AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.417

Tappar effekt vid vattenplaning

Hej

Jag fick nyss vattenplaning med bilen i ca 50km/h resultatet blev att motorn tappade kraft.
Efter att stängt av bilen i några minuter startade den igen utan några problem. Det är en 523i E39.
Problemet har uppstått flera gånger.

Är det någon som kan förklara vad det är som händer exakt?

Mvh Marcus
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
menar du att bilen tappar effekt vid ögonblicket då bilen får vattenplaning? eller att bilen har tappat effekt efter vattenplaning och sen går den inte som den ska?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
ASC/DSC reglerar när du vattenplanar, det är därför motorn tappar kraft. Du ska ändå inte försöka gasa när du vattenplanar.
Är du riktigt säker på att det är vattenplaning vid 50km, och flera gånger? Isf har du möjligen rejält breda och mönsterlösa däck, men annars är det som redan skrivits att bilens ASC-system slår av kraften direkt när något hjul avviker i rullningshastighet osv.

FP
Problemet är att bilen har tappat kraft efter vattenplaningen inte i vattenplaningsögonblicket.

Jag har ganska nya däck som bara är 225 breda.

Mvh Marcus
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Om dina däck är hyggligt nya vattenplanar de inte i 50km/h. Dock, om det är så att bilen inte fungerar bra efter det att bilens ASC-system gått in borde du ju kunna "återskapa" felet på en grus eller gräsplan. Om bilen funkar bra efter det att systemet gått in låter det ju troligare att det är något vattensprut som ställer till det.
Hej

Jo, någon form av vattensprut är det ju som sker. Vattenplaning kanske var dåligt beskrivit.
Men är det någon som vet praktiskt vad som händer och varför ASC-systemet går in och stryper motorn utan att "av-strypa" den igen.
J.B
Bara en Tanke ,,, kan det vara så att det kan komma in fukt i någon av givarna för ASC/DSC som spökar till det ??? .. en spricka i någon kabel ...eller någon annan elektisk styrning som blir störd av vattnet .

J.B

Länk
Måste bara säga det att få vattenplaning med däck som är 225 breda är ganska lätt att råka ut för, själv hade jag en Passat Tdi en gång i tiden, och den hade 185 eller 195 breda däck (friska), och jag fick vattenplaning i 50km/h då var det ganska djupt i den vattenpölen också, djupet på vattenpölen avgör hur lätt/svårt det är att råka ut för vattenplaning, dock har jag inge bra svar på felet på din bil tyvärr, ville bara rätta de som påstår att det inte går att få vattenplaning i 50kn/h

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.