AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.056

Var finns Auxiliary-fan relay ?

Har problem med kondensor fläkten, fick felkoden 22 Auxiliary-fan relay,var finns reläet och kan man mäta om det är sönder.
Fläkten rörde sig cirka en centimeter sen stannade den när jag kopplade på 12v i kontakten som finns brevid höger helljus framför kylaren
Det är en 530d -99
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I reläcentralen bakom handsfacket

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Runt -99 började man även använda steglös fläktmotor, och då finns inget relä, fast texten kan finnas i vissa felkodsavläsare ändå.
Fläkten svänger lite fram och åter innan den börjar snurra med stigande hastighet osv. Säkringen (50A) sitter där Hasso menar, dvs under hanskfacket tillsammans med några reläer mm. Om motorn är relästyrd så sitter även reläet där.
Snurrar fläkten helt lätt? Annars kanske den behöver en överhalning, eller byte.

FP
Säkringen var sönder och när jag bytte den så gick den nya sönder direkt trots att tändningen var av,sen provade jag med en 25amp säkring och drog ur kontakten framme vid kylaren då höll den, men när jag tryckte ihop kontakten så blev fläkten trög att snurra (för hand) och det började ryka från fläkten så jag drog snabbt ur kontakten den här gången höll säkringen.
Så det är nog att börja söka efter en ny fläkt.
Vet någon var tillverkningsnummern finns på fläkten, måste man ha lös den för att se den?
Fläkten är direktkopplad till batteriet utanför tändningen, dels pga förbrukningen, dels pga att den ibland behöver gå en stund även efter att man stannat motorn osv. Det sitter ett effektsteg inne i fläktens/motorns chassie som styr hastigheten och allt styrs sedan från motorstyrningen (ECM) med olika variabler som motortemp, kondensortemp/tryck (AC-systemet) osv.
Det ser ut som att byte av fläkt blir din lösning på problemet, enklast är om du matar in din WIN-kod (sista 7 tecknen i chassienumret) till antingen RealOEM på nätet eller direkt till reservdelssäljaren hos BMW, så får du rätt reservdel.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.