och fick betala 790:- Min bil har rullat 2300 mil. Har ej kört mot någon trottarkant. Däremot ett potthål i marken för ca 2 mån sen. |
|
|
Det sliter mer på insidan, det gör min E91 med M-chassi också, när det är blankt på insidan så är det typ 4-5 mm kvar på andra sidan på min bil. Men den trycker fint i kurvorna :oP Ska nog va så.. |
|
|
Kolla hur mina bakfälgar lutar inåt, syns bra på denna bilden: Länk Jag har nyligen gjort hjulinställning med bra resultat. |
|
| Min insda är nästan helt sliten. På mitten av däcket har jag ca 4 mm kvar. | |
|
->Evergreen Hör inte till tråden men jag har en liten fråga. Vad heter de fälgarna du har på din bil? MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.